Den 28 mars startade Share Music Sweden ett nytt utbildningsprogram i Jönköping med namnet Net:WORK. Målet är att utbilda ett antal personer att bli mässvärdar, föreläsare och demo-personal. I samband med detta inleddes ett strategiskt samarbete med Fairlink, som har sin bas i Jönköping och arbetar med många av Sveriges största mässor och mässarrangörer. Share Music Sweden är Grännas kulturorganisation som arrangerar exempelvis utbildningar för alla människor.
Åsa Rosén som är kommunikatör på Share Music Sweden berättar att, samarbetet är unikt i länet. Fairlink ingår som pro bono partner och ansvarar för utbildningsdelen mässor, med fokus på presentation, budskapsförmedling, bemötande med mera. Syftet med utbildningen är att Share Music Sweden kan vara aktiva och engagerade på fler platser runt om i Sverige.
Skapa evenemang som präglas av mångfald
Mikael Jansson som är CEO och projektledare på Fairlink förklarar att Fairlink är Sveriges ledande analyspartner åt evenemang och arbetar med nästan samtliga av Sveriges största mässor och mässarrangörer.
– Fairlink erbjuder strategiska och taktiska mässutbildningar och kurser som riktar sig direkt till utställarna. Share Music Swedens arbete är både viktigt och intressant. När vi fick en förfrågan om ett samarbete var beslutet lätt. I framtiden ser vi hur vårt samarbete kan hjälpa till att öka kompetensen kring hur man kan skapa evenemang som präglas av mångfald och relevans, säger Mikael Jansson.
Glada över att få ta del av Fairlinks spetskompetens
Sophia Alexandersson som är verksamhetschef på Share Music Sweden berättar att Net:WORK ingår i Share Music Swedens satsning på att vidga arbetsmarknaden och ge plats för individer med olika förutsättningar.
– Fairlink har en unik erfarenhet inom mässområdet och ett väl utvecklat utbildningskoncept, som fångade vårt intresse. Vi är otroligt glada över att vi får ta del av deras spetskompetens och samarbeta med en stark aktör i Jönköpings näringsliv, säger Sophia Alexandersson.
Positiv respons från deltagarna
Totalt är utbildningen fördelad på tre tillfällen, första gången var den 28 till 29 mars. Nästa gång är från den 8 till 10 maj.
– Utbildningen kommer att avslutas i september. Det är personal från bland annat Fairlink och Share Music Sweden som håller i undervisningen. Dessutom var Anna von Koch från ABF med under första utbildningshelgen och undervisade. Share Musik Sweden har under en längre tid velat genomföra detta samarbete eftersom Fairlink har en gedigen kunskap om mässor. Hittills har vi fått positiv respons från deltagarna. Vi hoppas att utbildningen kommer att kunna genomföras även nästa år, berättar Åsa Rosén.
Text: Anna Svensson
Åsa Rosén som är kommunikatör på Share Music Sweden berättar att, samarbetet är unikt i länet. Fairlink ingår som pro bono partner och ansvarar för utbildningsdelen mässor, med fokus på presentation, budskapsförmedling, bemötande med mera. Syftet med utbildningen är att Share Music Sweden kan vara aktiva och engagerade på fler platser runt om i Sverige.
Skapa evenemang som präglas av mångfald
Mikael Jansson som är CEO och projektledare på Fairlink förklarar att Fairlink är Sveriges ledande analyspartner åt evenemang och arbetar med nästan samtliga av Sveriges största mässor och mässarrangörer.
– Fairlink erbjuder strategiska och taktiska mässutbildningar och kurser som riktar sig direkt till utställarna. Share Music Swedens arbete är både viktigt och intressant. När vi fick en förfrågan om ett samarbete var beslutet lätt. I framtiden ser vi hur vårt samarbete kan hjälpa till att öka kompetensen kring hur man kan skapa evenemang som präglas av mångfald och relevans, säger Mikael Jansson.
Glada över att få ta del av Fairlinks spetskompetens
Sophia Alexandersson som är verksamhetschef på Share Music Sweden berättar att Net:WORK ingår i Share Music Swedens satsning på att vidga arbetsmarknaden och ge plats för individer med olika förutsättningar.
– Fairlink har en unik erfarenhet inom mässområdet och ett väl utvecklat utbildningskoncept, som fångade vårt intresse. Vi är otroligt glada över att vi får ta del av deras spetskompetens och samarbeta med en stark aktör i Jönköpings näringsliv, säger Sophia Alexandersson.
Positiv respons från deltagarna
Totalt är utbildningen fördelad på tre tillfällen, första gången var den 28 till 29 mars. Nästa gång är från den 8 till 10 maj.
– Utbildningen kommer att avslutas i september. Det är personal från bland annat Fairlink och Share Music Sweden som håller i undervisningen. Dessutom var Anna von Koch från ABF med under första utbildningshelgen och undervisade. Share Musik Sweden har under en längre tid velat genomföra detta samarbete eftersom Fairlink har en gedigen kunskap om mässor. Hittills har vi fått positiv respons från deltagarna. Vi hoppas att utbildningen kommer att kunna genomföras även nästa år, berättar Åsa Rosén.
Text: Anna Svensson