En kraftfull satsning på biogas och el är en förutsättning för att nå klimatmålet, men att i nuläget definiera bort alla bensin- och dieselbilar försvårar omställningen. Om detta skriver IVL:s mobilitetsexperter Mats-Ola Larsson och Anders Roth tillsammans med Svante Axelsson, Fossilfritt Sverige, i en debattartikel i Svenska Dagbladet.
Anders Roth som är mobilitetsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet berättar vidare tillsammans med experter att den första juli upphörde dagens miljöbilsdefinition att gälla. Vilket innebär att statliga och privata fordonsinköpare då inte längre har några officiella regler eller rekommendationer att följa. Samtidigt införs de nya bonus-malusreglerna som innebär att rena elbilar, laddhybrider och gasbilar får bonus upp till 60 000 kronor i inköpspremie medan bränslekrävande bilar får en ökad fordonsskatt med upp till 10 000 kronor de tre första åren.
Utbudet av laddbilar fortfarande för smalt
Anders menar att många ser en bonusbil som den nya miljöbilen och självklart är el och biogas det bästa miljövalet.
– Men regeringens nya miljökrav för inköp av bilar kan inte enbart grunda sig på laddbara bilar och gasbilar. Även om elbilsutvecklingen nu tar fart, är utbudet av laddbilar fortfarande för smalt och biogas går inte att tanka överallt, säger Anders Roth.
Ny modell för miljökrav
För att effektivt styra mot minskade utsläpp och driva på omställningen av hela fordonsparken, behöver krav på bonusbilar därför kompletteras med en definition för bränslesnåla besin- och dieselbilar som ett näst bästa val, skriver debattörerna och presenterar en ny modell för att ställa miljökrav vid statlig upphandling.
Fler kommer börja köra miljöbilar
Enligt Anders Roth kommer de som kör med bensin- och dieselbilar antagligen inte alls påverkas av upphandlingskrav på fordon, eftersom dessa krav påverkar de med nytt bilköp i första hand.
– Jag tror att flera kommer att köra någon typ av miljöbil de närmaste åren. Det är troligt då utbudet av både rena elbilar och laddhybrider kommer att öka. Både med avseende på tillverkade bilar och olika modeller. Dessutom förväntas kostnaden också sjunka, säger han.
Flera förbättringar är nödvändiga
Anders menar att för elbilar så behöver batterikostnaden sjunka för att de ska bli riktigt attraktiva.
– Samtidigt behöver möjligheten att ladda elbil bli bättre, främst vid bostaden och arbetsplatsen. Gällande miljöpåverkan från batteritillverkningen behöver den ske med utsläppsfri el samt dessutom måste återvinningssystem tas fram för batterierna. Framtiden kommer att var utmanade. Vi behöver mer av det mesta av elbilar, snåla bensin- och dieselbilar och bra biodrivmedel från exempelvis skogen. Sedan behövs också mindre bilkörning i våra städer till förmån för cykel och kollektivtrafik, avslutar Anders.
Text: Anna Svensson
Foto: Arnold Svensson
Anders Roth som är mobilitetsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet berättar vidare tillsammans med experter att den första juli upphörde dagens miljöbilsdefinition att gälla. Vilket innebär att statliga och privata fordonsinköpare då inte längre har några officiella regler eller rekommendationer att följa. Samtidigt införs de nya bonus-malusreglerna som innebär att rena elbilar, laddhybrider och gasbilar får bonus upp till 60 000 kronor i inköpspremie medan bränslekrävande bilar får en ökad fordonsskatt med upp till 10 000 kronor de tre första åren.
Utbudet av laddbilar fortfarande för smalt
Anders menar att många ser en bonusbil som den nya miljöbilen och självklart är el och biogas det bästa miljövalet.
– Men regeringens nya miljökrav för inköp av bilar kan inte enbart grunda sig på laddbara bilar och gasbilar. Även om elbilsutvecklingen nu tar fart, är utbudet av laddbilar fortfarande för smalt och biogas går inte att tanka överallt, säger Anders Roth.
Ny modell för miljökrav
För att effektivt styra mot minskade utsläpp och driva på omställningen av hela fordonsparken, behöver krav på bonusbilar därför kompletteras med en definition för bränslesnåla besin- och dieselbilar som ett näst bästa val, skriver debattörerna och presenterar en ny modell för att ställa miljökrav vid statlig upphandling.
Fler kommer börja köra miljöbilar
Enligt Anders Roth kommer de som kör med bensin- och dieselbilar antagligen inte alls påverkas av upphandlingskrav på fordon, eftersom dessa krav påverkar de med nytt bilköp i första hand.
– Jag tror att flera kommer att köra någon typ av miljöbil de närmaste åren. Det är troligt då utbudet av både rena elbilar och laddhybrider kommer att öka. Både med avseende på tillverkade bilar och olika modeller. Dessutom förväntas kostnaden också sjunka, säger han.
Flera förbättringar är nödvändiga
Anders menar att för elbilar så behöver batterikostnaden sjunka för att de ska bli riktigt attraktiva.
– Samtidigt behöver möjligheten att ladda elbil bli bättre, främst vid bostaden och arbetsplatsen. Gällande miljöpåverkan från batteritillverkningen behöver den ske med utsläppsfri el samt dessutom måste återvinningssystem tas fram för batterierna. Framtiden kommer att var utmanade. Vi behöver mer av det mesta av elbilar, snåla bensin- och dieselbilar och bra biodrivmedel från exempelvis skogen. Sedan behövs också mindre bilkörning i våra städer till förmån för cykel och kollektivtrafik, avslutar Anders.
Text: Anna Svensson
Foto: Arnold Svensson