Mattias Forsell som är försäljningschef på Atteviks Lastvagnar berättar att den 24 november 2022 levererade Atteviks Lastvagnar i Jönköping Smålands tre första eldrivna tyngre lastbilar. Köpare var Rosenlunds Åkeri som dessutom är närmaste granne till Atteviks. Ellastbilarna kommer att gå på distributionsslingor i Jönköping och Huskvarna med början den sista november.
Mattias berättar vidare att anledningen till köpet är i första hand miljöhänsyn, och det här är första steget för att kunna utvärdera även den ekonomiska delen av projektet. Här har Rosenlunds Åkeri en extra fördel då större delen av deras anläggning på Torsvik är försedd med solpaneler. Man blir i princip självförsörjande på drivmedel, det vill säga el.
En del i ett projekt inom Parisavtalet
Forsell förklarar att från Scanias och Atteviks Lastvagnars sida är det här en del i ett projekt inom Parisavtalet där Scania förbundit sig att drastiskt minska utsläppen både i den egna produktionen och i de fordon som rullar ute på våra vägar.
- Det är viktigt att de här bilarna kommer ut och syns, så kan det säkert väcka intresse hos flera. Att leverera de första ellastbilarna är ett stort och roligt steg. Projekteringen gällande ellastbilar har pågått cirka ett år, säger Mattias Forsell.
Fler företag vill välja ellastbilar
Mattias fortsätter förklara att ellastbilarnas räckvidd är med befintliga batteri från tio till tolv mil och med ett större batteri är räckvidden 25 mil.
- Vi märker att fler företag vill välja ellastbilar. Samtidigt som det kommer behövas finnas fler elstolpar för ellastbilar framöver. Nulägets höga elpriser påverkar företagens val till att välja ellastbilar. Ett av målen för 2023 är att företag som köper ellastbilar av oss ska köras inom hela Småland. Ellastbilar är en del av Atteviks Lastvagnars hållbarhetsarbete, säger Forsell.
Text: Anna Svensson
Mattias berättar vidare att anledningen till köpet är i första hand miljöhänsyn, och det här är första steget för att kunna utvärdera även den ekonomiska delen av projektet. Här har Rosenlunds Åkeri en extra fördel då större delen av deras anläggning på Torsvik är försedd med solpaneler. Man blir i princip självförsörjande på drivmedel, det vill säga el.
En del i ett projekt inom Parisavtalet
Forsell förklarar att från Scanias och Atteviks Lastvagnars sida är det här en del i ett projekt inom Parisavtalet där Scania förbundit sig att drastiskt minska utsläppen både i den egna produktionen och i de fordon som rullar ute på våra vägar.
- Det är viktigt att de här bilarna kommer ut och syns, så kan det säkert väcka intresse hos flera. Att leverera de första ellastbilarna är ett stort och roligt steg. Projekteringen gällande ellastbilar har pågått cirka ett år, säger Mattias Forsell.
Fler företag vill välja ellastbilar
Mattias fortsätter förklara att ellastbilarnas räckvidd är med befintliga batteri från tio till tolv mil och med ett större batteri är räckvidden 25 mil.
- Vi märker att fler företag vill välja ellastbilar. Samtidigt som det kommer behövas finnas fler elstolpar för ellastbilar framöver. Nulägets höga elpriser påverkar företagens val till att välja ellastbilar. Ett av målen för 2023 är att företag som köper ellastbilar av oss ska köras inom hela Småland. Ellastbilar är en del av Atteviks Lastvagnars hållbarhetsarbete, säger Forsell.
Text: Anna Svensson