SEAT Sverige har nått nya försäljningsrekord med en tillväxt på 9,2 procent under juni år 2019. Per Brinkenberg som är märkeschef för SEAT och CUPRA Sverige berättar att SEATs globala försäljning når rekordsiffror under första halvåret med 314 300 levererade bilar som är 8,4 procent fler än under samma period förra året, vilket är den högsta volymen någonsin i företagets historia. År 2019 var juni bästa månaden för SEAT någonsin med 57 300 fordon sålda och en tillväxt på över 10 procent det vill säga 11,5 procent.
Per berättar vidare att nytt rekord är det också för CUPRA där försäljningen ökade med 73,1 procent fram till juni år 2019. Rekordförsäljningen i Sverige under första halvåret år 2019 blev en tillväxt på 9,2 procent i juni. Per förklarar att försäljningsrekorden beror på fler olika faktorer. SEAT har de senaste åren släppt många modeller som passar perfekt för den svenska marknaden nya Ibiza, den mindre SUV Arona, mellan SUV Ateca, stora SUV Tarraco samt en uppdaterad Leon.
Nya SEAT anläggningar på gång
Brinkenberg menar att den goda försäljningen beror även på att återförsäljarnätverket har ökat från 31 anläggningar till 44 idag.
- Det ger oss en bättre täckning i Sverige. Vi kommer att fortsätta att bygga ut med nya SEAT anläggningar på ytterligare 10 till 15 orter. Våra goda resultat beror även på vår styrka på privatsidan med bland annat privatleasing och vårt fria Trygghetspaket som är 3-års fri service, 3-års garanti, 3-års fri assistans), förklarar Per Brinkenberg.
Därför väljer kunder SEAT
SEAT kan se i undersökningar att SEAT-ägarna är mycket nöjda med sina bilar, och sin återförsäljare.
- Därför väljer befintliga kunder en ny SEAT igen. Vi har också en kraftig ökning inom försäljning till juridiska ägare/kommuner/landsting med våra tre SUV-modeller, samt inte minst våra biogasbilar Ibiza, Arona och Leon. Försäljningen av SEAT under åren från 2017 till 2019 har gått från en volym på cirka 5 500 bilar till ungefär 8 500 sålda bilar enligt året prognos. Målet är att öka vår marknadsandel med 4 till 5 procent, säger Per Brinkenberg.
Bra resultat av sålda bilder
Första halvåret 2019 blev det bästa hittills i SEAT:s historia. Under perioden levererade den spanska biltillverkaren 314 300 bilar, 8,4 procent fler SEAT bilar än under samma period i fjol. Det gamla rekordet låg på 289 900 sålda fordon första halvåret år 2018. I år passerade SEAT för första gången 300 000 sålda bilar under årets första sex månader.
Betydelsefulla försäljningssiffror för SEAT
I juni 2019 ökade SEAT sin försäljning med över 10 procent för andra månaden i rad, då det totalt såldes 57 300 bilar globalt vilket blev11.5 procent fler än under juni förra året. Dessa junisiffror slår inte bara fjolårets 51 400 utan är de bästa för SEAT någonsin. Även försäljningen av märket CUPRA slog nytt rekord första halvåret 2019.
Växer snabbare än beräknat
Av CUPRA har det sålts 12 700 bilar i år, vilket är 73,1 procent fler än under samma period år 2018. Wayne Griffiths som SEATs vice VD för försäljning och marknad samt VD för CUPRA, kommenterar de mycket positiva halvårssiffrorna.
- Vi växer snabbare än beräknat, och detta trots den tuffa miljö vi är verksamma i, där antalet nybilsregistreringar i de flesta europeiska länder endera sjunker eller har stagnerat. Denna gynnsamma utveckling gör att vi kan vinna marknadsandelar och bli ännu mer relevanta. Vi tror att marknadsscenariot för det andra halvåret mycket kommer att likna utvecklingen de senaste månaderna men också att den uppåtgående trenden för SEAT och CUPRA kommer att fortsätta, berättar Wayne Griffiths.
Därför steg försäljningen
Från januari till och med juni i år steg den globala försäljningen för SEAT, främst tack vare företagets framgångar på vissa nyckelmarknader, så som i Tyskland, Spanien, Storbritannien, Frankrike och Italien. Där Tyskland ligger i topp med 66 500 sålda bilar plus 16,2 procent som är det bästa resultatet någonsin för det första halvåret. Även i Sverige når SEAT ny rekordförsäljning i juni och når en ökning av leveranserna med hela 9,2 procent med 4 300 sålda bilar, men än mer glädjande är att ökningen av kundorder är hela 15 procent.
Kommer lansera flera nya modeller
Enligt Per Brinkenberg som är märkeschef för SEAT och CUPRA, beror det på en kraftig ökning av våra fossilfria gasbilar Ibiza, Arona och Leon, en dubblering av volymen mot företag där nya SEAT Tarraco tar för sig, samt oerhört duktiga SEAT-/CUPRA återförsäljare.
- Vi ser med spänning på nästa år för SEAT och CUPRA, då vi bland annat kommer att lansera flera nya modeller, elbilar, mild- & plug-in hybrider, gasbilar. Samt att antalet SEAT och CUPRA-återförsäljare fortsätter att öka, avslutar Per Brinkenberg.
Text: Anna Svensson
Per berättar vidare att nytt rekord är det också för CUPRA där försäljningen ökade med 73,1 procent fram till juni år 2019. Rekordförsäljningen i Sverige under första halvåret år 2019 blev en tillväxt på 9,2 procent i juni. Per förklarar att försäljningsrekorden beror på fler olika faktorer. SEAT har de senaste åren släppt många modeller som passar perfekt för den svenska marknaden nya Ibiza, den mindre SUV Arona, mellan SUV Ateca, stora SUV Tarraco samt en uppdaterad Leon.
Nya SEAT anläggningar på gång
Brinkenberg menar att den goda försäljningen beror även på att återförsäljarnätverket har ökat från 31 anläggningar till 44 idag.
- Det ger oss en bättre täckning i Sverige. Vi kommer att fortsätta att bygga ut med nya SEAT anläggningar på ytterligare 10 till 15 orter. Våra goda resultat beror även på vår styrka på privatsidan med bland annat privatleasing och vårt fria Trygghetspaket som är 3-års fri service, 3-års garanti, 3-års fri assistans), förklarar Per Brinkenberg.
Därför väljer kunder SEAT
SEAT kan se i undersökningar att SEAT-ägarna är mycket nöjda med sina bilar, och sin återförsäljare.
- Därför väljer befintliga kunder en ny SEAT igen. Vi har också en kraftig ökning inom försäljning till juridiska ägare/kommuner/landsting med våra tre SUV-modeller, samt inte minst våra biogasbilar Ibiza, Arona och Leon. Försäljningen av SEAT under åren från 2017 till 2019 har gått från en volym på cirka 5 500 bilar till ungefär 8 500 sålda bilar enligt året prognos. Målet är att öka vår marknadsandel med 4 till 5 procent, säger Per Brinkenberg.
Bra resultat av sålda bilder
Första halvåret 2019 blev det bästa hittills i SEAT:s historia. Under perioden levererade den spanska biltillverkaren 314 300 bilar, 8,4 procent fler SEAT bilar än under samma period i fjol. Det gamla rekordet låg på 289 900 sålda fordon första halvåret år 2018. I år passerade SEAT för första gången 300 000 sålda bilar under årets första sex månader.
Betydelsefulla försäljningssiffror för SEAT
I juni 2019 ökade SEAT sin försäljning med över 10 procent för andra månaden i rad, då det totalt såldes 57 300 bilar globalt vilket blev11.5 procent fler än under juni förra året. Dessa junisiffror slår inte bara fjolårets 51 400 utan är de bästa för SEAT någonsin. Även försäljningen av märket CUPRA slog nytt rekord första halvåret 2019.
Växer snabbare än beräknat
Av CUPRA har det sålts 12 700 bilar i år, vilket är 73,1 procent fler än under samma period år 2018. Wayne Griffiths som SEATs vice VD för försäljning och marknad samt VD för CUPRA, kommenterar de mycket positiva halvårssiffrorna.
- Vi växer snabbare än beräknat, och detta trots den tuffa miljö vi är verksamma i, där antalet nybilsregistreringar i de flesta europeiska länder endera sjunker eller har stagnerat. Denna gynnsamma utveckling gör att vi kan vinna marknadsandelar och bli ännu mer relevanta. Vi tror att marknadsscenariot för det andra halvåret mycket kommer att likna utvecklingen de senaste månaderna men också att den uppåtgående trenden för SEAT och CUPRA kommer att fortsätta, berättar Wayne Griffiths.
Därför steg försäljningen
Från januari till och med juni i år steg den globala försäljningen för SEAT, främst tack vare företagets framgångar på vissa nyckelmarknader, så som i Tyskland, Spanien, Storbritannien, Frankrike och Italien. Där Tyskland ligger i topp med 66 500 sålda bilar plus 16,2 procent som är det bästa resultatet någonsin för det första halvåret. Även i Sverige når SEAT ny rekordförsäljning i juni och når en ökning av leveranserna med hela 9,2 procent med 4 300 sålda bilar, men än mer glädjande är att ökningen av kundorder är hela 15 procent.
Kommer lansera flera nya modeller
Enligt Per Brinkenberg som är märkeschef för SEAT och CUPRA, beror det på en kraftig ökning av våra fossilfria gasbilar Ibiza, Arona och Leon, en dubblering av volymen mot företag där nya SEAT Tarraco tar för sig, samt oerhört duktiga SEAT-/CUPRA återförsäljare.
- Vi ser med spänning på nästa år för SEAT och CUPRA, då vi bland annat kommer att lansera flera nya modeller, elbilar, mild- & plug-in hybrider, gasbilar. Samt att antalet SEAT och CUPRA-återförsäljare fortsätter att öka, avslutar Per Brinkenberg.
Text: Anna Svensson