Ändrade hastighetsgränser under hösten år 2017 och våren år 2018 på vägar i Södra Sverige. Lennart Andersson som är regional direktör för region syd på Trafikverket berättar att inom kort kommer Trafikverket att ändra hastighetsgränserna på flera vägar i Skåne, Kronobergs, Kalmar och Jönköpings län. Beslutet om nya hastighetsgränser beror på att hastigheten ska anpassas till vägens säkerhetsstandard.
Andersson fortsätter berätta att följande sträckor får ny hastighetsgräns under november–december. Det vill säga i Skåne län får delar av väg 19 ändrade hastighetsgränser till 80 respektive 100 kilometer per timme. E22 får ny sträckning från befintlig motorvägs slut öster om Hörby till Sätaröd. Hastigheten blir 110 kilometer per timme. Gamla E22 byter vägnummer till 1908 och hastighetsgränsen ändras till 80 kilometer per timme.
Nollvision som ledstjärna
I Jönköpings län får delar av väg 32 ändrad hastighetsgräns till 80 respektive 100 kilometer per timme. I Kalmar län får delar av väg E22 ändrad hastighetsgräns till 80 respektive 100 kilometer per timme.
– Stora delar av väg 30 i Kronobergs och Jönköpings län får förändrade hastighetsgränser till 80 kilometer i timmen under våren år 2018. Trafikverket anpassar systematiskt hastighetsgränserna till vägens standard med Nollvisionen som ledstjärna att ingen ska omkomma eller skadas allvarligt i trafiken, förklarar Lennart Andersson.
Rätt hastighet räddar liv
Sedan år 2008 har Trafikverket kontinuerligt justerat hastigheterna på de statliga vägarna efter vägens säkerhetsstandard.
– Fram till år 2025 kommer cirka 120 mil på statlig väg i landet att få höjd hastighetsgräns och cirka 425 mil kommer att skyltas om till en lägre hastighetsgräns. Rätt hastighet, anpassad till vägens säkerhetsstandard räddar liv eftersom krockvåldet ökar med ökad hastighet, berättar Lennart.
Mitträcken och fartkameror viktiga verktyg
Lennart förklarar vidare att på väg 32 kommer mitträcken att sättas upp. Samt att det kommer under år 2017 och år 2018 sättas upp cirka 100 fartkameror på vägarna i hela Sverige.
– Bilen och lastbilen kommer alltid att behövas på landsbygden för att det ska vara fortsatt möjligt att ha ett gott liv utanför städerna. Vår utmaning är att skapa en säker och hållbar tillgänglighet. Vid storhelgerna är det alltid mycket trafik på vägarna, ofta ovana förare på okända vägsträckor, och då gäller det att hålla hastighetsgränserna. Så översyn av hastigheter, fartkameror, ombyggda vägsträckor och förbättrade korsningar är viktiga verktyg för att öka vägtrafiksäkerheten, säger Andersson.
Målsättningen är effektiva resor och transporter
Kristina Johansson som är utredare för trafiksäkerhet för Region Syd på Trafikverket berättar att Trafikverket vill ha effektiva resor och transporter på deras vägar.
– Men samtidigt kan vi inte tumma på säkerheten. Generellt sett ska en väg vara mötesfri för att ha en högre hastighet än 80 kilometer per timme, berättar Kristina Johansson.
Text: Anna Svensson
Andersson fortsätter berätta att följande sträckor får ny hastighetsgräns under november–december. Det vill säga i Skåne län får delar av väg 19 ändrade hastighetsgränser till 80 respektive 100 kilometer per timme. E22 får ny sträckning från befintlig motorvägs slut öster om Hörby till Sätaröd. Hastigheten blir 110 kilometer per timme. Gamla E22 byter vägnummer till 1908 och hastighetsgränsen ändras till 80 kilometer per timme.
Nollvision som ledstjärna
I Jönköpings län får delar av väg 32 ändrad hastighetsgräns till 80 respektive 100 kilometer per timme. I Kalmar län får delar av väg E22 ändrad hastighetsgräns till 80 respektive 100 kilometer per timme.
– Stora delar av väg 30 i Kronobergs och Jönköpings län får förändrade hastighetsgränser till 80 kilometer i timmen under våren år 2018. Trafikverket anpassar systematiskt hastighetsgränserna till vägens standard med Nollvisionen som ledstjärna att ingen ska omkomma eller skadas allvarligt i trafiken, förklarar Lennart Andersson.
Rätt hastighet räddar liv
Sedan år 2008 har Trafikverket kontinuerligt justerat hastigheterna på de statliga vägarna efter vägens säkerhetsstandard.
– Fram till år 2025 kommer cirka 120 mil på statlig väg i landet att få höjd hastighetsgräns och cirka 425 mil kommer att skyltas om till en lägre hastighetsgräns. Rätt hastighet, anpassad till vägens säkerhetsstandard räddar liv eftersom krockvåldet ökar med ökad hastighet, berättar Lennart.
Mitträcken och fartkameror viktiga verktyg
Lennart förklarar vidare att på väg 32 kommer mitträcken att sättas upp. Samt att det kommer under år 2017 och år 2018 sättas upp cirka 100 fartkameror på vägarna i hela Sverige.
– Bilen och lastbilen kommer alltid att behövas på landsbygden för att det ska vara fortsatt möjligt att ha ett gott liv utanför städerna. Vår utmaning är att skapa en säker och hållbar tillgänglighet. Vid storhelgerna är det alltid mycket trafik på vägarna, ofta ovana förare på okända vägsträckor, och då gäller det att hålla hastighetsgränserna. Så översyn av hastigheter, fartkameror, ombyggda vägsträckor och förbättrade korsningar är viktiga verktyg för att öka vägtrafiksäkerheten, säger Andersson.
Målsättningen är effektiva resor och transporter
Kristina Johansson som är utredare för trafiksäkerhet för Region Syd på Trafikverket berättar att Trafikverket vill ha effektiva resor och transporter på deras vägar.
– Men samtidigt kan vi inte tumma på säkerheten. Generellt sett ska en väg vara mötesfri för att ha en högre hastighet än 80 kilometer per timme, berättar Kristina Johansson.
Text: Anna Svensson