Staffan Sundin som är professor i medie- och kommunikationsvetenskap på Luleå tekniska universitet berättar att, totalt är cirka 74 procent av Sveriges befolkning dagligen inne på internet. Vilket bland annat har och göra med att många använder surfplattor och de senaste mobiltelefonerna. Foto: Luleå tekniska universitet.
Staffan Sundin som är professor i medie- och kommunikationsvetenskap på Luleå tekniska universitet berättar att antalet läsare av nättidningar har ökat i Sverige sedan slutet av 1990-talet. Detta berodde bland annat på att allt fler hushåll skaffade bredbandsuppkopplingar till sina datorer i hela landet. Fakta kommer från Kia Index samt NordicomSveriges Intenetbarometer 2012.
I nuläget menar Staffan att det inte har varit någon större skillnad under de senaste åren, när det gäller hur många läsare som läser nyheter på nätet. Eftersom många har bredband och internet i dagens samhälle men det finns enligt Staffan ett problem för vissa nättidningar och det är bristen på annonsörer. Vilket i sin tur kan beror på lågkonjunkturen som har varit och som till viss del är kvar.
Aftonbladet och Expressen
De största tidningarna på nätet är Aftonbladet och Expressen. I Småland finns till exempel Barometern och Jnytt.
– Både Aftonbladets och Expressens nättidningar startade i mitten av 90-talet. De följande åren etablerade sig nästan alla dagstidningar sig på nätet. Förra veckan nådde. Aftonbladet och Expressen ungefär 5 000 000 respektive 2 300 000 unika webbläsare, Barometern nådde 87 000 och Jnytt 70 000 webbläsare, berättar Staffan Sundin.
Fler läsare vid speciella tillfällen
Vid år 2012 under en vecka hade några av dessa tidningar några fler läsare jämfört med år 2013 under en vecka.
– För 2012 var räckvidden följande. Aftonbladet nådde 5 500 000 webbläsare, Expressen 2 300 000, Barometern 88 000 och Jnytt 114 000. Att det var fler läsare vissa veckor av nättidningarna, kan bero på att det skrevs om något speciellt som till exempel en fotbollsmatch eller Melodifestivalen. För många går in och läser om specifika händelser, förklarar han.
Unga vuxna läser nättidningar
När det gäller målgrupper så är det fler unga vuxna personer än vad det är äldre som är inne på internet och läser på nättidningar dagligen. Under en genomsnittlig dag år 2012 läste 22 procent i åldersgruppen 15-24 år någon nättidning, 30 procent i gruppen 25 - 44 år, 20 procent av 45 till 64 åringar samt 11 procent av pensionärerna upp till 80 år. Tittar man på hur många som bara har varit inne på internet under 2012 vid en dag, så var det 91 procent av unga vuxna från 15 till 24 år och 48 procent av äldre personer från 65 till 79 år.
Många är dagligen inne på internet
Totalt är cirka 74 procent av Sveriges befolkning dagligen inne på internet. Vilket bland annat har och göra med att många använder surfplattor och de senaste mobiltelefonerna.
– Över 1 000 000 framför allt äldre personer har inte tillgång till internet. Teknikmässigt så tror jag att det kommer bli fler som kommer att använda läsplattor i framtiden. Jag tror inte papperstidningen kommer försvinna helt, trots att mång papperstidningar har strukturerats om och att många anställda har tvingast sluta på grund av brist på bland annat prenumeranter och annonsörer, berättar Staffan.
Text: Anna Svensson
I nuläget menar Staffan att det inte har varit någon större skillnad under de senaste åren, när det gäller hur många läsare som läser nyheter på nätet. Eftersom många har bredband och internet i dagens samhälle men det finns enligt Staffan ett problem för vissa nättidningar och det är bristen på annonsörer. Vilket i sin tur kan beror på lågkonjunkturen som har varit och som till viss del är kvar.
Aftonbladet och Expressen
De största tidningarna på nätet är Aftonbladet och Expressen. I Småland finns till exempel Barometern och Jnytt.
– Både Aftonbladets och Expressens nättidningar startade i mitten av 90-talet. De följande åren etablerade sig nästan alla dagstidningar sig på nätet. Förra veckan nådde. Aftonbladet och Expressen ungefär 5 000 000 respektive 2 300 000 unika webbläsare, Barometern nådde 87 000 och Jnytt 70 000 webbläsare, berättar Staffan Sundin.
Fler läsare vid speciella tillfällen
Vid år 2012 under en vecka hade några av dessa tidningar några fler läsare jämfört med år 2013 under en vecka.
– För 2012 var räckvidden följande. Aftonbladet nådde 5 500 000 webbläsare, Expressen 2 300 000, Barometern 88 000 och Jnytt 114 000. Att det var fler läsare vissa veckor av nättidningarna, kan bero på att det skrevs om något speciellt som till exempel en fotbollsmatch eller Melodifestivalen. För många går in och läser om specifika händelser, förklarar han.
Unga vuxna läser nättidningar
När det gäller målgrupper så är det fler unga vuxna personer än vad det är äldre som är inne på internet och läser på nättidningar dagligen. Under en genomsnittlig dag år 2012 läste 22 procent i åldersgruppen 15-24 år någon nättidning, 30 procent i gruppen 25 - 44 år, 20 procent av 45 till 64 åringar samt 11 procent av pensionärerna upp till 80 år. Tittar man på hur många som bara har varit inne på internet under 2012 vid en dag, så var det 91 procent av unga vuxna från 15 till 24 år och 48 procent av äldre personer från 65 till 79 år.
Många är dagligen inne på internet
Totalt är cirka 74 procent av Sveriges befolkning dagligen inne på internet. Vilket bland annat har och göra med att många använder surfplattor och de senaste mobiltelefonerna.
– Över 1 000 000 framför allt äldre personer har inte tillgång till internet. Teknikmässigt så tror jag att det kommer bli fler som kommer att använda läsplattor i framtiden. Jag tror inte papperstidningen kommer försvinna helt, trots att mång papperstidningar har strukturerats om och att många anställda har tvingast sluta på grund av brist på bland annat prenumeranter och annonsörer, berättar Staffan.
Text: Anna Svensson