Flygbolaget BRA har rekryterat Lars Resare som ny hållbarhetschef. Lars har lång erfarenhet och gedigen kunskap om att driva flygets hållbarhetsutveckling. Han har arbetat många år inom SAS och kommer nu senast från OKQ8. Lars tillträde sin tjänst som hållbarhetschef på BRA den 19 juni 2023.
- Jag har arbetat på flygbolaget SAS i 24,5 år varav de sista 11,5 åren som hållbarhetschef innan jag för cirka 1,5 år bytte till OKQ8. Där arbetade jag med olika initiativ för att kommersialisera energiprodukter som påskyndar omställningen till förnybar energi inom främst tunga vägtransporter. Nu är jag åter igen i flyget och påbörjade precis min anställning som hållbarhetschef på BRA, säger Lars Resare.
Omställningen till lägre klimatpåverkan
Lars förklarar att som hållbarhetschef på BRA vill han fortsätta med BRAs ambitiösa arbete med att påskynda omställningen till lägre klimatpåverkan.
- Ett av målen är netto-noll avseende inrikesflyget i 2030 och att driva samt hjälpa organisationen att realisera det målet är en av mina prioriteringar. Hållbarhetsområdet har många aspekter men för flyget är omställningen till lägre klimatpåverkan en av de mest materiella som behöver stort fokus.
Att både finna kortsiktiga och långsiktiga lösningar för att ta oss mot, och till slut realisera netto-noll är högst på listan avseende klimatområdet. Strategier för BRA när det gäller hållbarhetsarbete är fortsatt enträget arbete med ökad energieffektivitet, ökad grad av användning avseende förnybar energi och att engagera sig i utvecklingen av ny teknologi, samt introducera den nya teknologin när den blir tillgänglig, säger Resare.
Produktionsmetoder utvecklas för bättre klimatprestanda
Resare fortsätter förklara att det när det gäller innovation så händer mycket på teknologisidan.
- Det är inte bara flygplanskonstruktionerna som vidareutvecklas för att förbättra aerodynamiken och att göra konstruktionerna lättare utan det är en febril aktivitet för att vidareutveckla existerande energibärare och att titta på framtida. Med existerande avser jag det flytande bränsle som används idag och är certifierat för att användas med dagens tillgängliga motorteknologi. Ytterligare produktion och ännu effektivare produktionsmetoder utvecklas för att uppnå ännu bättre klimatprestanda, säger Lars.
Elmotorer och lösningar för att förbränna vätgas
Lars anser när det gäller framtida energibärare är fokus på att hitta lösningar för att lagra energin i batterier eller i vätgas föranvändande i bränsleceller.
- Den lagrade elektriciteten används sedan i elmotorer. Man tittar även på lösningar för att förbränna vätgas direkt i motorerna. Det krävs en hel del ytterligare arbete för att flygplan med lämplig kapacitet ska kunna certifieras för kommersiell flygtrafik men det pågår en omfattande utveckling just nu hos en stor rad aktörer som producerar hela eller delar av kommersiella flygplan, säger Lars.
Leda hållbarhetsarbete in i nästa fas
- Lars är en drömrekrytering för oss. Han är en av Nordens mest erfarna inom flygets hållbarhetsutveckling med både bredd och djup i sitt synsätt och i sin kompetens. Jag är mycket glad över att han valt att tacka ja till att leda vårt hållbarhetsarbete in i nästa fas, säger Ulrika Matsgård som är VD på BRA.
Text: Anna Svensson
- Jag har arbetat på flygbolaget SAS i 24,5 år varav de sista 11,5 åren som hållbarhetschef innan jag för cirka 1,5 år bytte till OKQ8. Där arbetade jag med olika initiativ för att kommersialisera energiprodukter som påskyndar omställningen till förnybar energi inom främst tunga vägtransporter. Nu är jag åter igen i flyget och påbörjade precis min anställning som hållbarhetschef på BRA, säger Lars Resare.
Omställningen till lägre klimatpåverkan
Lars förklarar att som hållbarhetschef på BRA vill han fortsätta med BRAs ambitiösa arbete med att påskynda omställningen till lägre klimatpåverkan.
- Ett av målen är netto-noll avseende inrikesflyget i 2030 och att driva samt hjälpa organisationen att realisera det målet är en av mina prioriteringar. Hållbarhetsområdet har många aspekter men för flyget är omställningen till lägre klimatpåverkan en av de mest materiella som behöver stort fokus.
Att både finna kortsiktiga och långsiktiga lösningar för att ta oss mot, och till slut realisera netto-noll är högst på listan avseende klimatområdet. Strategier för BRA när det gäller hållbarhetsarbete är fortsatt enträget arbete med ökad energieffektivitet, ökad grad av användning avseende förnybar energi och att engagera sig i utvecklingen av ny teknologi, samt introducera den nya teknologin när den blir tillgänglig, säger Resare.
Produktionsmetoder utvecklas för bättre klimatprestanda
Resare fortsätter förklara att det när det gäller innovation så händer mycket på teknologisidan.
- Det är inte bara flygplanskonstruktionerna som vidareutvecklas för att förbättra aerodynamiken och att göra konstruktionerna lättare utan det är en febril aktivitet för att vidareutveckla existerande energibärare och att titta på framtida. Med existerande avser jag det flytande bränsle som används idag och är certifierat för att användas med dagens tillgängliga motorteknologi. Ytterligare produktion och ännu effektivare produktionsmetoder utvecklas för att uppnå ännu bättre klimatprestanda, säger Lars.
Elmotorer och lösningar för att förbränna vätgas
Lars anser när det gäller framtida energibärare är fokus på att hitta lösningar för att lagra energin i batterier eller i vätgas föranvändande i bränsleceller.
- Den lagrade elektriciteten används sedan i elmotorer. Man tittar även på lösningar för att förbränna vätgas direkt i motorerna. Det krävs en hel del ytterligare arbete för att flygplan med lämplig kapacitet ska kunna certifieras för kommersiell flygtrafik men det pågår en omfattande utveckling just nu hos en stor rad aktörer som producerar hela eller delar av kommersiella flygplan, säger Lars.
Leda hållbarhetsarbete in i nästa fas
- Lars är en drömrekrytering för oss. Han är en av Nordens mest erfarna inom flygets hållbarhetsutveckling med både bredd och djup i sitt synsätt och i sin kompetens. Jag är mycket glad över att han valt att tacka ja till att leda vårt hållbarhetsarbete in i nästa fas, säger Ulrika Matsgård som är VD på BRA.
Text: Anna Svensson