Hållbarhet är något som det pratas om mycket. Och en helt ny lag om obligatorisk hållbarhetsrapportering röstades igenom den 26 oktober i år. Anna Carendi som är vd på Diya Consulting AB jobbar med att stötta företag och organisationer med att komma igång med sitt hållbarhetsarbete. Hon berättar att framtidsmässigt tror hon företag måste hantera hållbarhet mer än vad de gör idag.
Tidigare har Anna bland annat jobbat med stora företags hållbarhetsfrågor på olika sätt, bland annat med Volvo Cars och på Astra Zeneca. Och sedan 2011 startade hon sitt egna företag Diya Consulting AB. Diya betyder moder jord och med det vill Anna visa att hon vill ta ett ansvar och stötta företag till en förändring. Genom att hon vill hjälper företag att hitta rätt lösningar utifrån företagens affärsverksamhet och strategier.
Jämställdhet, mångfald och arbetsmiljöfrågor
Det kan handla om att hjälpa företag med energifrågor, eller frågor gällande hantering av kemikalier som företag vill förändra. Eller jämställdhet, mångfald och arbetsmiljöfrågor.
– Jag jobbar med olika företag inom olika branscher. De senaste två åren har jag bland annat arbetat med rekryteringsföretag, reklambyråer, bostadsbolag, energibolag, möbelföretag och andra tillverkningsföretag. Det viktiga är att företagen utifrån sin verksamhet fokuserar på de områden där de har störst påverkan, positiv eller negativ. För något företag kan det vara olika typer av miljöfrågor, för andra företag handlar det om mångfald och integrationsfrågor. Jag stöttar företag att hitta sina strategiska frågor, förklarar Anna Carendi.
Mer lagkrav på företagen
I dagsläget har förväntningar som berör hållbarhet ökat hos konsumenter, ägare och kunder vilket påverkar företagen.
– Det kommer också mer lagkrav på företagen, som de behöver följa när det gäller hållbarhet. Nu senast den nya lagen om obligatorisk hållbarhetsrapportering. Jag håller utbildningar i hur man klarar lagkravet och även certifierade utbildningar i hållbarhetsrapportering. Efterfrågan på den typen av utbildningar och stöd i hur man ska göra har ökat under hösten, berättar hon.
Företag kommer få konkurrensfördelar
En del väljer att se lagen om obligatorisk hållbarhetsrapportering som en börda.
– Jag tycker man ska se det som en möjlighet att på ett transparent sätt berätta för sina kunder, ägare, medarbetare med flera hur man tar sitt ansvar för en hållbar utveckling. De företagen som arbetar strukturerat med hållbarhetsfrågor och kommunicerar det på ett bra sätt kommer bli mer attraktiva som arbetsgivare, företagen kommer få konkurrensfördelar och kommer kunna vara mer lönsamma över tid. Om några år kommer hållbarhet vara en hygienfaktor och då gäller det att vara på banan annars kommer man inte vara konkurrensmässiga, säger Anna.
Text och foto: Anna Svensson
Tidigare har Anna bland annat jobbat med stora företags hållbarhetsfrågor på olika sätt, bland annat med Volvo Cars och på Astra Zeneca. Och sedan 2011 startade hon sitt egna företag Diya Consulting AB. Diya betyder moder jord och med det vill Anna visa att hon vill ta ett ansvar och stötta företag till en förändring. Genom att hon vill hjälper företag att hitta rätt lösningar utifrån företagens affärsverksamhet och strategier.
Jämställdhet, mångfald och arbetsmiljöfrågor
Det kan handla om att hjälpa företag med energifrågor, eller frågor gällande hantering av kemikalier som företag vill förändra. Eller jämställdhet, mångfald och arbetsmiljöfrågor.
– Jag jobbar med olika företag inom olika branscher. De senaste två åren har jag bland annat arbetat med rekryteringsföretag, reklambyråer, bostadsbolag, energibolag, möbelföretag och andra tillverkningsföretag. Det viktiga är att företagen utifrån sin verksamhet fokuserar på de områden där de har störst påverkan, positiv eller negativ. För något företag kan det vara olika typer av miljöfrågor, för andra företag handlar det om mångfald och integrationsfrågor. Jag stöttar företag att hitta sina strategiska frågor, förklarar Anna Carendi.
Mer lagkrav på företagen
I dagsläget har förväntningar som berör hållbarhet ökat hos konsumenter, ägare och kunder vilket påverkar företagen.
– Det kommer också mer lagkrav på företagen, som de behöver följa när det gäller hållbarhet. Nu senast den nya lagen om obligatorisk hållbarhetsrapportering. Jag håller utbildningar i hur man klarar lagkravet och även certifierade utbildningar i hållbarhetsrapportering. Efterfrågan på den typen av utbildningar och stöd i hur man ska göra har ökat under hösten, berättar hon.
Företag kommer få konkurrensfördelar
En del väljer att se lagen om obligatorisk hållbarhetsrapportering som en börda.
– Jag tycker man ska se det som en möjlighet att på ett transparent sätt berätta för sina kunder, ägare, medarbetare med flera hur man tar sitt ansvar för en hållbar utveckling. De företagen som arbetar strukturerat med hållbarhetsfrågor och kommunicerar det på ett bra sätt kommer bli mer attraktiva som arbetsgivare, företagen kommer få konkurrensfördelar och kommer kunna vara mer lönsamma över tid. Om några år kommer hållbarhet vara en hygienfaktor och då gäller det att vara på banan annars kommer man inte vara konkurrensmässiga, säger Anna.
Text och foto: Anna Svensson