Lars Olov Sjöström som är trafiksäkerhetschef på MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund berättar att rattfylleri är fortfarande ett av de största problemen i trafiken. Under förra året 2020 var 28 procent av dödsfallen på vägarna alkohol- eller drogrelaterade. Därför behövs en tydlig lagstiftning som konsekvent förbjuder onykter körning. MHF har dialog med Transsportstyrelsen och MHF kräver att de promillegränser som gäller för andra motordrivna fordon enligt Trafikbrottslagen också ska gälla för de nya typerna av elfordon. Detta är ett officiellt uttalande från MHF:s förbundsmöte den 4 oktober 2021.
Lars Olov berättar vidare att idag gäller promillegränser för motordrivna fordon enligt bestämmelserna i Trafikbrottslagen regler som kom till för 80 år sedan. MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund bildades 1926, och arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. Man har cirka 10 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och 150 lokalavdelningar. MHF tillhör de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.
Rattfyllerilagstiftningen har inte följt med utvecklingen
Sjöström förklarar att på senare år har det kommit till en del nya eldrivna fordon, till exempel elcyklar samt elsparkcyklar och liknande så kallade eldrivna enpersonsfordon.
- Rattfyllerilagstiftningen har inte följt med utvecklingen på det här området. Det har lett till att användare av de nya typerna av eldrivna fordon inte har samma tydliga nykterhetskrav som till exempel bilister och mopedister för vilka promillegränser kan tillämpas, säger Lars Olov Sjöström.
Stor andel av elsparkcykelolyckorna är alkoholrelaterade
Lars Olov fortsätter förklara att vi får nu oroande rapporter om trafikolyckor med elcyklar eller elsparkcyklar som framförts av onyktra förare.
- Många olyckor sker på kvällar och nätter under helgerna. En ny studie från Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg visar att mer än hälften av elsparkcykelolyckorna var alkoholrelaterade. Undersökningen omfattade patienter på Sahlgrenska sjukhuset och Mölndals sjukhus. Nu behöver lagstiftarna ta sitt ansvar för det fortsatta Nollvisionsarbetet, berättar Sjöström.
Olämplig placering av elsparkcyklar i centrala områden i städer
Lars Olov menar att elsparkcyklar är vanligt förekommande att personer använder från och till fester, restauranger och pubar på kvällar.
- Polisen behöver lagstöd för att kunna förhindra och minska fylleri på nya elfordon. Dessutom lämnas elsparkcyklar i centrala områden i städer på olämpliga platser, som bland annat gör att personer med nedsatt syn drabbas av att deras framkomst att gå försvåras. Därför behövs även tydliga regler för hur elsparkcyklar ska parkeras, så att elsparkcyklar inte är ett hinder för andra trafikanter, säger han.
Trafikundervisning på gymnasieskolor behövs
Sjöström anser att eftersom det är framför allt är ungdomar som använder elsparkcyklar så behövs det trafikundervisning på gymnasieskolor av lärare och även att poliser besöker gymnasieskolor för att berätta om regler som gäller i trafiken.
- Det kan även vara viktigt att införa en typ av körlicens för att få köra elsparkcyklar och andra elfordon, eftersom vi märker att det sker många olyckor i trafiken där elsparkcyklar är inblandade. Viktigt är också att politiker behöver ta mer ställningstagande om användningen av nya elfordon och elsparkcyklar, avslutar Lars Olov.
Text: Anna Svensson
Lars Olov berättar vidare att idag gäller promillegränser för motordrivna fordon enligt bestämmelserna i Trafikbrottslagen regler som kom till för 80 år sedan. MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund bildades 1926, och arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. Man har cirka 10 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och 150 lokalavdelningar. MHF tillhör de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.
Rattfyllerilagstiftningen har inte följt med utvecklingen
Sjöström förklarar att på senare år har det kommit till en del nya eldrivna fordon, till exempel elcyklar samt elsparkcyklar och liknande så kallade eldrivna enpersonsfordon.
- Rattfyllerilagstiftningen har inte följt med utvecklingen på det här området. Det har lett till att användare av de nya typerna av eldrivna fordon inte har samma tydliga nykterhetskrav som till exempel bilister och mopedister för vilka promillegränser kan tillämpas, säger Lars Olov Sjöström.
Stor andel av elsparkcykelolyckorna är alkoholrelaterade
Lars Olov fortsätter förklara att vi får nu oroande rapporter om trafikolyckor med elcyklar eller elsparkcyklar som framförts av onyktra förare.
- Många olyckor sker på kvällar och nätter under helgerna. En ny studie från Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg visar att mer än hälften av elsparkcykelolyckorna var alkoholrelaterade. Undersökningen omfattade patienter på Sahlgrenska sjukhuset och Mölndals sjukhus. Nu behöver lagstiftarna ta sitt ansvar för det fortsatta Nollvisionsarbetet, berättar Sjöström.
Olämplig placering av elsparkcyklar i centrala områden i städer
Lars Olov menar att elsparkcyklar är vanligt förekommande att personer använder från och till fester, restauranger och pubar på kvällar.
- Polisen behöver lagstöd för att kunna förhindra och minska fylleri på nya elfordon. Dessutom lämnas elsparkcyklar i centrala områden i städer på olämpliga platser, som bland annat gör att personer med nedsatt syn drabbas av att deras framkomst att gå försvåras. Därför behövs även tydliga regler för hur elsparkcyklar ska parkeras, så att elsparkcyklar inte är ett hinder för andra trafikanter, säger han.
Trafikundervisning på gymnasieskolor behövs
Sjöström anser att eftersom det är framför allt är ungdomar som använder elsparkcyklar så behövs det trafikundervisning på gymnasieskolor av lärare och även att poliser besöker gymnasieskolor för att berätta om regler som gäller i trafiken.
- Det kan även vara viktigt att införa en typ av körlicens för att få köra elsparkcyklar och andra elfordon, eftersom vi märker att det sker många olyckor i trafiken där elsparkcyklar är inblandade. Viktigt är också att politiker behöver ta mer ställningstagande om användningen av nya elfordon och elsparkcyklar, avslutar Lars Olov.
Text: Anna Svensson