Husvagns- och Husbilsmässa på Elmia i Jönköping pågick från den 7 september till den 11 september. I år var det totalt 36 517 besökare sammanlagt alla dagar och 156 stycken utställare. Jörgen Nyström som är projektledare för Husvagn- och Husbilsmässan på Elmia berättar att, när det gäller besöksiffrorna har denna mässa under de senaste tio till femton åren haft från 30 000 till 40 000 besökare.
Första dagen under en presskonferens medverkade Tomas Haglund som är ordförande på HRF Husvagns branschens riksförbund, Jörgen Nyström som är projektledare för Husvagn- och Husbilsmässan på Elmia, Lars Isacson som är vd på SCR Svensk camping och Alexandra Rönnqvist som är kommunikationsansvarig för Husvagn- och Husbilsmässan på Elmia.
Besökare från olika länder
Jörgen berättar att det är många av besökarna som har fått information via Elmias hemsida och socialmedier innan de kom till mässan, vilket gjorde att flera hade kunnat planera att besöka mässan.
– Majoriteten av besökarna är från Sverige. Sedan har de besökare från även Norge, Finland, Danmark och Tyskland. Av de svenska besökarna är inte majoriteten från Jönköping, menar Jörgen Nyström.
Stort utbud på mässan
När det gäller antalet utställare ökar det inte och det är på grund av att Elmia inte får ta hit fler utställare eftersom det är fullt med utställare i alla Elmias hallar.
– Det fanns mycket som lockade besökarna. Utställarna visar hela sortimentet som finns på marknaden och det fanns något för varje målgrupp. Är det en barnfamilj till exempel så hittar de något som passar dem, säger Jörgen.
Grill event var nytt
Det som är nytt är att mässan pågick under fem dagar istället för fyra dagar och nytt var även ett grill event.
– Som bestod av en trerätters grillbuffé, och en av kockarna var från Svenska grill-landslaget. Varje kväll fanns det möjlighet till denna grillbuffé. Jag har provsmakat och det var riktigt gott. Det var främst de som bodde kvar under mässdagarna som drog nytta av grillbuffén, berättar Jörgen.
Mässan är ett viktigaste tillfälle
En av utställarna var Joakim Norberg på Autohallen husbilar och han berättar att mässan är ett av deras viktigaste tillfällen på året att visa husbilar.
– Därför är vi med på mässan och vi har varit på denna mässa under hela 15 år. Nytt för denna gång var att vi ville visa besökarna att husbilsmärket Mclouis har vattenburen värme och det har det aldrig haft innan. Denna husbil passar flera målgrupper, förklarar Joakim Norberg.
Stark efterfråga på husbilar
Joakim fortsätter berätta att de totalt visade upp 20 husbilar. De är importör och säljer husbilar. Nu har de fått många nya kundkontakter via mässan.
– Det är en stark efterfråga på husbilar eftersom det är många som byter till husbil, som tidigare har haft båt, husvagn eller fritidshus. Många kunder är av behov av all inklusive i en husbil och det kan vi erbjuda, säger Joakim.
Tillbehör till husbilar och husvagnar
Jouni Moisanen på Reimo berättar att de har ställt ut på mässan sedan år 2008.
– Det är största mässan i Norden och det är skälet till att vi återkommer som utställare på mässan. Vi tillverkar och producerar olika tillbehör till husbilar och husvagnar. Vi vill visa upp de nyaste produkterna och trenderna. Vi visar till exempel mycket bord och stolar. Det är flera tillbehör vi ville lyfta fram på mässan. Många av besökarna kollade främst på våra bord och stolar. På tekniksidan är solpaneler som laddar batteriet i husbilen eller husvagnen populära. Med solpaneler behöver man inte koppla upp sig mot campingplatsens elnät, utan kan placera sig var som helst, förklarar Jouni Moisanen.
Backkameror, navigatorer och radioapparater
Johan Baeckström på Aamp Nordic AB berättar att de är med på mässan för andra året. De visade elektronikprodukter som är lämpade för camping.
– Det är till exempel backkameror, navigatorer och radioapparater. För oss är det viktigt att visa att vi finns och vilka produkter vi har. Sedan fanns många av våra återförsäljare på mässan och det var viktigt att vi fanns på mässan för dem och besökarna. Det som vi särskilt ville visa på mässan var en ny navigator från Alpine som är anpassad för husbilen Fiat Ducato, denna navigator har en stor nio tums skärm, berättar Johan Baeckström.
Text och foto: Anna Svensson
Första dagen under en presskonferens medverkade Tomas Haglund som är ordförande på HRF Husvagns branschens riksförbund, Jörgen Nyström som är projektledare för Husvagn- och Husbilsmässan på Elmia, Lars Isacson som är vd på SCR Svensk camping och Alexandra Rönnqvist som är kommunikationsansvarig för Husvagn- och Husbilsmässan på Elmia.
Besökare från olika länder
Jörgen berättar att det är många av besökarna som har fått information via Elmias hemsida och socialmedier innan de kom till mässan, vilket gjorde att flera hade kunnat planera att besöka mässan.
– Majoriteten av besökarna är från Sverige. Sedan har de besökare från även Norge, Finland, Danmark och Tyskland. Av de svenska besökarna är inte majoriteten från Jönköping, menar Jörgen Nyström.
Stort utbud på mässan
När det gäller antalet utställare ökar det inte och det är på grund av att Elmia inte får ta hit fler utställare eftersom det är fullt med utställare i alla Elmias hallar.
– Det fanns mycket som lockade besökarna. Utställarna visar hela sortimentet som finns på marknaden och det fanns något för varje målgrupp. Är det en barnfamilj till exempel så hittar de något som passar dem, säger Jörgen.
Grill event var nytt
Det som är nytt är att mässan pågick under fem dagar istället för fyra dagar och nytt var även ett grill event.
– Som bestod av en trerätters grillbuffé, och en av kockarna var från Svenska grill-landslaget. Varje kväll fanns det möjlighet till denna grillbuffé. Jag har provsmakat och det var riktigt gott. Det var främst de som bodde kvar under mässdagarna som drog nytta av grillbuffén, berättar Jörgen.
Mässan är ett viktigaste tillfälle
En av utställarna var Joakim Norberg på Autohallen husbilar och han berättar att mässan är ett av deras viktigaste tillfällen på året att visa husbilar.
– Därför är vi med på mässan och vi har varit på denna mässa under hela 15 år. Nytt för denna gång var att vi ville visa besökarna att husbilsmärket Mclouis har vattenburen värme och det har det aldrig haft innan. Denna husbil passar flera målgrupper, förklarar Joakim Norberg.
Stark efterfråga på husbilar
Joakim fortsätter berätta att de totalt visade upp 20 husbilar. De är importör och säljer husbilar. Nu har de fått många nya kundkontakter via mässan.
– Det är en stark efterfråga på husbilar eftersom det är många som byter till husbil, som tidigare har haft båt, husvagn eller fritidshus. Många kunder är av behov av all inklusive i en husbil och det kan vi erbjuda, säger Joakim.
Tillbehör till husbilar och husvagnar
Jouni Moisanen på Reimo berättar att de har ställt ut på mässan sedan år 2008.
– Det är största mässan i Norden och det är skälet till att vi återkommer som utställare på mässan. Vi tillverkar och producerar olika tillbehör till husbilar och husvagnar. Vi vill visa upp de nyaste produkterna och trenderna. Vi visar till exempel mycket bord och stolar. Det är flera tillbehör vi ville lyfta fram på mässan. Många av besökarna kollade främst på våra bord och stolar. På tekniksidan är solpaneler som laddar batteriet i husbilen eller husvagnen populära. Med solpaneler behöver man inte koppla upp sig mot campingplatsens elnät, utan kan placera sig var som helst, förklarar Jouni Moisanen.
Backkameror, navigatorer och radioapparater
Johan Baeckström på Aamp Nordic AB berättar att de är med på mässan för andra året. De visade elektronikprodukter som är lämpade för camping.
– Det är till exempel backkameror, navigatorer och radioapparater. För oss är det viktigt att visa att vi finns och vilka produkter vi har. Sedan fanns många av våra återförsäljare på mässan och det var viktigt att vi fanns på mässan för dem och besökarna. Det som vi särskilt ville visa på mässan var en ny navigator från Alpine som är anpassad för husbilen Fiat Ducato, denna navigator har en stor nio tums skärm, berättar Johan Baeckström.
Text och foto: Anna Svensson