Charlie Drab som är tågchef på Jönköpings Länstrafik berättar att spadtag ska tas 28 april 2021 och depån är planerad att lämnas över till drift mitten av 2023. Region Jönköpings Län finansierar byggnationen och kommer äga tågdepån, Jönköpings Länstrafik är en del av regionen och Länstrafiken är med och bidrar med kunskap kring tågdepåer och de underhålls förutsättningarna. Länstrafiken upphandlar även Krösatågen där depån är central del i avtalet.
Charlie berättar vidare att depån byggs för att kunna ha en underhållslokal för de nya Krösatågen som kommer levereras med start 2024.
- Tågdepån tillsammans med de nya fordonen skapar förutsättningarna för en fortsatt utveckling av de hållbara resorna i och mellan länen. För våra kunder kommer detta framför allt märkas genom att trafiken blir stabilare och tågen kommer fungera bättre än idag. Den nya depån kommer även att stärka Nässjös roll som ett tågcentrum i Sverige, säger Charlie Drab.
Ökad kompetens kring fordon och underhåll
Charlie förklarar att budgeten för depån är 720 miljoner kronor och det är NCC som kommer att bygga depån.
- Den nya depån kommer att bidra till ökad kompetens kring fordon och underhåll men även att det skapas nya arbetstillfällen. Utöver detta bidrar depån med andra effekter i närområdet med bättre möjligheter för utbildningar och fler underleverantörer. Behovet av fler personer och ökad kompetens i branschen är stor, avslutar Charlie.
Text: Anna Svensson
Charlie berättar vidare att depån byggs för att kunna ha en underhållslokal för de nya Krösatågen som kommer levereras med start 2024.
- Tågdepån tillsammans med de nya fordonen skapar förutsättningarna för en fortsatt utveckling av de hållbara resorna i och mellan länen. För våra kunder kommer detta framför allt märkas genom att trafiken blir stabilare och tågen kommer fungera bättre än idag. Den nya depån kommer även att stärka Nässjös roll som ett tågcentrum i Sverige, säger Charlie Drab.
Ökad kompetens kring fordon och underhåll
Charlie förklarar att budgeten för depån är 720 miljoner kronor och det är NCC som kommer att bygga depån.
- Den nya depån kommer att bidra till ökad kompetens kring fordon och underhåll men även att det skapas nya arbetstillfällen. Utöver detta bidrar depån med andra effekter i närområdet med bättre möjligheter för utbildningar och fler underleverantörer. Behovet av fler personer och ökad kompetens i branschen är stor, avslutar Charlie.
Text: Anna Svensson