Magdalena Caesar som är affärsområdeschef på Svea Bank berättar att pandemin innebar ett rejält lyft för svensk
e-handel men oroliga ekonomiska tider har nu fått många att se mer försiktigt på framtiden. Medan var femte
e-handlare spår en stark tillväxt för deras e-butik i sommar uppger sju av tio att de tror att tillväxten kommer
vara svag eller helt utebli. Det visar den senaste e-handelsindikatorn 2022 från Svea Bank.
Magdalena berättar vidare att undersökningen har besvarats av 539 svenska e-handlare genom Svea Banks kundpanel. Panelen ombeds att besvara frågor där de får bedöma hur deras företag går just nu och hur de tror att det kommer att gå de kommande tre månaderna. Undersökningen genomfördes mellan den 22 juni till den 6 juli 2022. E-handelsindikatorn skickas ut två gånger om året. Förra året trodde 38 procent av e-handlarna på stark tillväxt för sommaren men i år var det endast 20 procent som svarade samma sak.
Undersökningen för sommaren visar
Caesar förklarar att undersökningen för denna sommar visar på en förändrad attityd bland e-handlare då nära 70 procent tror att tillväxten kommer vara svag eller helt utebli.
- Under pandemin var försäljningen inom e-handel rekordhög och i kombination med dagens ekonomiska situation gör det att det uppfattas som värre än vad det egentligen är. I undersökningen spår e-handlarna att bygg- och trädgårdsvaror är det som kommer att gå bäst i sommar. Närmare en tredjedel uppger detta. Därefter tror e-handlarna på en stark sommarförsäljning för sport- och fritidsbranschen, säger Magdalena Caesar.
Stark tillväxt under pandemiåren
Magdalena fortsätter förklara att Svensk e-handel har haft en stark tillväxt under pandemiåren.
- Enligt undersökningen svarade sex av tio att de upplevt en tillväxt de senaste tre månaderna. Prognosen för de kommande tre månaderna är dock något mer modest och sju av tio spår en svag alternativt utebliven tillväxt i sommar. Sex av tio e-handlare tror att en försämrad ekonomi för landets hushåll kommer ha en negativ effekt på tillväxten, berättar Caesar.
Nya krav ställs på e-handlare
Närmare en tredjedel svarade att de kommer att satsa mer på nya kampanjer, erbjudanden och marknadsföring.
- E-handeln har ökat i en rasande fart de senaste åren. Inte minst under pandemin. Nu befinner vi oss dock i en tid som ställer nya krav på landets e-handlare. Det är då glädjande att se hur många som möter en mer osäker marknad med proaktiva medel, så som nya kampanjer och ökad marknadsföring. Att vara lyhörd och anpassningsbar är alltid viktigt, inte minst i dessa tider, förklarar Magdalena.
Konsumenterna håller i pengarna
Inför framtiden tror Magdalena att tillväxten inom e-handeln kommer spegla den allmänna utvecklingen av ekonomin.
- Pågående inflation, pandemi och krig skapar osäkerhet, vilket gör att konsumenterna håller i pengarna i större utsträckning. Oavsett bransch är det viktigt att vara lyhörd, lägga mer tid på planering och analys och framför allt vara nära sina kunder för att lyckas. Det finns dock många med en betydligt mer positiv framtidstro. Var femte e-handlare tror nämligen på en stark tillväxt i sommar. Samtidigt uppger majoriteten av e-handlarna att de kommer att vara handlingskraftiga och förbereda sin e-handel på bästa sätt för att klara sommarens utmaningar, säger Magdalena.
Fakta
Här är e-branscherna som kommer gå bäst i sommar enligt e-handelsindikatorn 2022 från Svea Bank.
Byggvaror och trädgård 29 procent.
Sport och fritid 22 procent.
Livsmedel 10 procent.
Kläder och skor 7 procent.
Skönhet och hälsa 5 procent.
Källa: Svea Bank.
Text: Anna Svensson
e-handel men oroliga ekonomiska tider har nu fått många att se mer försiktigt på framtiden. Medan var femte
e-handlare spår en stark tillväxt för deras e-butik i sommar uppger sju av tio att de tror att tillväxten kommer
vara svag eller helt utebli. Det visar den senaste e-handelsindikatorn 2022 från Svea Bank.
Magdalena berättar vidare att undersökningen har besvarats av 539 svenska e-handlare genom Svea Banks kundpanel. Panelen ombeds att besvara frågor där de får bedöma hur deras företag går just nu och hur de tror att det kommer att gå de kommande tre månaderna. Undersökningen genomfördes mellan den 22 juni till den 6 juli 2022. E-handelsindikatorn skickas ut två gånger om året. Förra året trodde 38 procent av e-handlarna på stark tillväxt för sommaren men i år var det endast 20 procent som svarade samma sak.
Undersökningen för sommaren visar
Caesar förklarar att undersökningen för denna sommar visar på en förändrad attityd bland e-handlare då nära 70 procent tror att tillväxten kommer vara svag eller helt utebli.
- Under pandemin var försäljningen inom e-handel rekordhög och i kombination med dagens ekonomiska situation gör det att det uppfattas som värre än vad det egentligen är. I undersökningen spår e-handlarna att bygg- och trädgårdsvaror är det som kommer att gå bäst i sommar. Närmare en tredjedel uppger detta. Därefter tror e-handlarna på en stark sommarförsäljning för sport- och fritidsbranschen, säger Magdalena Caesar.
Stark tillväxt under pandemiåren
Magdalena fortsätter förklara att Svensk e-handel har haft en stark tillväxt under pandemiåren.
- Enligt undersökningen svarade sex av tio att de upplevt en tillväxt de senaste tre månaderna. Prognosen för de kommande tre månaderna är dock något mer modest och sju av tio spår en svag alternativt utebliven tillväxt i sommar. Sex av tio e-handlare tror att en försämrad ekonomi för landets hushåll kommer ha en negativ effekt på tillväxten, berättar Caesar.
Nya krav ställs på e-handlare
Närmare en tredjedel svarade att de kommer att satsa mer på nya kampanjer, erbjudanden och marknadsföring.
- E-handeln har ökat i en rasande fart de senaste åren. Inte minst under pandemin. Nu befinner vi oss dock i en tid som ställer nya krav på landets e-handlare. Det är då glädjande att se hur många som möter en mer osäker marknad med proaktiva medel, så som nya kampanjer och ökad marknadsföring. Att vara lyhörd och anpassningsbar är alltid viktigt, inte minst i dessa tider, förklarar Magdalena.
Konsumenterna håller i pengarna
Inför framtiden tror Magdalena att tillväxten inom e-handeln kommer spegla den allmänna utvecklingen av ekonomin.
- Pågående inflation, pandemi och krig skapar osäkerhet, vilket gör att konsumenterna håller i pengarna i större utsträckning. Oavsett bransch är det viktigt att vara lyhörd, lägga mer tid på planering och analys och framför allt vara nära sina kunder för att lyckas. Det finns dock många med en betydligt mer positiv framtidstro. Var femte e-handlare tror nämligen på en stark tillväxt i sommar. Samtidigt uppger majoriteten av e-handlarna att de kommer att vara handlingskraftiga och förbereda sin e-handel på bästa sätt för att klara sommarens utmaningar, säger Magdalena.
Fakta
Här är e-branscherna som kommer gå bäst i sommar enligt e-handelsindikatorn 2022 från Svea Bank.
Byggvaror och trädgård 29 procent.
Sport och fritid 22 procent.
Livsmedel 10 procent.
Kläder och skor 7 procent.
Skönhet och hälsa 5 procent.
Källa: Svea Bank.
Text: Anna Svensson