Årets julklapp år 2016 enligt HUI Research är VR-glasögonen. Lena Larsson som är VD på HUI Research berättar vi lever i den digitala tidsåldern med ständigt ny teknik, samtidigt som vi lever i ett upplevelsesamhälle där vi förväntar oss mervärden och förstärkta upplevelser i de flesta situationer.
Handelns viktigaste försäljningsperiod står för dörren och det är för tjugonionde året i rad dags för HUI Research att utse Årets Julklapp. Lena menar att VR-glasögonen är som en symbol för den nya VR-tekniken och jakten på upplevelser som har fått sitt genombrott i år och efterfrågan ökar. Barn som vuxen låter sig förflyttas ut ur hemmet och rakt in i den virtuella verkligheten via VR-glasögonen.
Varit många teknikprylar
Under åren som HUI Research har utsett årets julklapp har det varit många teknikprylar.
– Förra året var det Robotdammsugaren som vi utsåg till årets julklapp. Detta år är det VR-glasögonen som uppfyller våra tre kriterier som är, produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året, produkten ska representera den tid vi lever i. Och produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter, förklarar Lena Larsson.
Privatpersoner köper VR-glasögonen
I Sverige är det privatpersoner som köper och använder VR-glasögonen till spel och film.
– I andra länder använder företag och andra verksamheter VR-glasögonen bland annat för museum-besök, till utbildning eller för att motverka mobbning. Det kommer fram över att finnas flera användningsområden för VR-glasögonen. VR-glasögonen finns att köpa i till exempel elektronikbutiker från några hundralappar till några tusenlappar beroende på vilken kvalité man som kund vill ha, säger Lena.
VR-tekniken i framtiden
Även företag och organisationer kan dra nytta av VR-tekniken i framtiden i Sverige.
– Konsumenter utrustade med VR-glasögon kan få en bättre uppfattning om nya produkter och hur de används. Inom äldrevården kan man liva upp tillvaron för de gamla, stadsplanering och byggindustri med stora och kostsamma projekt kan testa sina idéer på ett verklighetstroget sätt innan de realiseras, berättar Lena.
Att uppleva den virtuella världen
Efterfrågan på VR-glasögon kommer sannolikt att explodera framöver i takt med att utbudet och användningsområdena ökar.
– Med VR-glasögon kan man uppleva den virtuella världen på ett helt nytt sätt. Spelvärlden är först ute och här återfinns det största utbudet just nu. När det gäller prognosen för julmånaden decembers totala detaljhandelsförsäljning 2016 är omsättning på 77,7 miljarder kronor, vilket innebär en ökning med 3,5 procent jämfört med december 2015, avslutar Lena.
Fakta
Genom åren har följande produkter blivit utsedda till Årets Julklapp
1988 Bakmaskin
1989 Videokameran
1990 Woken
1991 CD-spelaren
1992 TV-spelet
1993 En doft (parfym)
1994 Mobiltelefonen
1995 CD-skivan
1996 Internetpaketet
1997 Det elektroniska husdjuret
1998 Dataspelet
1999 Boken
2000 DVD-spelaren
2001 Verktyget
2002 Kokboken
2003 Mössan
2004 Den platta tv:n
2005 Ett pokerset
2006 Ljudboken
2007 GPS-mottagaren
2008 En upplevelse
2009 Spikmattan
2010 Surfplattan
2011 Den färdigpackade matkassen
2012 Hörlurarna
2013 Råsaftcentrifugen
2014 Aktivitetsarmbandet
Källa: HUI Research.
Text: Anna Svensson
Handelns viktigaste försäljningsperiod står för dörren och det är för tjugonionde året i rad dags för HUI Research att utse Årets Julklapp. Lena menar att VR-glasögonen är som en symbol för den nya VR-tekniken och jakten på upplevelser som har fått sitt genombrott i år och efterfrågan ökar. Barn som vuxen låter sig förflyttas ut ur hemmet och rakt in i den virtuella verkligheten via VR-glasögonen.
Varit många teknikprylar
Under åren som HUI Research har utsett årets julklapp har det varit många teknikprylar.
– Förra året var det Robotdammsugaren som vi utsåg till årets julklapp. Detta år är det VR-glasögonen som uppfyller våra tre kriterier som är, produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året, produkten ska representera den tid vi lever i. Och produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter, förklarar Lena Larsson.
Privatpersoner köper VR-glasögonen
I Sverige är det privatpersoner som köper och använder VR-glasögonen till spel och film.
– I andra länder använder företag och andra verksamheter VR-glasögonen bland annat för museum-besök, till utbildning eller för att motverka mobbning. Det kommer fram över att finnas flera användningsområden för VR-glasögonen. VR-glasögonen finns att köpa i till exempel elektronikbutiker från några hundralappar till några tusenlappar beroende på vilken kvalité man som kund vill ha, säger Lena.
VR-tekniken i framtiden
Även företag och organisationer kan dra nytta av VR-tekniken i framtiden i Sverige.
– Konsumenter utrustade med VR-glasögon kan få en bättre uppfattning om nya produkter och hur de används. Inom äldrevården kan man liva upp tillvaron för de gamla, stadsplanering och byggindustri med stora och kostsamma projekt kan testa sina idéer på ett verklighetstroget sätt innan de realiseras, berättar Lena.
Att uppleva den virtuella världen
Efterfrågan på VR-glasögon kommer sannolikt att explodera framöver i takt med att utbudet och användningsområdena ökar.
– Med VR-glasögon kan man uppleva den virtuella världen på ett helt nytt sätt. Spelvärlden är först ute och här återfinns det största utbudet just nu. När det gäller prognosen för julmånaden decembers totala detaljhandelsförsäljning 2016 är omsättning på 77,7 miljarder kronor, vilket innebär en ökning med 3,5 procent jämfört med december 2015, avslutar Lena.
Fakta
Genom åren har följande produkter blivit utsedda till Årets Julklapp
1988 Bakmaskin
1989 Videokameran
1990 Woken
1991 CD-spelaren
1992 TV-spelet
1993 En doft (parfym)
1994 Mobiltelefonen
1995 CD-skivan
1996 Internetpaketet
1997 Det elektroniska husdjuret
1998 Dataspelet
1999 Boken
2000 DVD-spelaren
2001 Verktyget
2002 Kokboken
2003 Mössan
2004 Den platta tv:n
2005 Ett pokerset
2006 Ljudboken
2007 GPS-mottagaren
2008 En upplevelse
2009 Spikmattan
2010 Surfplattan
2011 Den färdigpackade matkassen
2012 Hörlurarna
2013 Råsaftcentrifugen
2014 Aktivitetsarmbandet
Källa: HUI Research.
Text: Anna Svensson