Toyota Motor Europes marknadsandel ökade med 0,7 procentenheter till 6,0 procent år 2020, vilket är "all-time high" för företaget i Europa. Erik Gustafsson som är informationschef på TOYOTA i Sverige berättar att det breda utbudet av el- och laddhybridmodeller med låga utsläpp av koldioxid är en starkt bidragande orsak.
Erik berättar vidare att Covid 19-pandemin har inneburit en kraftig inbromsning för hela bilindustrin. I Europa minskade försäljningen av nya bilar med 20 procent under år 2020 jämfört med år 2019. För Toyota Motor Europe stannade dock minskningen av vid 9 procent, tack vare en stark återhämtning under perioden juli-december då försäljningen ökade med 11 procentjämfört med år 2019.
Flera tillverkningsfabrikerna i Europa för Toyota har varit stängda
Gustafsson förklara att under våren år 2020 var de flesta tillverkningsfabrikerna i Europa för Toyota stängda, och de tillverkningsfabriker som var öppna följde regler enligt restriktioner.
- I maj år 2020 öppnades de tillverkningsfabriker som hade varit stängda. År 2020 har varit ett speciellt år men trots coronapandemin har Toyota lyckats nå rekordstor marknadsandel. Toyotas bilar säljs i hela Världen men i Europa säljer vi mer bilar, vilket beror på att vi har kommit längre med försäljningen i Europa. Vår målgrupp är alla köpare på marknaden, säger Erik Gustafsson.
Stor efterfrågan på företagets hybridmodeller
Den starka attraktiviteteten och stora efterfrågan på företagets hybridmodeller och snabb omställning under pandemin har resulterat i att Toyota nu är det tredje mest sålda bilmärket i Europa.
- Företagets modeller i C-segmentet och SUV-modellerna har varit mycket populära, liksom nya Toyota Yaris. Toyota Motor Europes försäljning av hybridfordon minskade med endast 6 procent och totalt sålde företaget 529 054 el- och laddhybrider under år 2020. Det innebär att modellerna med hybridteknik stod för 53 procent av företagets försäljning i Europa och hela 65 procent i Västeuropa. Totalt lanserades nio nya bilmodeller från Toyota och Lexus under år 2020, däribland RAV4 laddhybrid, PROACE med batterieldrift, den helt nya versionen av bränslecellsbilen Mirai och eldrivna Lexus UX 300e, förklarar Erik.
Nöjda med prestationen under utmanande omständigheter
Matt Harrison som är produkt och försäljningschef på Toyota kommenterar följande för 2020.
"Vi är mycket nöjda med denna prestation under de mest utmanande omständigheterna. Som alla andra har vi snabbt anpassat oss till de nya förutsättningarna och vi tackar våra kunder för deras fortsatta förtroende och lojalitet under denna period av fortlöpande osäkerhet. Vi har utökat vårt utbud både av fordonsmodeller och drivlinetekniker under det gångna året och lanserat nio nya bilmodeller där det ingår elhybrider, laddhybrider, batterielektriska bilar och bränslecellsfordon. Detta har givit försäljningen ett extra momentum. Resultatet är att Toyota Motor Europe klarade EU:s utsläppsmål av koldioxid och vi är övertygade om att kunna möta dem även i framtiden."
FAKTA
Toyota ökade sin marknadsandel mest
Stor efterfrågan på Lexus hybrider i Västeuropa
Toyota Motor Europe 2020 (Toyota och Lexus)
Toyotas försäljning i Europa 2020
Lexus försäljning i Europa 2020
Källa: Toyota.
Text: Anna Svensson
Erik berättar vidare att Covid 19-pandemin har inneburit en kraftig inbromsning för hela bilindustrin. I Europa minskade försäljningen av nya bilar med 20 procent under år 2020 jämfört med år 2019. För Toyota Motor Europe stannade dock minskningen av vid 9 procent, tack vare en stark återhämtning under perioden juli-december då försäljningen ökade med 11 procentjämfört med år 2019.
Flera tillverkningsfabrikerna i Europa för Toyota har varit stängda
Gustafsson förklara att under våren år 2020 var de flesta tillverkningsfabrikerna i Europa för Toyota stängda, och de tillverkningsfabriker som var öppna följde regler enligt restriktioner.
- I maj år 2020 öppnades de tillverkningsfabriker som hade varit stängda. År 2020 har varit ett speciellt år men trots coronapandemin har Toyota lyckats nå rekordstor marknadsandel. Toyotas bilar säljs i hela Världen men i Europa säljer vi mer bilar, vilket beror på att vi har kommit längre med försäljningen i Europa. Vår målgrupp är alla köpare på marknaden, säger Erik Gustafsson.
Stor efterfrågan på företagets hybridmodeller
Den starka attraktiviteteten och stora efterfrågan på företagets hybridmodeller och snabb omställning under pandemin har resulterat i att Toyota nu är det tredje mest sålda bilmärket i Europa.
- Företagets modeller i C-segmentet och SUV-modellerna har varit mycket populära, liksom nya Toyota Yaris. Toyota Motor Europes försäljning av hybridfordon minskade med endast 6 procent och totalt sålde företaget 529 054 el- och laddhybrider under år 2020. Det innebär att modellerna med hybridteknik stod för 53 procent av företagets försäljning i Europa och hela 65 procent i Västeuropa. Totalt lanserades nio nya bilmodeller från Toyota och Lexus under år 2020, däribland RAV4 laddhybrid, PROACE med batterieldrift, den helt nya versionen av bränslecellsbilen Mirai och eldrivna Lexus UX 300e, förklarar Erik.
Nöjda med prestationen under utmanande omständigheter
Matt Harrison som är produkt och försäljningschef på Toyota kommenterar följande för 2020.
"Vi är mycket nöjda med denna prestation under de mest utmanande omständigheterna. Som alla andra har vi snabbt anpassat oss till de nya förutsättningarna och vi tackar våra kunder för deras fortsatta förtroende och lojalitet under denna period av fortlöpande osäkerhet. Vi har utökat vårt utbud både av fordonsmodeller och drivlinetekniker under det gångna året och lanserat nio nya bilmodeller där det ingår elhybrider, laddhybrider, batterielektriska bilar och bränslecellsfordon. Detta har givit försäljningen ett extra momentum. Resultatet är att Toyota Motor Europe klarade EU:s utsläppsmål av koldioxid och vi är övertygade om att kunna möta dem även i framtiden."
FAKTA
Toyota ökade sin marknadsandel mest
- Toyota stod för den största procentuella ökningen av marknadsandelen under 2020 och även den minsta minskningen av försäljningsvolymen.
- Totalt sålde märket 922 299 fordon, vilket ökade marknadsandelen med 0,6 procentenheter till 5,7 procent och en volymminskning på endast 8 procent.
- Andelen hybridfordon blev 53 procent för Europa som helhet. Märkets bästsäljare- Corolla, Yaris och RAV4 - stod för 58 procent av försäljningen och hybridandelen för dessa var 65 procent.
Stor efterfrågan på Lexus hybrider i Västeuropa
- Lexus sålde 70 814 bilar, vilket innebär en rekordstor marknadsandel i premiumsegmentet på 2,3 procent och för första gången hela 3,0 procent bland privatköpare.
- Försäljningen minskade totalt med 19 procent jämfört med 2019.
- Utöver lanseringen av den batterielektriska modellen UX 300e introducerade Lexus även cabrioletversionen av LC 500 samt en förnyad LS.
- Merparten av Lexus försäljning består av SUV-modeller: RX, NX, UX, GX och LX som tillsammans såldes i 57 833 exemplar vilket utgör 81 procent av totalvolymen.
Toyota Motor Europe 2020 (Toyota och Lexus)
- Total försäljning: 993 113 (-9 procent jämfört med 2019)
- Marknadsandel: 6,0 procent (+0,7 procentenheter jämfört med 2019)
- Total hybridförsäljning: 529 054 (-6 procent jämfört med 2019)
- Hybridandel: Västeuropa 65 procent, Östeuropa 22 procent, total 53 procent
Toyotas försäljning i Europa 2020
- Toyotas försäljning: 922 299 (-8 procent jämfört med 2019
- Bästsäljare: Corolla (193 785), Yaris (193 050), RAV4 (147 137)
- Bästsäljande hybridmodeller: Corolla Hybrid (148 820), C-HR Hybrid (108 939), Yaris Hybrid (107 623).
- Total hybridförsäljning: 484 828 (-4 procent jämfört med 2019)
- Hybridandel: Västeuropa 63 procent, Östeuropa 24 procent, total 53 procent
Lexus försäljning i Europa 2020
- Lexus försäljning: 70 814 (-19 procent jämfört med 2019)
- Bästsäljare: NX (18 650), RX (17 819), UX (16 850)
- Bästsäljande hybridmodeller: UX Hybrid (15 571), NX Hybrid (12 754), RX Hybrid (5 476)
- Total hybridförsäljning: 44 687 (-23 procent jämfört med 2019)
- Hybridandel: Västeuropa 98 procent, Östeuropa 6 procent, total 63 procent
Källa: Toyota.
Text: Anna Svensson