Bergkvist Publishing i Malmö redovisade den 31 augusti digitalt de 11 vinnande matbutikerna i huvudkategorin ”Årets Hållbara Matbutik i White Guide Green”. Det har varit 300 matbutiker som testats runt om i Sverige, från Norrbotten i norr till Skåne i söder, och sedan gick 20 matbutiker vidare och blev nominerade i huvudkategorin Årets Hållbara Matbutik i White Guide Green. White Guide Green utser de mest hållbara matbutikerna i Sverige. Guiden lyfter också fram personer, initiativ och företeelser som påverkat branschen i en mer hållbar riktning.
Syftet med White Guide Green är att lyfta hållbarhetsarbetet i svenska butiker. Bedömnings-kriterierna har tagits fram tillsammans med Världsnaturfonden WWF och juryn har bland annat tittat på hur butikerna arbetar med utbud, matsvinn, utbildning av personal, energiförbrukning samt hållbarhetskommunikation ut mot kunderna. Bakom White Guide Green står White Public AB och följande företag som alla vill lyfta butiker, personer och initiativ som skapar en mer hållbar dagligvaruhandel i Sverige som är Världsnaturfonden WWF, Pågen, Skånemejerier, KRAC, Royal Greenland, Sydgrönt, Oatly, Scan, Findus och Svenskmärkning.
Poäng på hur matbutikerna arbetar hållbart
Lotta Bergkvist som är projektledare på Bergkvist Publishing berättar att matbutikerna har fått svara på enkätfrågor gällande hur just deras matbutik arbetar hållbart.
-Samtidigt har en jury som består av personer som jobbar inom branschen fått checka av kriterier och krav på plats hos matbutikerna för att se om matbutikerna uppfyller kraven för hållbarhet. Därefter har både butikernas enkätsvar och juryns resultat av butikernas uppfyllda krav för hållbarhet sammanställs till poäng. Sedan har de matbutiker som fått högst poäng utsetts till de nominerade och till vinnare, säger Lotta Bergkvist.
Matbutikerna får kunder att välja hållbart
Lotta berättar vidare att det finns matbutiker som jobbar mycket bra med hållbarhet idag och det finns matbutiker som jobbar mindre bra med hållbarheten.
-Att arbeta hållbart i en matbutik handlar bland annat om att sälja matvaror som är ekologiska eller närproducerade i Sverige av svenska bönder. Det juryn exempelvis haft fokus på när de besökt matbutikerna är hur matbutikerna får sina konsumenter/kunder att välja att köpa hållbara matvaror som är närproducerade. Vissa butiker har skyltat bra i hyllorna i matbutikerna för att locka kunderna att köpa hållbara matvaror, personalen har arrangerat smakprovningar av hållbarmat, matbutikerna har lagat hållbara lunchlådor som sedan har sålts i matbutiker. Några butiker låter matsvinn så som till exempel utgåendedatum för grönsaker få bli till djurfoder samt att matsvinn skänks till hemlösa, förklarar Lotta.
Nytt för nästa år Cityguides
Utmärkelsen ”Årets Hållbara Matbutik i White Guide Green” har funnits under tre år. Nytt för nästa år kommer att vara att de kommer att arbeta lokalt med så kallade Cityguides.
-Detta innebär att vi valt att testa hela städer och att efterhand släppa guiderna för att konsumenterna ska kunna välja de bästa butikerna i just sin stad. Vi kommer fortfarande att ha kvar enkätfrågor för matbutikerna och att juryn checkar av kriterier på plats i matbutikerna. Det som matbutikerna bland annat behöver bli bättre på inför nästa år är att genomföra marknadsföring av hållbara matvaror på sociala medier exempelvis på Facebook och Instagram, berättar Lotta.
Fokus på matbutiker som arbetar hållbart
Pär Bergkvist som är initiativtagare till White Guide Green och VD på Bergkvist Publishing och White Public samt som ger ut guiden, han berättar följande.
-Coronapandemin blev för många aktörer inom livsmedelssektorn en anledning att dra ner på ambitionerna, man prioriterade helt enkelt andra saker under krisen. Dagligvaruhandeln har klarat sig bättre än till exempel restaurangerna och hotellen, och de mest ambitiösa butikerna har fortsatt med arbetet kring minskat svinn, mer svenskt, större vegetariskt utbud, bättre fisk, mer eko och tydligare vägledning i butik. De butiker vi lyfter i White Guide Green är de som VILL mest och som GÖR mest, för de är värda all uppmärksamhet de kan få, avslutar Pär Bergkvist.
FAKTA
Här är alla vinnarna i 2020 års upplaga av White Guide Green
Årets Hållbara Matbutik 2020
ICA Kvantum Malmborgs Mobilia, Malmö
”En butik med en chef som driver ett enastående hållbarhetsarbete både framför och bakom kulisserna – och som gett sig sjutton på att lotsa kunderna ombord på det gröna tåget.”
Årets Hållbara Butiksledare 2020
Markus Wahlgren, Stora Coop Visby, Visby
”En ovanlig butikschef som med mod, intelligens och outsinlig energi driver ett hållbarhetsarbete som älskas av kunderna och höjer ribban för resten av branschen.”
Årets Från Sverige-pris 2020
ICA Nära Julitahallen, Julita
”Vinnaren av Från Sverige-priset 2020 har på ett utmärkt sätt engagerat sig i att lyfta Från Sverige-märkta varor i livsmedelsbutiken för att möta kundernas efterfrågan på svenskt.
Under våren har de som pilotbutik bidragit till utvecklingen av Från Sveriges nya butiksmaterial med värdefull kunskap, insikter och idéer. På ett handfast sätt inspirerade de Svenskmärkning till en specifik hyllkantsskylt genom att på eget initiativ skicka över en del av den egna butiksinredningen med tillhörande skyltmaterial.”
Årets Gröna Pris 2020
ICA Maxi Stormarknad Ronneby, Ronneby
”Varför välja mellan ekologiskt och närproducerat? I denna butiks exceptionellt välsorterade frukt- och gröntavdelning får kunderna både och, tillsammans med en god dos nya kunskaper.”
Årets Hållbara Köttpris 2020
Hemköp Stockholm Hornstull, Stockholm
”Att köttet ska vara klimatsmart, närproducerat och fantastiskt gott är en självklarhet för denna butik, som numera utbildar både kunder och branschkollegor.”
Årets Ekopris 2020
Coop Järna, Järna
”En medveten kundkrets, en driven butikschef och ett svårslaget sortiment leder fram till en ekologisk försäljning som borde göra de flesta andra butiker gröna av avund.”
Årets Hållbara Fiskpris 2020
ICA Supermarket Stop, Täby
”En butik som nobbar alla fula fiskar, men gillar hållbar sjömat desto mer – och som gärna utbildar sina kunder.”
Årets Vegopris 2020
ICA Supermarket Söder, Malmö
”Ett oslagbart vegetariskt sortiment som sträcker sig från ett pålitligt basutbud till unika nyheter, som får kunderna att vallfärda från hela stan.”
Årets Svinnpris 2020
ICA Kvantum Höganäs, Höganäs
”Tack vare ett målmedvetet arbete på många fronter är denna butik på väg att uppfylla visionen om zero waste, samtidigt som de gör en god gärning för de i samhället som är mindre lyckligt lottade.”
Årets Hållbara Brödpris 2020
ICA Maxi Stormarknad Universitetet, Örebro
”Här får kunderna njuta av ekologisk, svinnsmart och nybakat bröd, varje dag. En butik som har rent mjöl i påsen!”
Årets Hållbara Fryspris 2020
ICA Nära Rosendal, Uppsala
”En butik som lägger sig vinn om att hjälpa kunderna till ett klimatsmart tänk, också efter att de frysta varorna anlänt till köket där hemma.”
Källa: Bergkvist Publishing.
Text: Anna Svensson
Syftet med White Guide Green är att lyfta hållbarhetsarbetet i svenska butiker. Bedömnings-kriterierna har tagits fram tillsammans med Världsnaturfonden WWF och juryn har bland annat tittat på hur butikerna arbetar med utbud, matsvinn, utbildning av personal, energiförbrukning samt hållbarhetskommunikation ut mot kunderna. Bakom White Guide Green står White Public AB och följande företag som alla vill lyfta butiker, personer och initiativ som skapar en mer hållbar dagligvaruhandel i Sverige som är Världsnaturfonden WWF, Pågen, Skånemejerier, KRAC, Royal Greenland, Sydgrönt, Oatly, Scan, Findus och Svenskmärkning.
Poäng på hur matbutikerna arbetar hållbart
Lotta Bergkvist som är projektledare på Bergkvist Publishing berättar att matbutikerna har fått svara på enkätfrågor gällande hur just deras matbutik arbetar hållbart.
-Samtidigt har en jury som består av personer som jobbar inom branschen fått checka av kriterier och krav på plats hos matbutikerna för att se om matbutikerna uppfyller kraven för hållbarhet. Därefter har både butikernas enkätsvar och juryns resultat av butikernas uppfyllda krav för hållbarhet sammanställs till poäng. Sedan har de matbutiker som fått högst poäng utsetts till de nominerade och till vinnare, säger Lotta Bergkvist.
Matbutikerna får kunder att välja hållbart
Lotta berättar vidare att det finns matbutiker som jobbar mycket bra med hållbarhet idag och det finns matbutiker som jobbar mindre bra med hållbarheten.
-Att arbeta hållbart i en matbutik handlar bland annat om att sälja matvaror som är ekologiska eller närproducerade i Sverige av svenska bönder. Det juryn exempelvis haft fokus på när de besökt matbutikerna är hur matbutikerna får sina konsumenter/kunder att välja att köpa hållbara matvaror som är närproducerade. Vissa butiker har skyltat bra i hyllorna i matbutikerna för att locka kunderna att köpa hållbara matvaror, personalen har arrangerat smakprovningar av hållbarmat, matbutikerna har lagat hållbara lunchlådor som sedan har sålts i matbutiker. Några butiker låter matsvinn så som till exempel utgåendedatum för grönsaker få bli till djurfoder samt att matsvinn skänks till hemlösa, förklarar Lotta.
Nytt för nästa år Cityguides
Utmärkelsen ”Årets Hållbara Matbutik i White Guide Green” har funnits under tre år. Nytt för nästa år kommer att vara att de kommer att arbeta lokalt med så kallade Cityguides.
-Detta innebär att vi valt att testa hela städer och att efterhand släppa guiderna för att konsumenterna ska kunna välja de bästa butikerna i just sin stad. Vi kommer fortfarande att ha kvar enkätfrågor för matbutikerna och att juryn checkar av kriterier på plats i matbutikerna. Det som matbutikerna bland annat behöver bli bättre på inför nästa år är att genomföra marknadsföring av hållbara matvaror på sociala medier exempelvis på Facebook och Instagram, berättar Lotta.
Fokus på matbutiker som arbetar hållbart
Pär Bergkvist som är initiativtagare till White Guide Green och VD på Bergkvist Publishing och White Public samt som ger ut guiden, han berättar följande.
-Coronapandemin blev för många aktörer inom livsmedelssektorn en anledning att dra ner på ambitionerna, man prioriterade helt enkelt andra saker under krisen. Dagligvaruhandeln har klarat sig bättre än till exempel restaurangerna och hotellen, och de mest ambitiösa butikerna har fortsatt med arbetet kring minskat svinn, mer svenskt, större vegetariskt utbud, bättre fisk, mer eko och tydligare vägledning i butik. De butiker vi lyfter i White Guide Green är de som VILL mest och som GÖR mest, för de är värda all uppmärksamhet de kan få, avslutar Pär Bergkvist.
FAKTA
Här är alla vinnarna i 2020 års upplaga av White Guide Green
Årets Hållbara Matbutik 2020
ICA Kvantum Malmborgs Mobilia, Malmö
”En butik med en chef som driver ett enastående hållbarhetsarbete både framför och bakom kulisserna – och som gett sig sjutton på att lotsa kunderna ombord på det gröna tåget.”
Årets Hållbara Butiksledare 2020
Markus Wahlgren, Stora Coop Visby, Visby
”En ovanlig butikschef som med mod, intelligens och outsinlig energi driver ett hållbarhetsarbete som älskas av kunderna och höjer ribban för resten av branschen.”
Årets Från Sverige-pris 2020
ICA Nära Julitahallen, Julita
”Vinnaren av Från Sverige-priset 2020 har på ett utmärkt sätt engagerat sig i att lyfta Från Sverige-märkta varor i livsmedelsbutiken för att möta kundernas efterfrågan på svenskt.
Under våren har de som pilotbutik bidragit till utvecklingen av Från Sveriges nya butiksmaterial med värdefull kunskap, insikter och idéer. På ett handfast sätt inspirerade de Svenskmärkning till en specifik hyllkantsskylt genom att på eget initiativ skicka över en del av den egna butiksinredningen med tillhörande skyltmaterial.”
Årets Gröna Pris 2020
ICA Maxi Stormarknad Ronneby, Ronneby
”Varför välja mellan ekologiskt och närproducerat? I denna butiks exceptionellt välsorterade frukt- och gröntavdelning får kunderna både och, tillsammans med en god dos nya kunskaper.”
Årets Hållbara Köttpris 2020
Hemköp Stockholm Hornstull, Stockholm
”Att köttet ska vara klimatsmart, närproducerat och fantastiskt gott är en självklarhet för denna butik, som numera utbildar både kunder och branschkollegor.”
Årets Ekopris 2020
Coop Järna, Järna
”En medveten kundkrets, en driven butikschef och ett svårslaget sortiment leder fram till en ekologisk försäljning som borde göra de flesta andra butiker gröna av avund.”
Årets Hållbara Fiskpris 2020
ICA Supermarket Stop, Täby
”En butik som nobbar alla fula fiskar, men gillar hållbar sjömat desto mer – och som gärna utbildar sina kunder.”
Årets Vegopris 2020
ICA Supermarket Söder, Malmö
”Ett oslagbart vegetariskt sortiment som sträcker sig från ett pålitligt basutbud till unika nyheter, som får kunderna att vallfärda från hela stan.”
Årets Svinnpris 2020
ICA Kvantum Höganäs, Höganäs
”Tack vare ett målmedvetet arbete på många fronter är denna butik på väg att uppfylla visionen om zero waste, samtidigt som de gör en god gärning för de i samhället som är mindre lyckligt lottade.”
Årets Hållbara Brödpris 2020
ICA Maxi Stormarknad Universitetet, Örebro
”Här får kunderna njuta av ekologisk, svinnsmart och nybakat bröd, varje dag. En butik som har rent mjöl i påsen!”
Årets Hållbara Fryspris 2020
ICA Nära Rosendal, Uppsala
”En butik som lägger sig vinn om att hjälpa kunderna till ett klimatsmart tänk, också efter att de frysta varorna anlänt till köket där hemma.”
Källa: Bergkvist Publishing.
Text: Anna Svensson