Bra fungerande skolor är viktigt för kommunerna. Nu i år är Nässjö kommun på plats 40 av 290 i Lärarförbundets rankning av bästa skolkommun i landet. Till grund för rankningen, som görs av Lärarförbundet, ligger 14 kriterier som till exempel andelen utbildade lärare, lärartäthet, lärarnas lönenivåer och resurser till undervisningen. Men även andel barn i förskolan och elevernas betygsresultat är viktiga faktorer.
Gun-Ann Öholm Jansson som är chef för barn- och utbildning på Nässjö kommun berättar att Nässjö kommun har klättar rejält uppåt jämfört med året innan och placerar sig nu som 40:e bästa skolkommun i landet. Förra året placerade sig kommunen som nummer 147. Hon menar att det är fantastiskt roligt att visa att Nässjö verkligen är på rätt väg när gäller skolan.
Utbildningsnämndens ordförande vill poängtera
Leif Ternstedt som är barn- och utbildningsnämndens ordförande vill poängterar följande.
– Detta är ett resultat av hela Nässjö kommuns verksamhet i skolan, förskolan och fritidshemmen. Det vill säga pedagogisk verksamhet för alla barn, från noll till nitton år, säger Leif Ternstedt.
Fler friska lärare än tidigare
För Nässjös del är det ett antal kriterier som sticker ut ordentligt vid jämförelse mellan årets och föregående års siffror.
– Vi har fler friska lärare än tidigare, lärarnas löner har ökat kraftigt, meritvärdet för eleverna i årskurs nio har också ökat markant liksom andelen elever med betyget G. Allt detta ligger inom satsningen för Framtidens skola, både vad gäller undervisningen av elever och verksamheten med barnen i förskolan, berättar Gun-Ann Öholm Jansson.
Inskrivna i förskola ett kriterium
Varför är andelen barn inskrivna i förskola med som ett kriterium?
– Eftersom forskning visar att barn som har gått i förskola har bättre förutsättningar att lyckas bra i grundskolan. Även här går utvecklingen åt rätt håll i Nässjö. Ett mycket glädjande resultat som verkligen visar att skolan i Nässjö är på rätt väg, säger Gun-Ann.
Viktigt för Nässjö att behålla en bra placering
Varje år gör Lärarförbundet rankningar av bästa skolkommun i landet. Gun-Ann förklarar att det framöver är viktigt för Nässjö att behålla en bra placering till nästa år.
– Att Nässjö fick den sammanlagda 40:e placeringen av alla 14 kritterna beror bland annat på att vi har satsat mycket på att det ska finnas duktiga lärare i klasserna. Dessutom har det också satsat på att eleverna ska få en så bra undervisning som möjligt efter deras behov. De elever som behöver mer hjälp få det nu av speciallärare i samma klassrum som den övriga klassen undervisas i, berättar hon.
Viktigt att ge eleverna goda förutsättningar
En av målsättningarna som Nässjö kommun har berättar Gun-Ann är att alla elever ska ha ett slutbetyg efter högstadiet så att de kommer in på gymnasiet.
– När man tittar på övriga förbättringar som sker och som bidragit till den goda rankningen är att fler går klart gymnasiet numera. Sedan är det fler som får behörighet efter gymnasiet till Högskolor och universitet. Det är viktigt att ge eleverna goda förutsättningar vilket vi gör och det kommer vi fortsätta med, vilket kommer ge goda möjligheter till en bra placering även nästa år, säger Gun-Ann.
Text: Anna Svensson
Gun-Ann Öholm Jansson som är chef för barn- och utbildning på Nässjö kommun berättar att Nässjö kommun har klättar rejält uppåt jämfört med året innan och placerar sig nu som 40:e bästa skolkommun i landet. Förra året placerade sig kommunen som nummer 147. Hon menar att det är fantastiskt roligt att visa att Nässjö verkligen är på rätt väg när gäller skolan.
Utbildningsnämndens ordförande vill poängtera
Leif Ternstedt som är barn- och utbildningsnämndens ordförande vill poängterar följande.
– Detta är ett resultat av hela Nässjö kommuns verksamhet i skolan, förskolan och fritidshemmen. Det vill säga pedagogisk verksamhet för alla barn, från noll till nitton år, säger Leif Ternstedt.
Fler friska lärare än tidigare
För Nässjös del är det ett antal kriterier som sticker ut ordentligt vid jämförelse mellan årets och föregående års siffror.
– Vi har fler friska lärare än tidigare, lärarnas löner har ökat kraftigt, meritvärdet för eleverna i årskurs nio har också ökat markant liksom andelen elever med betyget G. Allt detta ligger inom satsningen för Framtidens skola, både vad gäller undervisningen av elever och verksamheten med barnen i förskolan, berättar Gun-Ann Öholm Jansson.
Inskrivna i förskola ett kriterium
Varför är andelen barn inskrivna i förskola med som ett kriterium?
– Eftersom forskning visar att barn som har gått i förskola har bättre förutsättningar att lyckas bra i grundskolan. Även här går utvecklingen åt rätt håll i Nässjö. Ett mycket glädjande resultat som verkligen visar att skolan i Nässjö är på rätt väg, säger Gun-Ann.
Viktigt för Nässjö att behålla en bra placering
Varje år gör Lärarförbundet rankningar av bästa skolkommun i landet. Gun-Ann förklarar att det framöver är viktigt för Nässjö att behålla en bra placering till nästa år.
– Att Nässjö fick den sammanlagda 40:e placeringen av alla 14 kritterna beror bland annat på att vi har satsat mycket på att det ska finnas duktiga lärare i klasserna. Dessutom har det också satsat på att eleverna ska få en så bra undervisning som möjligt efter deras behov. De elever som behöver mer hjälp få det nu av speciallärare i samma klassrum som den övriga klassen undervisas i, berättar hon.
Viktigt att ge eleverna goda förutsättningar
En av målsättningarna som Nässjö kommun har berättar Gun-Ann är att alla elever ska ha ett slutbetyg efter högstadiet så att de kommer in på gymnasiet.
– När man tittar på övriga förbättringar som sker och som bidragit till den goda rankningen är att fler går klart gymnasiet numera. Sedan är det fler som får behörighet efter gymnasiet till Högskolor och universitet. Det är viktigt att ge eleverna goda förutsättningar vilket vi gör och det kommer vi fortsätta med, vilket kommer ge goda möjligheter till en bra placering även nästa år, säger Gun-Ann.
Text: Anna Svensson