Det totala antalet passagerare för månaden slutade på 8 289 vilket är den bästa januarisiffran på åtta år. Med en bättre tidtabell till Stockholm, den nya Frankfurtlinjen och ett omfattande charterutbud, så passar flyget på Jönköping Airport för fler.
Sten Norinder som är VD och flygplatschef på Jönköping Airport berättar att även den internationella frakten har haft en bra start på året och ökade med 21 procent.
År 2011 togs Jönköping Airports affärsplan fram för perioden till och med 2016.
Nya linjen till ett riktigt flygnav i Europa
Flera av de mål som då specificerades har uppnåtts.
– Den nya linjen till ett riktigt flygnav i Europa, Frankfurt, den utökade stockholmstrafiken, fraktutvecklingen och den fantastiska ökningen av charterutbudet är allt mycket glädjande, säger Sten Norinder.
Nu nästan helt fossilfritt
En sådan framgång och succéartad utveckling kan naturligtvis inte fortsätta i all oändlighet.
– Det går upp och ner för flyget men det finns en riktning på en avgörande fråga för flyget. Flygbolagen närmar sig det reguljära användandet av fossilfritt bränsle. Bara säkerhetsprövningarna, som alltid går i första hand, är avklarade så kommer det att användas på stor bredd. När det gäller flygplatsens eget arbete så är det nu nästan helt fossilfritt. Ett fossilfritt flyg är i samma fokus för flyget nu som säkerhetsfrågan varit sedan 50-talet, berättar Sten.
Text: Anna Svensson
Sten Norinder som är VD och flygplatschef på Jönköping Airport berättar att även den internationella frakten har haft en bra start på året och ökade med 21 procent.
År 2011 togs Jönköping Airports affärsplan fram för perioden till och med 2016.
Nya linjen till ett riktigt flygnav i Europa
Flera av de mål som då specificerades har uppnåtts.
– Den nya linjen till ett riktigt flygnav i Europa, Frankfurt, den utökade stockholmstrafiken, fraktutvecklingen och den fantastiska ökningen av charterutbudet är allt mycket glädjande, säger Sten Norinder.
Nu nästan helt fossilfritt
En sådan framgång och succéartad utveckling kan naturligtvis inte fortsätta i all oändlighet.
– Det går upp och ner för flyget men det finns en riktning på en avgörande fråga för flyget. Flygbolagen närmar sig det reguljära användandet av fossilfritt bränsle. Bara säkerhetsprövningarna, som alltid går i första hand, är avklarade så kommer det att användas på stor bredd. När det gäller flygplatsens eget arbete så är det nu nästan helt fossilfritt. Ett fossilfritt flyg är i samma fokus för flyget nu som säkerhetsfrågan varit sedan 50-talet, berättar Sten.
Text: Anna Svensson