Sedan lanseringen av SEAT Leon år 2012 har SEAT Leon sålts i över en miljon exemplar. Tyskland, Spanien och Storbritannien är de största marknaderna för Leon. SEAT Leon är viktig modell för märkets roll på den svenska marknaden som står för 33 procent av försäljning. Per Brinkenberg som är märkeschef på SEAT och CUPRA i Sverige berättar att SEAT Leon är en mycket bra bil som passar perfekt för svenska marknaden.
Per berättar vidare att SEAT Leon finns som både 5-dörrars och i kombiversioner, det finns motorer från 115 hästkrafter till 310 hästkrafter, det finns 2 och 4-hjulsdrift, manuella och automat (DSG) och det finns att välja på bensin, diesel och biogas. SEAT Leon har en sportig design, den är kul att köra, bränslesnål, hög kvalitet, mycket bil för pengarna, högt andrahandsvärde, Trygghetspaketet. I slutändan finns det alltid en modell för varje kund. Brinkenberg menar att framtiden ser oerhört ljus ut för SEAT Leon. Under nästa år lanserar SEAT en ny Leon som kommer att finns med mildhybrid, laddhybrid, och självklart bränslesnåla bensin och dieselmotorer.
SEATSs största marknader
Helena Tufvesson, som är PR- och marknadschef för SEAT och CUPRA Sverige, berättar att
Spanien, Tyskland och Storbritannien är de marknader som sålt flest av den tredje generationen Leon.
- Dessa marknader är även tre av SEATs största marknader sett till försäljningsvolym. Leon är bilen för den aktiva mindre familjen. Leon har en yngre målgrupp där en av tre köpare är under 35 år, säger Helena Tufvesson.
Bästsäljare premiärvisades i Paris
I slutet av 29 juli 2019 passerade försäljningen den tredje generationens SEAT Leon miljonstrecket sedan modellen först introducerades på marknaden 2012. SEATs bästsäljare premiärvisades på bilsalongen i Paris det året, och kort därefter lanserades Leon på marknaden. Och det gjorde den med en helt ny design. Tack vare ”Formula Leon”, med design och funktionalitet som stabil grund, blev Leon den mest sålda modellen i SEATs utbud. Det gjorde att Leon tog över tronen från Ibiza som dittills prenumererat på 1:a-platsen i försäljningsstatistiken i hela 30 år.
Nuvarande generationen av Leon är tillverkad i Martorell
Den nuvarande generationen av Leon som är designad, utvecklad och tillverkad i Martorell har sedan starten, byggts på Volkswagen-koncernens modulära MQB-plattform.
Denna arkitektur som bland annat är resultatet av en investering på 800 miljoner euro, innebar ett stort tekniskt kliv framåt. Med Leon höjdes produktkvaliteten till koncernstandarden. Dessutom har Leon svarat för 1 600 nya jobb i fabriken och fler än 6 000 hos underleverantörerna.
Leon är en av de största drivkrafterna
SEATs VD Luca de Meo förklarar att SEAT Leon, och i synnerhet då den tredje generationen, utgör den verkliga grundpelaren för företaget Leon.
- SEAT Leon är den mest populära och kända SEAT-modellen bland våra kunder på alla kontinenter. Leon är en av de största drivkrafterna bakom företagets transformering och har bidragit till det försäljningsrekord som SEAT satte år 2018, då vi levererade 517.600 fordon till våra kunder, säger Luca de Meo.
Leon har höjt företagets lönsamhetsmarginal
Framgångarna för Leon har på senare tid kommit att förändra företaget både ekonomiskt och företagsmässigt och också inneburit ett avsevärt lyft för SEAT som varumärke.
Det betyder samtidigt att Leon höjt företagets lönsamhetsmarginal räknat per modell, vilket bidragit till att förlusten år 2012 som var på 149 miljoner euro nu vänts till den största vinsten i företagets historia, det vill säga vinst efter skatt på 294 miljoner euro år 2018. Under år 2012 sålde SEAT totalt 321 000 bilar och i år har nästan lika många 314.300 bilar levererats redan vid halvårsskiftet. Dessutom har Leon varit en viktig modell för att sätta extra fart på försäljningen i länder som Tyskland och Storbritannien. Här har försäljningen av SEAT gått upp med nästan 70 respektive 60 procent sedan år 2012. Leon är fortsatt den mest sålda SEAT-modellen, och en av fyra bilar som märket sålde det första halvåret i år var en Leon.
Sportig och personlig look har modellen
Leon var den första modellen i sitt segment att erbjuda helt LED-baserade strålkastare, vilket tillsammans med den dynamiska karossens effektfulla skarpa linjer gav modellen en sportig, personlig look. Den senaste tekniken som ”SEAT Full Link”, och mer nyligen ”digital cockpit” samt trådlös (induktiv) laddning för mobiltelefoner integreras gradvis och ger kunderna tillgång till uppkoppling och andra praktiska funktioner. Ursprungligen presenterade SEAT modellen i tre olika karossutföranden 3-dörrars, halvkombi och kombi. Senare kom även versionen X-PERIENCE. I dag finns SEAT Leon som halvkombi och Sportourer ST och kan fås med bensin-/diesel-/gasdrift. Den finns också i en CUPRA-version.
Leon en av de mest betydelsefulla modellerna
Wayne Griffiths som är vice VD för försäljning och marknadsföring tillika VD för CUPRA, underströk följande.
- Den mest framstående aspekten av tredje generationen SEAT Leon är den breda acceptans som den fortfarande har efter sju år på marknaden. Under år 2017 uppnådde den nuvarande generationens Leon rekordsiffror med 170 000 bilar. Vi är säkra på att modellen under år 2019 kommer att bibehålla höga siffror i nivå med rekordåret. Leon är och fortsätter att vara, en av de mest betydelsefulla modellerna både för SEAT och CUPRA. De olika karosstyperna och versionerna gör den till märkets mest mångsidiga bil och en riktig tusenkonstnär, förklarar Wayne Griffiths.
Stor total volymökning
Leon har även spelat en viktig roll för SEAT på den svenska marknaden. Modellen står idag för 33 procent av försäljningen.
- Den totala försäljningsvolymen av den tredje generationens Leon uppgår till 15 945 bilar. Leon har starkt bidragit till vår kraftiga totala volymökning, från cirka 2 000 bilar år 2012 till ungefär 7 000 bilar år 2018 vilket är plus 350procent. Detta genom sin design, höga kvalitet och att kunderna får väldigt mycket bil för pengarna. Under år 2019 fortsätter Leon vara den mest sålda SEAT modellen i Sverige och det gör vi genom att erbjuda många olika modeller och motoralternativ, säger Per.
FAKTA
Om SEAT Leon
- Den första generationen av SEAT Leon introducerades på marknaden i oktober 1999, och firar därmed 20-årsjubileum i år.
- Totalt har SEAT Leon sålts i 2 210 712 exemplar och 534 797 av den första generationen, 675 915 av den andra och 1 000 000 av den tredje.
- Den nuvarande modellgenerationen svarar för 45 procent av den totala försäljningen av SEAT Leon sedan starten för 20 år sedan.
- SEAT Leon säljs på alla de fem kontinenterna från Spanien det land som SEAT Leon säljer mest i, till exempel Mexiko, Marocko, Singapore och Nya Zeeland.
- Tyskland, Spanien och Storbritannien är de marknader där det sålts flest Leon av den tredje generationen.
- Om det miljonantalet SEAT Leon bilar som har sålts sedan premiären år 2012, skulle ställas på en lång rad, skulle denna sträcka sig hela 4 370 kilometer, vilket motsvarar sträckan från fabriken i spanska Martorell till Stockholm två gånger om fågelvägen.
Källa: SEAT.
Text: Anna Svensson
Per berättar vidare att SEAT Leon finns som både 5-dörrars och i kombiversioner, det finns motorer från 115 hästkrafter till 310 hästkrafter, det finns 2 och 4-hjulsdrift, manuella och automat (DSG) och det finns att välja på bensin, diesel och biogas. SEAT Leon har en sportig design, den är kul att köra, bränslesnål, hög kvalitet, mycket bil för pengarna, högt andrahandsvärde, Trygghetspaketet. I slutändan finns det alltid en modell för varje kund. Brinkenberg menar att framtiden ser oerhört ljus ut för SEAT Leon. Under nästa år lanserar SEAT en ny Leon som kommer att finns med mildhybrid, laddhybrid, och självklart bränslesnåla bensin och dieselmotorer.
SEATSs största marknader
Helena Tufvesson, som är PR- och marknadschef för SEAT och CUPRA Sverige, berättar att
Spanien, Tyskland och Storbritannien är de marknader som sålt flest av den tredje generationen Leon.
- Dessa marknader är även tre av SEATs största marknader sett till försäljningsvolym. Leon är bilen för den aktiva mindre familjen. Leon har en yngre målgrupp där en av tre köpare är under 35 år, säger Helena Tufvesson.
Bästsäljare premiärvisades i Paris
I slutet av 29 juli 2019 passerade försäljningen den tredje generationens SEAT Leon miljonstrecket sedan modellen först introducerades på marknaden 2012. SEATs bästsäljare premiärvisades på bilsalongen i Paris det året, och kort därefter lanserades Leon på marknaden. Och det gjorde den med en helt ny design. Tack vare ”Formula Leon”, med design och funktionalitet som stabil grund, blev Leon den mest sålda modellen i SEATs utbud. Det gjorde att Leon tog över tronen från Ibiza som dittills prenumererat på 1:a-platsen i försäljningsstatistiken i hela 30 år.
Nuvarande generationen av Leon är tillverkad i Martorell
Den nuvarande generationen av Leon som är designad, utvecklad och tillverkad i Martorell har sedan starten, byggts på Volkswagen-koncernens modulära MQB-plattform.
Denna arkitektur som bland annat är resultatet av en investering på 800 miljoner euro, innebar ett stort tekniskt kliv framåt. Med Leon höjdes produktkvaliteten till koncernstandarden. Dessutom har Leon svarat för 1 600 nya jobb i fabriken och fler än 6 000 hos underleverantörerna.
Leon är en av de största drivkrafterna
SEATs VD Luca de Meo förklarar att SEAT Leon, och i synnerhet då den tredje generationen, utgör den verkliga grundpelaren för företaget Leon.
- SEAT Leon är den mest populära och kända SEAT-modellen bland våra kunder på alla kontinenter. Leon är en av de största drivkrafterna bakom företagets transformering och har bidragit till det försäljningsrekord som SEAT satte år 2018, då vi levererade 517.600 fordon till våra kunder, säger Luca de Meo.
Leon har höjt företagets lönsamhetsmarginal
Framgångarna för Leon har på senare tid kommit att förändra företaget både ekonomiskt och företagsmässigt och också inneburit ett avsevärt lyft för SEAT som varumärke.
Det betyder samtidigt att Leon höjt företagets lönsamhetsmarginal räknat per modell, vilket bidragit till att förlusten år 2012 som var på 149 miljoner euro nu vänts till den största vinsten i företagets historia, det vill säga vinst efter skatt på 294 miljoner euro år 2018. Under år 2012 sålde SEAT totalt 321 000 bilar och i år har nästan lika många 314.300 bilar levererats redan vid halvårsskiftet. Dessutom har Leon varit en viktig modell för att sätta extra fart på försäljningen i länder som Tyskland och Storbritannien. Här har försäljningen av SEAT gått upp med nästan 70 respektive 60 procent sedan år 2012. Leon är fortsatt den mest sålda SEAT-modellen, och en av fyra bilar som märket sålde det första halvåret i år var en Leon.
Sportig och personlig look har modellen
Leon var den första modellen i sitt segment att erbjuda helt LED-baserade strålkastare, vilket tillsammans med den dynamiska karossens effektfulla skarpa linjer gav modellen en sportig, personlig look. Den senaste tekniken som ”SEAT Full Link”, och mer nyligen ”digital cockpit” samt trådlös (induktiv) laddning för mobiltelefoner integreras gradvis och ger kunderna tillgång till uppkoppling och andra praktiska funktioner. Ursprungligen presenterade SEAT modellen i tre olika karossutföranden 3-dörrars, halvkombi och kombi. Senare kom även versionen X-PERIENCE. I dag finns SEAT Leon som halvkombi och Sportourer ST och kan fås med bensin-/diesel-/gasdrift. Den finns också i en CUPRA-version.
Leon en av de mest betydelsefulla modellerna
Wayne Griffiths som är vice VD för försäljning och marknadsföring tillika VD för CUPRA, underströk följande.
- Den mest framstående aspekten av tredje generationen SEAT Leon är den breda acceptans som den fortfarande har efter sju år på marknaden. Under år 2017 uppnådde den nuvarande generationens Leon rekordsiffror med 170 000 bilar. Vi är säkra på att modellen under år 2019 kommer att bibehålla höga siffror i nivå med rekordåret. Leon är och fortsätter att vara, en av de mest betydelsefulla modellerna både för SEAT och CUPRA. De olika karosstyperna och versionerna gör den till märkets mest mångsidiga bil och en riktig tusenkonstnär, förklarar Wayne Griffiths.
Stor total volymökning
Leon har även spelat en viktig roll för SEAT på den svenska marknaden. Modellen står idag för 33 procent av försäljningen.
- Den totala försäljningsvolymen av den tredje generationens Leon uppgår till 15 945 bilar. Leon har starkt bidragit till vår kraftiga totala volymökning, från cirka 2 000 bilar år 2012 till ungefär 7 000 bilar år 2018 vilket är plus 350procent. Detta genom sin design, höga kvalitet och att kunderna får väldigt mycket bil för pengarna. Under år 2019 fortsätter Leon vara den mest sålda SEAT modellen i Sverige och det gör vi genom att erbjuda många olika modeller och motoralternativ, säger Per.
FAKTA
Om SEAT Leon
- Den första generationen av SEAT Leon introducerades på marknaden i oktober 1999, och firar därmed 20-årsjubileum i år.
- Totalt har SEAT Leon sålts i 2 210 712 exemplar och 534 797 av den första generationen, 675 915 av den andra och 1 000 000 av den tredje.
- Den nuvarande modellgenerationen svarar för 45 procent av den totala försäljningen av SEAT Leon sedan starten för 20 år sedan.
- SEAT Leon säljs på alla de fem kontinenterna från Spanien det land som SEAT Leon säljer mest i, till exempel Mexiko, Marocko, Singapore och Nya Zeeland.
- Tyskland, Spanien och Storbritannien är de marknader där det sålts flest Leon av den tredje generationen.
- Om det miljonantalet SEAT Leon bilar som har sålts sedan premiären år 2012, skulle ställas på en lång rad, skulle denna sträcka sig hela 4 370 kilometer, vilket motsvarar sträckan från fabriken i spanska Martorell till Stockholm två gånger om fågelvägen.
Källa: SEAT.
Text: Anna Svensson