Eksjö kommun är stolta över att äntligen få presentera nya visiteksjo.se som är Eksjö kommuns välbesökta turistwebb. Webbsidan har ett nytt spännande utseende, med mycket bilder och bra funktioner. Med den nya webben vill de kommunicera med bilder mer än med långa texter. Evenemang är också i fokus. Dels får evenemangen stort och framskjutet utrymme och dels kommer det att finnas en lättöverskådlig kalendervisning som är lätt att orientera sig i.
Som ett led i Partnerskap Smålands projekt har i princip samtliga kommuner i Småland på något sätt förändrat sin turistwebb. Syftet är att informera och inspirera om Småland och förbättra säljbarheten av turistiska produkter. I klartext betyder det att det som till exempel finns på visitieksjo.se även kan ses och bokas/köpas på visitsmaland.se och i viss mån även på visitsweden.se. Eksjö är en av de kommuner som är med.
Nya visiteksjo.se ska inspirera och locka
Eksjö kommun har valt att skapa en webbsajt som ska kännas som och andas Eksjö, hela Eksjö ända till Mariannelund.
– Båda våra turistbyråer agerar enat, i samma plattform. Den nya webben har tagits fram i samarbete med reklam- och webbyrån Fem punkter AB. Nya visiteksjo.se ska inspirera och locka, vara informativ och tekniskt flexibel. Dessutom satte vi
krav på att en ny webb inte ska få belasta kommunen, och därmed skattebetalarna med dyra licenskostnader, berättar Lotta Alnemo som är marknadskommunikatör på Eksjö kommun inom näringslivs- och turismenheten.
Evenemangsarrangörer kan registrera sina evenemang
Nytt är också att alla evenemangsarrangörer själva kan registrera sina evenemang, små som stora i ett formulär som finns lättillgängligt på sidan.
– Vi utvecklar vår närvaro i sociala medier och interagerar genom att visa alla bilder på visiteksjo.se som läggs på Instagram och som taggas #eksjo2013. Vi hoppas därför att alla instagrammare som befinner sig i Eksjö kommer att tagga sina bilder. Efter årsskiftet kommer sidan även att fungera i smartphones och läsplattor och självfallet kommer även appen Eksjö att finnas kvar och utvecklas, säger Lotta.
Gå in på www.visiteksjo.se för att se hur webbsidan ser ut.
Text: Anna Svensson
Som ett led i Partnerskap Smålands projekt har i princip samtliga kommuner i Småland på något sätt förändrat sin turistwebb. Syftet är att informera och inspirera om Småland och förbättra säljbarheten av turistiska produkter. I klartext betyder det att det som till exempel finns på visitieksjo.se även kan ses och bokas/köpas på visitsmaland.se och i viss mån även på visitsweden.se. Eksjö är en av de kommuner som är med.
Nya visiteksjo.se ska inspirera och locka
Eksjö kommun har valt att skapa en webbsajt som ska kännas som och andas Eksjö, hela Eksjö ända till Mariannelund.
– Båda våra turistbyråer agerar enat, i samma plattform. Den nya webben har tagits fram i samarbete med reklam- och webbyrån Fem punkter AB. Nya visiteksjo.se ska inspirera och locka, vara informativ och tekniskt flexibel. Dessutom satte vi
krav på att en ny webb inte ska få belasta kommunen, och därmed skattebetalarna med dyra licenskostnader, berättar Lotta Alnemo som är marknadskommunikatör på Eksjö kommun inom näringslivs- och turismenheten.
Evenemangsarrangörer kan registrera sina evenemang
Nytt är också att alla evenemangsarrangörer själva kan registrera sina evenemang, små som stora i ett formulär som finns lättillgängligt på sidan.
– Vi utvecklar vår närvaro i sociala medier och interagerar genom att visa alla bilder på visiteksjo.se som läggs på Instagram och som taggas #eksjo2013. Vi hoppas därför att alla instagrammare som befinner sig i Eksjö kommer att tagga sina bilder. Efter årsskiftet kommer sidan även att fungera i smartphones och läsplattor och självfallet kommer även appen Eksjö att finnas kvar och utvecklas, säger Lotta.
Gå in på www.visiteksjo.se för att se hur webbsidan ser ut.
Text: Anna Svensson