Sandra Eriksson som är pressekreterare på Arla Sverige berättar att i en undersökning av Arla uppgav att en av fyra har ändrat sina matvanor under pandemin och fler uppgav att de har mer tid till att laga middag. Samtidigt har intresset för Arlas recept på pizzadeg ökat med 251 procent jämfört med föregående år och försäljningen av riven mozzarella och pizzaost har ökat med 30 procent under året.
Sandra berättar vidare att i samband med att fler spenderat mer tid i hemmet, har troligtvis också intresset och behovet av att laga mer mat hemma ökat. Att intresset för Arlas recept på pizzadeg har ökat kan bero på att det finns mer tid till att utmana sig och kanske testa något lite mer avancerat i köket. Sandra tror även att vi kommer fortsätta laga pizza efter att pandemin är över och säger att det är en perfekt rätt att imponera på gästerna med när vi nu snart får börja umgås igen. Arla har olika recept på pizzadeg exempelvis så finns det pizzadeg utan jäst och då går det snabbare göra pizzan, vilket är perfekt om man får oväntat besök.
Recept på pizzadeg har ökat mest
- Trafiken till Arlas receptsidor har ökat med 33 procent jämfört med föregående år. Det recept som ökat mest är pizzadeg som under pandemin haft närmare en halv miljon fler besökare jämfört med samma period året innan, vilket motsvarar en ökning på 251 procent, säger Sandra Eriksson.
Allt fler lagar mat från grunden
Karin Granlund som är ansvarig för matinspiration på Arla Sverige förklarar följande.
- Att allt fler lagar mat från grunden verkar ha varit en stor trend under pandemin, något som blivit väldigt tydligt på våra receptsidor där trafiken ökat rejält. Att just pizza skulle ligga i toppen trodde vi faktiskt inte, men det verkar som att vi svenskar tycker om en lagom utmaning, berättar Karin Granlund.
Mozzarella och pizzaost
Helena Lindhé Permander som är varumärkesansvarig för matlagningsost på Arla Sverige berättar att
det är inte bara receptet på pizzadeg som ökat under pandemin.
- Försäljningen av Arlas rivna mozzarella och pizzaost har också ökat med 30 procent jämfört med föregående år. Vår rivna mozzarella har blivit en storfavorit i svenska hushåll och toppar faktiskt försäljningen i butik just nu. Tittar vi bara på försäljningen av riven mozzarella och pizzaost har vi under det senaste året sålt ungefär en halv miljon fler förpackningar än året innan. Det är en stor ökning om vi tittar på tidigare år, säger Helena Lindhé Permander.
Undersökningen är genomförd av YouGov
Sandra fortsätter berätta att undersökningen om matvanor är genomförd av YouGov på uppdrag av Arla under perioden oktober-november 2020. Totalt deltog 3 500 respondenter och urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och län.
Text: Anna Svensson
Sandra berättar vidare att i samband med att fler spenderat mer tid i hemmet, har troligtvis också intresset och behovet av att laga mer mat hemma ökat. Att intresset för Arlas recept på pizzadeg har ökat kan bero på att det finns mer tid till att utmana sig och kanske testa något lite mer avancerat i köket. Sandra tror även att vi kommer fortsätta laga pizza efter att pandemin är över och säger att det är en perfekt rätt att imponera på gästerna med när vi nu snart får börja umgås igen. Arla har olika recept på pizzadeg exempelvis så finns det pizzadeg utan jäst och då går det snabbare göra pizzan, vilket är perfekt om man får oväntat besök.
Recept på pizzadeg har ökat mest
- Trafiken till Arlas receptsidor har ökat med 33 procent jämfört med föregående år. Det recept som ökat mest är pizzadeg som under pandemin haft närmare en halv miljon fler besökare jämfört med samma period året innan, vilket motsvarar en ökning på 251 procent, säger Sandra Eriksson.
Allt fler lagar mat från grunden
Karin Granlund som är ansvarig för matinspiration på Arla Sverige förklarar följande.
- Att allt fler lagar mat från grunden verkar ha varit en stor trend under pandemin, något som blivit väldigt tydligt på våra receptsidor där trafiken ökat rejält. Att just pizza skulle ligga i toppen trodde vi faktiskt inte, men det verkar som att vi svenskar tycker om en lagom utmaning, berättar Karin Granlund.
Mozzarella och pizzaost
Helena Lindhé Permander som är varumärkesansvarig för matlagningsost på Arla Sverige berättar att
det är inte bara receptet på pizzadeg som ökat under pandemin.
- Försäljningen av Arlas rivna mozzarella och pizzaost har också ökat med 30 procent jämfört med föregående år. Vår rivna mozzarella har blivit en storfavorit i svenska hushåll och toppar faktiskt försäljningen i butik just nu. Tittar vi bara på försäljningen av riven mozzarella och pizzaost har vi under det senaste året sålt ungefär en halv miljon fler förpackningar än året innan. Det är en stor ökning om vi tittar på tidigare år, säger Helena Lindhé Permander.
Undersökningen är genomförd av YouGov
Sandra fortsätter berätta att undersökningen om matvanor är genomförd av YouGov på uppdrag av Arla under perioden oktober-november 2020. Totalt deltog 3 500 respondenter och urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och län.
Text: Anna Svensson