Transportstyrelsen har den 30 oktober 2017 utfärdat en permanent operativ licens för Nextjet AB. Detta innebär att bolaget som planerat kan fortsätta bedriva trafik efter den 17 november. En viktig del av de åtgärder som genomförts är en nyemission, där fyra ägare vardera tillfört bolaget 10 miljoner kronor i aktiekapital, det vill säga totalt 40 miljoner kronor.
Magnus Ivarsson som är VD på Nextjet berättar att två av ägarna är Åländska Air Åland och Alandia Air, och de två österbottniska, Solving och Herrfors. Bland övriga åtgärder som är under verkställighet är en flygplansförsäljning. Sammantaget förstärker åtgärderna Nexjets ställning med omkring 70 miljoner kronor. Magnus förklarar att Nextjet har gjort precis det Nextjet sagt att de skulle göra. Myndigheten har bekräftat det genom att utfärda en permanent licens. Med ägarbasen och ekonomin säkrad kan Nexjet nu ha fullt fokus på att utveckla Nextjets trafik.
Nextjet vill bli starkare aktör
Ivarsson fortsätter berätta att bokningsingången för Nextjet har hållit i sig och stödet i marknaden har varit stort, trots oklarheten med licensen vilket ger goda utsikter för en stark avslutning på året.
– Med de nya ägarna tillförs inte bara kapital, utan även ny viktig kompetens. Det finns ett uppenbart behov av ett flygbolag som arbetar som Nextjet och med den nya ägarbasen har vi utmärkta förutsättningar att framöver bli en allt starkare aktör på den nordiska flygmarknaden, säger Magnus Ivarsson.
Ägare starka och solventa bolag
Alla kunder som har en bokad resa efter den 17 november reser alltså precis som planerat med Nextjet enligt sin bokning.
– Nextjets nya ägarbas utgörs av starka och solventa bolag. Av ägarna till Air Åland står fem av de största bakom kapitaltillskottet till Nexjet, nämligen Ålandsbanken, Åland Post, Ömsen, PAF och Eriksson Capital. Det andra åländska bolaget, Alandia Air, ägs av Eriksson Capital och har som sin affär att köpa, sälja och leasa flygplan medan det finska bolaget Solving är ett världsledande företag i fråga om hanteringssystem för tunga laster och vätskor, förklarar Magnus.
FAKTA
Nextjet
Källa: Nextjet.
Text: Anna Svensson
Magnus Ivarsson som är VD på Nextjet berättar att två av ägarna är Åländska Air Åland och Alandia Air, och de två österbottniska, Solving och Herrfors. Bland övriga åtgärder som är under verkställighet är en flygplansförsäljning. Sammantaget förstärker åtgärderna Nexjets ställning med omkring 70 miljoner kronor. Magnus förklarar att Nextjet har gjort precis det Nextjet sagt att de skulle göra. Myndigheten har bekräftat det genom att utfärda en permanent licens. Med ägarbasen och ekonomin säkrad kan Nexjet nu ha fullt fokus på att utveckla Nextjets trafik.
Nextjet vill bli starkare aktör
Ivarsson fortsätter berätta att bokningsingången för Nextjet har hållit i sig och stödet i marknaden har varit stort, trots oklarheten med licensen vilket ger goda utsikter för en stark avslutning på året.
– Med de nya ägarna tillförs inte bara kapital, utan även ny viktig kompetens. Det finns ett uppenbart behov av ett flygbolag som arbetar som Nextjet och med den nya ägarbasen har vi utmärkta förutsättningar att framöver bli en allt starkare aktör på den nordiska flygmarknaden, säger Magnus Ivarsson.
Ägare starka och solventa bolag
Alla kunder som har en bokad resa efter den 17 november reser alltså precis som planerat med Nextjet enligt sin bokning.
– Nextjets nya ägarbas utgörs av starka och solventa bolag. Av ägarna till Air Åland står fem av de största bakom kapitaltillskottet till Nexjet, nämligen Ålandsbanken, Åland Post, Ömsen, PAF och Eriksson Capital. Det andra åländska bolaget, Alandia Air, ägs av Eriksson Capital och har som sin affär att köpa, sälja och leasa flygplan medan det finska bolaget Solving är ett världsledande företag i fråga om hanteringssystem för tunga laster och vätskor, förklarar Magnus.
FAKTA
Nextjet
- Herrfors i sin tur är ett ledande regionalt energiföretag verksamt både i Finland och i Sverige.
- Nextjets VD Magnus Ivarsson kommer att kvarstår som ägare som tidigare.
- Nextjet är ett av Sveriges största flygbolag och bedriver reguljärtrafik, chartertrafik, ACMI-lease och flygfrakt.
- I reguljärtrafiken ingår både inrikes- och utrikesdestinationer. Stockholm Arlanda är Nextjets viktigaste nav och där är Nextjet det tredje största flygbolaget räknat i antal flighter per dag. 280 medarbetare betjänar 20 destinationer med 16 flygplan.
- Nextjets samarbetsavtal med SAS, airBaltic, KLM, Air France, Wideroe, Finnair och Qatar möjliggör vidareresor från både Stockholm, Helsingfors och Göteborg till destinationer i och utanför Europa.
Källa: Nextjet.
Text: Anna Svensson