Nya Opel Astra OPC EXTREME har debuterat på Genèvesalongen som är den internationella bilsalongen i staden Genève i Schweiz. Annicka Troedsson om är PR- och Informationschef på Opel i Sverige, berättar att denna bil
är en extrem sportbil och har utvecklades på världens mest krävande racerbana Nürburgrings Nordslinga och är försedd med en tvåliters turbomotor på över 300 hästkrafter. Om publikreaktionerna blir lika positiva som förväntat, startar Opel produktion av EXTREME i en begränsad serie.
Alla de viktigaste högteknologiska komponenterna från racerversionen Opel Astra OPC Cup, finns i nya Astra OPC EXTREME, som är en bil som tar racingteknologi till vanliga vägar. Om det blir aktuellt att producera denna bil kommer det bli över 300 hästkrafter som släpps lösa under motorhuven av kolfiber. Turbomotorn på två liter har bland annat direktinsprutning och variabla kamaxeltider och är Opels starkaste fyrcylindriga motor någonsin. Den är helt av aluminium och driver via en sexväxlad manuell låda och differentialbroms.
Detta är en bil för både yngre och äldre förare
Racingerfarenheter kommer väl till pass i OPC EXTREME, som är 100 kilo lättare än Astra OPC tack vare komponenter av kolfiber av högsta kvalitet.
– Kolfiber används flitigt i Formel 1 och sparar mycket vikt. Den aerodynamiskt perfekta bakvingen, den främre spoilern, motorhuven, fjädringsförstärkningen, motorkåpan, fälgarna, den bakre hjulhusventilationen och hela taket alltsammans
är tillverkat av höghållfast, ultralätt kolfiberkomposit. Detta är en bil för både yngre och äldre förare som gillar sportbilar, som är körbar på både på bana och på vanliga vägar. Nu återstår det att se om bilen kommer ut på marknaden, om
och när den gör det är ännu inte bestämt. I Europa är Opel stort och jag är övertygad om att den bilen kommer att göra succé, säger Annicka Troedsson.
Bilen består av kolfibrer
Annicka menar att det unika och speciella med bilen är att den består av kolfibrer, som gör att bilen blir lättare. Eftersom kolfiberfälgarna är totalt 20 kilo lättare än motsvarigheterna av aluminium och är en avgörande faktor för att spara ofjädrad vikt, till både ingenjörernas och förarnas glädje. Taket som är tillverkat internt är av kolfiber och fjäderlätt, väger bara 2,6 kilo jämfört med 9,3 kilo för ett konventionellt tak av plåt. Detta sänker bilens tyngdpunkt markant. Framskärmarna är gjorda av aluminium och väger bara 800 gram styck i stället för de 2,2 kilo tunga plåtskärmarna.
Fenomenala köregenskaper
Viktsänkningar på avgörande områden förbättrar bilens reaktioner, köregenskaper och vikteffekt markant.
– Den här förklädda banracern har näst intill lika fenomenala köregenskaper som sin släkting i Nürburgring Endurance Championship-tävlingarna. Astra OPC EXTREME har Brembo-bromsar med sexkolvsok och 370-millimeters skivor fram. Bromsarna kommer direkt från racerbilen och har en effekt som kan ta andan ur en. Högprestandadäcken i dimension 245/35-19, är specialutvecklade för EXTREME och har nästan samma grepp som däcken på racerbilen. Fjädring och dämpning kan
justeras på samma sätt som i en riktig racerbil, förklarar Annicka.
Föraren och co-drivern sitter perfekt i riktiga skalstolar
Den kompromisslösa konstruktionen går igen inne i bilen: ut med baksätet, in med säkerhetsburen. Föraren och co-drivern sitter perfekt i riktiga skalstolar från Recaro och säkras av sexpunktsbälten.
– Besättningen inte bara sitter i Astra OPC EXTREME, den blir en integrerad del av den. Föraren greppar en kolfiberförstärkt, mockaklädd ratt med gula dekorsömmar. De typiska färgerna för Opel Motorsport finns läckert applicerade på olika
ställen, till exempel i den exklusiva logotypen och i trösklarnas och frontspoilerns lackering, berättar Annicka.
Flerskiktslackering på Astra OPC EXTREME
Karl-Thomas Neumann som är högsta VD för Opel berättar att när det gäller lackeringen så är karossformen från Astra GTC - som OPC EXTREME utgår från det perfekta exemplet på Opels designfilosofi. Flerskiktslackeringen på Astra OPC EXTREME kombineras med högkvalitativa dekaler med ”3D-effekt” som ytterligare förstärker karossens tydliga veck, kraftfulla linjer och atletiska proportioner.
Bilen är helt enkelt spektakulär
Med nya Astra OPC EXTREME visar Opel vad verklig körglädje är. Bilen är helt enkelt spektakulär.
– Entusiasterna kommer att gilla utseendet, utan att vi har gått till överdrifter är detta en bil man kommer att vända sig om efter. Interiören är superb och typiskt Opel spännande, välgjord, av tysk kvalitet. EXTREME är den nya toppversionen i Astra-familjen och har alla attribut en riktigt sportig bil ska ha, säger Karl-Thomas Neumann.
Text: Anna Svensson
är en extrem sportbil och har utvecklades på världens mest krävande racerbana Nürburgrings Nordslinga och är försedd med en tvåliters turbomotor på över 300 hästkrafter. Om publikreaktionerna blir lika positiva som förväntat, startar Opel produktion av EXTREME i en begränsad serie.
Alla de viktigaste högteknologiska komponenterna från racerversionen Opel Astra OPC Cup, finns i nya Astra OPC EXTREME, som är en bil som tar racingteknologi till vanliga vägar. Om det blir aktuellt att producera denna bil kommer det bli över 300 hästkrafter som släpps lösa under motorhuven av kolfiber. Turbomotorn på två liter har bland annat direktinsprutning och variabla kamaxeltider och är Opels starkaste fyrcylindriga motor någonsin. Den är helt av aluminium och driver via en sexväxlad manuell låda och differentialbroms.
Detta är en bil för både yngre och äldre förare
Racingerfarenheter kommer väl till pass i OPC EXTREME, som är 100 kilo lättare än Astra OPC tack vare komponenter av kolfiber av högsta kvalitet.
– Kolfiber används flitigt i Formel 1 och sparar mycket vikt. Den aerodynamiskt perfekta bakvingen, den främre spoilern, motorhuven, fjädringsförstärkningen, motorkåpan, fälgarna, den bakre hjulhusventilationen och hela taket alltsammans
är tillverkat av höghållfast, ultralätt kolfiberkomposit. Detta är en bil för både yngre och äldre förare som gillar sportbilar, som är körbar på både på bana och på vanliga vägar. Nu återstår det att se om bilen kommer ut på marknaden, om
och när den gör det är ännu inte bestämt. I Europa är Opel stort och jag är övertygad om att den bilen kommer att göra succé, säger Annicka Troedsson.
Bilen består av kolfibrer
Annicka menar att det unika och speciella med bilen är att den består av kolfibrer, som gör att bilen blir lättare. Eftersom kolfiberfälgarna är totalt 20 kilo lättare än motsvarigheterna av aluminium och är en avgörande faktor för att spara ofjädrad vikt, till både ingenjörernas och förarnas glädje. Taket som är tillverkat internt är av kolfiber och fjäderlätt, väger bara 2,6 kilo jämfört med 9,3 kilo för ett konventionellt tak av plåt. Detta sänker bilens tyngdpunkt markant. Framskärmarna är gjorda av aluminium och väger bara 800 gram styck i stället för de 2,2 kilo tunga plåtskärmarna.
Fenomenala köregenskaper
Viktsänkningar på avgörande områden förbättrar bilens reaktioner, köregenskaper och vikteffekt markant.
– Den här förklädda banracern har näst intill lika fenomenala köregenskaper som sin släkting i Nürburgring Endurance Championship-tävlingarna. Astra OPC EXTREME har Brembo-bromsar med sexkolvsok och 370-millimeters skivor fram. Bromsarna kommer direkt från racerbilen och har en effekt som kan ta andan ur en. Högprestandadäcken i dimension 245/35-19, är specialutvecklade för EXTREME och har nästan samma grepp som däcken på racerbilen. Fjädring och dämpning kan
justeras på samma sätt som i en riktig racerbil, förklarar Annicka.
Föraren och co-drivern sitter perfekt i riktiga skalstolar
Den kompromisslösa konstruktionen går igen inne i bilen: ut med baksätet, in med säkerhetsburen. Föraren och co-drivern sitter perfekt i riktiga skalstolar från Recaro och säkras av sexpunktsbälten.
– Besättningen inte bara sitter i Astra OPC EXTREME, den blir en integrerad del av den. Föraren greppar en kolfiberförstärkt, mockaklädd ratt med gula dekorsömmar. De typiska färgerna för Opel Motorsport finns läckert applicerade på olika
ställen, till exempel i den exklusiva logotypen och i trösklarnas och frontspoilerns lackering, berättar Annicka.
Flerskiktslackering på Astra OPC EXTREME
Karl-Thomas Neumann som är högsta VD för Opel berättar att när det gäller lackeringen så är karossformen från Astra GTC - som OPC EXTREME utgår från det perfekta exemplet på Opels designfilosofi. Flerskiktslackeringen på Astra OPC EXTREME kombineras med högkvalitativa dekaler med ”3D-effekt” som ytterligare förstärker karossens tydliga veck, kraftfulla linjer och atletiska proportioner.
Bilen är helt enkelt spektakulär
Med nya Astra OPC EXTREME visar Opel vad verklig körglädje är. Bilen är helt enkelt spektakulär.
– Entusiasterna kommer att gilla utseendet, utan att vi har gått till överdrifter är detta en bil man kommer att vända sig om efter. Interiören är superb och typiskt Opel spännande, välgjord, av tysk kvalitet. EXTREME är den nya toppversionen i Astra-familjen och har alla attribut en riktigt sportig bil ska ha, säger Karl-Thomas Neumann.
Text: Anna Svensson