Rino Carlsson som är sjöpolisens nationella samordnare berättar att risken att utsättas för stöld av sin båtmotor är stor för Sveriges alla båtägare och generellt sett är våren och hösten de mest kritiska tidsperioderna för båtägarna. Enligt polisen kan alla råka ut för stöldligorna men värst drabbade är personer som bor i storstäderna. Även orter som Jönköping, Växjö och Örebro är hårt drabbade. Blir båtmotorn stulen kan det ta lång tid innan man får tag på en ny.
Rino berättar vidare att de senaste tre åren har det i snitt stulits strax över 1700 båtmotorer per år från svenska vatten. Under pandemin har stölderna enligt polisen gått ner till följd av de stängda gränserna. Eftersom gränserna öppnats upp igen räknar polisen med att de internationella stöldligorna kommer drabba svenska båtägare extra hårt i år. Stölder av båtmotorer är en mångmiljonindustri. Årligen stjäls båtmotorer från svenska båtägare till ett värde av 300 miljoner kronor. Eftersom ligorna har varit svältfödda under pandemin kommer stölderna troligtvis att öka i år. Slår vi samman den prognosen med att det just nu finns ovanligt många nya och ovana båtägare, är risken stor att många svenskar troligtvis kommer få sina båtmotorer stulna.
Pandemin har gjort att stölderna minskat
Carlsson förklarar att stölder av båtmotorer blossar upp lokalt på olika platser runt om i Sverige och varför vissa orter är mer utsatta än andra beror på ligornas behov och logistik.
- De prioriterar helt enkelt platser där de vet att det finns mycket båtar och där det finns en upparbetade kriminell verksamhet. Rent generellt har stölderna minskat sedan 2017 där vi tror att båtsamverkan är en bidragande orsak eftersom den blev till en nationell verksamhet samma år. Pandemin hade även en inbromsande effekt vilket gjort att stölderna minskat ytterligare. Med det sagt är stölder av motorer fortfarande ett stort problem, säger Rino Carlsson.
Båtkort, båtsamverkan och försäkring
Rino anser att det är svårt att ge någon exakt siffra på hur många stulna båtmotorer som polisen hittat.
- Det beror på att vi kan hitta motorer på olika platser fler år efter att de har blivit stulna. Uppklarningsprocenten ligger dock mellan en till tre procent, vilket såklart inte är bra. Det finns mycket saker som allmänheten kan göra för att hjälpa till. Först och främst är det viktigt att ägaren har ett fullständigt båtkort och att alla uppgifter stämmer hos försäkringsbolaget. Det tillsammans med båtsamverkan är ett framgångsrecept, utan rätt uppgifter finns det ingen chans att vi kan koppla ihop rätt båtägare med rätt motor, berättar Carlsson.
Internationell samverkan med polisen och myndigheter
Rino förklarar att cirka 85 procent av gärningsmännen kommer från de baltiska länderna samt Rumänien och Georgien.
- Jag tycker vi har en bra internationell samverkan med polisen och andra myndigheter från tidigare nämnda länder. Det behöver vi ha eftersom båtmotorerna oftast hamnar i andra länder. Exempelvis meddelar de den svenska polisen så fort de hittar gods med en svensk ägare. Tyvärr hittar de ofta motorer med just svenska ägare. Det har att göra med att de svenska skärgårdarna är extra gynnsamma för ligorna. Miljön är helt enkelt fördelaktig för ligorna att arbeta ostört i, säger Rino.
Det är båtmotorn som ligorna ute efter
Carlsson fortsätter att förklara att i huvudsak är det alltid båtmotorn ligorna är ute efter, 80 procent av alla båtar som stjäls är för att få tag i motorn.
- Ibland är det nämligen enklare för tjuven att ta med sig hela båten för att sedan, på en lugnare och mer ostörd plats, lossa av motorn och lämna båten. Det är alltid bra att exempelvis ha ett bra lås men det är viktigt att tänka på att dessa produkter inte gör dig skyddad. Med det sagt gör dessa produkter att det blir jobbigare för tjuven att få loss motorn, vilket ökar möjligheterna för någon att upptäcka vad som är på väg att hända, berättar Rino.
Viktigt att prata om arbetet med gränskontrollerna
Rino anser att ur polisens perspektiv är det aldrig ett alternativ att stänga de svenska gränserna helt. Att stölderna minskade under pandemin stärker bara det polisen redan visste, att tjuvarna kommer från andra länder och tar med sig motorerna över Sveriges gränser.
- Dessutom sätter det ljus på att vi behöver prata mer om hur vi ska arbeta med gränskontrollerna nu när gränserna öppnat upp igen. Värt att ha i åtanke är att stölder av båtmotorer bara är en del av en jättestor kriminell verksamhet. Jag brukar se det som ett stort avancerat företag som kräver många olika metoder för att få omkull, och där behöver vi från polisens sida vara lite mer kreativ för att komma på nya lösningar, säger Rino.
Långa leveranstider och det råder brist på motorer
Daniel Dellgar som är Product Manager på Yamaha Motor Scandinavia berättar att blir båtmotorn stulen precis innan sommaren är det många semestrar som kan bli förstörda.
- Effekter av pandemin har resulterat i långa leveranstider och det råder brist på motorer samt reservdelar över hela världen. Att arbeta förebyggande är därför extra betydelsefullt som att ha ordentliga lås och att ID-märka sin båtmotor, säger Daniel Dellgar.
Pressad logistik och hög efterfrågan
Daniel förklarar att en kombination av komponentbrist, pressad logistik och hög efterfrågan gör att återförsäljare för tillfället har fler beställningar än vad de har båtmotorer.
- Normalt finns det motorer i lager, både hos oss och återförsäljare, men de lagren har vi tyvärr inte idag. Det innebär att merparten av våra båtmotorer blir sålda innan vi har dem inne på lager. Beställer man en båtmotor idag får man därför räkna med att få leverans någon gång i höst, det gäller att vara ute i god tid helt enkelt, berättar Dellgar.
Flera åtgärder i förebyggande syfte
Dellgar anser att det finns mycket en båtägare kan göra i förebyggande syfte. Exempelvis som att se till att hamnar och bryggor är upplysta och upprätta en båtsamverkan mellan båtägare.
- Det sistnämnda är kanske viktigast eftersom det innebär att det alltid är folk i rörelse vilket gör det svårt för tjuvarna att arbeta ostört. Många har ofta bra lås och kedjor men det vissa missar är att säkerställa att kedjan sitter fast ordentligt i bryggan, säger Daniel.
ID-märkningen och separata låsögglor
Daniel förklarar att ID-märkningen förenklar och stärker identitet och identifiering av båtmotorn vilket minskar stöldrisken och underlättar vid försäljning då man enkelt kan visa en köpare att man är ägare av båt eller motor.
- Framför allt är det polisen som tycker att det här är ett bra verktyg eftersom märkningen främst kommer till användning när motorn blir stulen. När tullpolisen exempelvis stoppar transporter kan de snabbt se om motorn är stulen eller inte. Många nyare båtar har separata låsögglor så att båtägaren enkelt kan låsa från bryggan, saknar man det så går det ofta att eftermontera, men det är främst för att underlätta och göra det enkelt, berättar Daniel.
FAKTA
Så skyddar du båtmotorn
Just nu är det många som sjösätter sina båtar. För att hjälpa både nyblivna som erfarna båtägare ger sjöpolisen Rino sina bästa säkerhetstips.
Källa: Sjöpolisen.
Text: Anna Svensson
Rino berättar vidare att de senaste tre åren har det i snitt stulits strax över 1700 båtmotorer per år från svenska vatten. Under pandemin har stölderna enligt polisen gått ner till följd av de stängda gränserna. Eftersom gränserna öppnats upp igen räknar polisen med att de internationella stöldligorna kommer drabba svenska båtägare extra hårt i år. Stölder av båtmotorer är en mångmiljonindustri. Årligen stjäls båtmotorer från svenska båtägare till ett värde av 300 miljoner kronor. Eftersom ligorna har varit svältfödda under pandemin kommer stölderna troligtvis att öka i år. Slår vi samman den prognosen med att det just nu finns ovanligt många nya och ovana båtägare, är risken stor att många svenskar troligtvis kommer få sina båtmotorer stulna.
Pandemin har gjort att stölderna minskat
Carlsson förklarar att stölder av båtmotorer blossar upp lokalt på olika platser runt om i Sverige och varför vissa orter är mer utsatta än andra beror på ligornas behov och logistik.
- De prioriterar helt enkelt platser där de vet att det finns mycket båtar och där det finns en upparbetade kriminell verksamhet. Rent generellt har stölderna minskat sedan 2017 där vi tror att båtsamverkan är en bidragande orsak eftersom den blev till en nationell verksamhet samma år. Pandemin hade även en inbromsande effekt vilket gjort att stölderna minskat ytterligare. Med det sagt är stölder av motorer fortfarande ett stort problem, säger Rino Carlsson.
Båtkort, båtsamverkan och försäkring
Rino anser att det är svårt att ge någon exakt siffra på hur många stulna båtmotorer som polisen hittat.
- Det beror på att vi kan hitta motorer på olika platser fler år efter att de har blivit stulna. Uppklarningsprocenten ligger dock mellan en till tre procent, vilket såklart inte är bra. Det finns mycket saker som allmänheten kan göra för att hjälpa till. Först och främst är det viktigt att ägaren har ett fullständigt båtkort och att alla uppgifter stämmer hos försäkringsbolaget. Det tillsammans med båtsamverkan är ett framgångsrecept, utan rätt uppgifter finns det ingen chans att vi kan koppla ihop rätt båtägare med rätt motor, berättar Carlsson.
Internationell samverkan med polisen och myndigheter
Rino förklarar att cirka 85 procent av gärningsmännen kommer från de baltiska länderna samt Rumänien och Georgien.
- Jag tycker vi har en bra internationell samverkan med polisen och andra myndigheter från tidigare nämnda länder. Det behöver vi ha eftersom båtmotorerna oftast hamnar i andra länder. Exempelvis meddelar de den svenska polisen så fort de hittar gods med en svensk ägare. Tyvärr hittar de ofta motorer med just svenska ägare. Det har att göra med att de svenska skärgårdarna är extra gynnsamma för ligorna. Miljön är helt enkelt fördelaktig för ligorna att arbeta ostört i, säger Rino.
Det är båtmotorn som ligorna ute efter
Carlsson fortsätter att förklara att i huvudsak är det alltid båtmotorn ligorna är ute efter, 80 procent av alla båtar som stjäls är för att få tag i motorn.
- Ibland är det nämligen enklare för tjuven att ta med sig hela båten för att sedan, på en lugnare och mer ostörd plats, lossa av motorn och lämna båten. Det är alltid bra att exempelvis ha ett bra lås men det är viktigt att tänka på att dessa produkter inte gör dig skyddad. Med det sagt gör dessa produkter att det blir jobbigare för tjuven att få loss motorn, vilket ökar möjligheterna för någon att upptäcka vad som är på väg att hända, berättar Rino.
Viktigt att prata om arbetet med gränskontrollerna
Rino anser att ur polisens perspektiv är det aldrig ett alternativ att stänga de svenska gränserna helt. Att stölderna minskade under pandemin stärker bara det polisen redan visste, att tjuvarna kommer från andra länder och tar med sig motorerna över Sveriges gränser.
- Dessutom sätter det ljus på att vi behöver prata mer om hur vi ska arbeta med gränskontrollerna nu när gränserna öppnat upp igen. Värt att ha i åtanke är att stölder av båtmotorer bara är en del av en jättestor kriminell verksamhet. Jag brukar se det som ett stort avancerat företag som kräver många olika metoder för att få omkull, och där behöver vi från polisens sida vara lite mer kreativ för att komma på nya lösningar, säger Rino.
Långa leveranstider och det råder brist på motorer
Daniel Dellgar som är Product Manager på Yamaha Motor Scandinavia berättar att blir båtmotorn stulen precis innan sommaren är det många semestrar som kan bli förstörda.
- Effekter av pandemin har resulterat i långa leveranstider och det råder brist på motorer samt reservdelar över hela världen. Att arbeta förebyggande är därför extra betydelsefullt som att ha ordentliga lås och att ID-märka sin båtmotor, säger Daniel Dellgar.
Pressad logistik och hög efterfrågan
Daniel förklarar att en kombination av komponentbrist, pressad logistik och hög efterfrågan gör att återförsäljare för tillfället har fler beställningar än vad de har båtmotorer.
- Normalt finns det motorer i lager, både hos oss och återförsäljare, men de lagren har vi tyvärr inte idag. Det innebär att merparten av våra båtmotorer blir sålda innan vi har dem inne på lager. Beställer man en båtmotor idag får man därför räkna med att få leverans någon gång i höst, det gäller att vara ute i god tid helt enkelt, berättar Dellgar.
Flera åtgärder i förebyggande syfte
Dellgar anser att det finns mycket en båtägare kan göra i förebyggande syfte. Exempelvis som att se till att hamnar och bryggor är upplysta och upprätta en båtsamverkan mellan båtägare.
- Det sistnämnda är kanske viktigast eftersom det innebär att det alltid är folk i rörelse vilket gör det svårt för tjuvarna att arbeta ostört. Många har ofta bra lås och kedjor men det vissa missar är att säkerställa att kedjan sitter fast ordentligt i bryggan, säger Daniel.
ID-märkningen och separata låsögglor
Daniel förklarar att ID-märkningen förenklar och stärker identitet och identifiering av båtmotorn vilket minskar stöldrisken och underlättar vid försäljning då man enkelt kan visa en köpare att man är ägare av båt eller motor.
- Framför allt är det polisen som tycker att det här är ett bra verktyg eftersom märkningen främst kommer till användning när motorn blir stulen. När tullpolisen exempelvis stoppar transporter kan de snabbt se om motorn är stulen eller inte. Många nyare båtar har separata låsögglor så att båtägaren enkelt kan låsa från bryggan, saknar man det så går det ofta att eftermontera, men det är främst för att underlätta och göra det enkelt, berättar Daniel.
FAKTA
Så skyddar du båtmotorn
Just nu är det många som sjösätter sina båtar. För att hjälpa både nyblivna som erfarna båtägare ger sjöpolisen Rino sina bästa säkerhetstips.
- Båtsamverkan bland båtägare är a och o. Ju fler som håller koll desto svårare blir det för tjuvarna.
- Synliga och osynliga stöldskyddsmärkning och spårsändare förenklar processen för polisen och tullen att hitta den stulna motorn om oturen slår till.
- Se till att båten sitter väl förankrad med ett godkänt lås.
- Stölder sker oftast när det är mörkt. Ha därför båten på väl upplysta platser.
- Se till att fylla i ett båtkort med information om både båt och motor. Var även noggrann med att skaffa en försäkring för din båt och båtmotor så du är ordentligt försäkrad om tjuvarna skulle lyckas slå till.
- Numera finns det mycket bra modern teknik, som exempelvis kameror, som är värt att investera sina pengar i.
- Till sist är det viktigt att ta bort onödig sly och liknande eftersom det är viktigt med fri sikt över hamnområdet.
Källa: Sjöpolisen.
Text: Anna Svensson