Tony Gunnarsson som är sakkunnig trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige berättar att Riksförbundet M Sverige under 2021 har undersökt regelefterlevnaden vid trafikljus. Totalt observerades nästan 20 000 trafikanter runtom i landet. Undersökningen visar att framför allt många oskyddade trafikanter väljer att inte stanna vid rött.
Tony berättar vidare att undersökningen, som utförts av 16 av Riksförbundet M Sveriges lokalklubbar, visar att förarna av elsparkcyklar är de som i högst grad försummar att stanna vid rödljus. 29 procent av dessa trafikanter stannade inte vid rödljus. För gående och cyklister var andelen 18 respektive 14 procent.
Oskyddade trafikanter ouppmärksamma
Gunnarsson förklarar att oskyddade trafikanter är utsatta i trafiken. Mobiltelefoner och annan ny teknik riskerar dessutom att göra allt fler oskyddade trafikanter ouppmärksamma i trafiken, då de inte har tillgång till inbyggd telefonifunktion såsom exempelvis många bilister.
- På detta område kan det komma att behövas tydligare informationsinsatser, inte minst i skolorna, säger Tony Gunnarsson.
Viktigt att respektera ljussignalerna
Tony fortsätter att förklara att även bland personbilister och yrkestrafik återfinns förare som ignorerar rödljusen. 4 procent av bilarna och 8 procent av lastbilarna framfördes mot rött ljus.
- Säkerheten för oskyddade trafikanter måste höjas. Det är viktigt att kunna känna sig trygg i korsningar och på övergångsställen, därför är det avgörande att alla respekterar ljussignalerna oavsett om man kör bil, cyklar eller går, berättar Gunnarsson.
Politiker behöver prioritera förebyggande åtgärder
Tony berättar att politiker känner till riskerna med att det finns oskyddade trafikanter som inte stannar vid rött.
- Riksförbundet M Sverige hoppas att politiker kommer prioritera förebyggande åtgärder så att fler oskyddade trafikanter stannar vid rött. Den som kör motordrivet fordon mot rött ljus riskerar 3 000 kronor i böter. Oskyddade trafikanter kan själva skadas i trafiken och även skada andra trafikanter när de inte stannar vid rött. Förutom att det finns de som kör elsparkcyklar samtidigt som de använder mobiltelefoner är det även många som är alkoholpåverkade som kör elsparkcyklar vilket i båda fallen ökar risken för olyckor i trafiken, säger Tony.
Fakta
Andel som inte stannade vid rött ljus i Sverige enligt undersökningen av Riksförbundet M Sverige som gjordes 2021.
Gående: 18 procent
Cykel: 14 procent
Elsparkcykel: 29 procent
Motorcykel: 4 procent
Personbil: 4 procent
Taxi: 7 procent
Lastbil: 8 procent
Källa: Riksförbundet M Sverige.
Text: Anna Svensson
Tony berättar vidare att undersökningen, som utförts av 16 av Riksförbundet M Sveriges lokalklubbar, visar att förarna av elsparkcyklar är de som i högst grad försummar att stanna vid rödljus. 29 procent av dessa trafikanter stannade inte vid rödljus. För gående och cyklister var andelen 18 respektive 14 procent.
Oskyddade trafikanter ouppmärksamma
Gunnarsson förklarar att oskyddade trafikanter är utsatta i trafiken. Mobiltelefoner och annan ny teknik riskerar dessutom att göra allt fler oskyddade trafikanter ouppmärksamma i trafiken, då de inte har tillgång till inbyggd telefonifunktion såsom exempelvis många bilister.
- På detta område kan det komma att behövas tydligare informationsinsatser, inte minst i skolorna, säger Tony Gunnarsson.
Viktigt att respektera ljussignalerna
Tony fortsätter att förklara att även bland personbilister och yrkestrafik återfinns förare som ignorerar rödljusen. 4 procent av bilarna och 8 procent av lastbilarna framfördes mot rött ljus.
- Säkerheten för oskyddade trafikanter måste höjas. Det är viktigt att kunna känna sig trygg i korsningar och på övergångsställen, därför är det avgörande att alla respekterar ljussignalerna oavsett om man kör bil, cyklar eller går, berättar Gunnarsson.
Politiker behöver prioritera förebyggande åtgärder
Tony berättar att politiker känner till riskerna med att det finns oskyddade trafikanter som inte stannar vid rött.
- Riksförbundet M Sverige hoppas att politiker kommer prioritera förebyggande åtgärder så att fler oskyddade trafikanter stannar vid rött. Den som kör motordrivet fordon mot rött ljus riskerar 3 000 kronor i böter. Oskyddade trafikanter kan själva skadas i trafiken och även skada andra trafikanter när de inte stannar vid rött. Förutom att det finns de som kör elsparkcyklar samtidigt som de använder mobiltelefoner är det även många som är alkoholpåverkade som kör elsparkcyklar vilket i båda fallen ökar risken för olyckor i trafiken, säger Tony.
Fakta
Andel som inte stannade vid rött ljus i Sverige enligt undersökningen av Riksförbundet M Sverige som gjordes 2021.
Gående: 18 procent
Cykel: 14 procent
Elsparkcykel: 29 procent
Motorcykel: 4 procent
Personbil: 4 procent
Taxi: 7 procent
Lastbil: 8 procent
Källa: Riksförbundet M Sverige.
Text: Anna Svensson