Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Transport Infrastructure i Jönköping arrangerades den 8 till 10 oktober där samlades människor från hela världen för att knyta nya kontakter och ta del av de senaste innovationerna. Elmia Nordic Rail hade ett brett utbud, som är den enda renodlade järnvägsmässan i Norden. Bland utställarna fanns allt från konsulter, tjänsteföretag, fordonstillverkare och systemleverantörer till banbyggare med produkter och lösningar inom järnvägstransport.
Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Transport Infrastructure hade denna gången 260 utställare, antalet besökare var 3 533 och antal dagsbesök var 4 283. Några av utställarna var Nordic Infracenter med intressentföretag inom järnvägsbranschen, Nässjö Järnvägsmuseum som visade upp några utställningståg från museet och Region Stockholm som visade upp hur tunnelbanan i Stockholmsregionen ska utvecklas och byggas ut ytterligare.
Utbyggnad av Stockholms tunnelbana
Från Region Stockholm, förvaltningen för utbyggnation av Tunnelbanan, Anna Nylén som är projektchef blå linje Barkarby och Henrik Unosson som är projektledare Depå, utbyggnation depå i Högdalen fanns på plats.
-Det är de befintliga linjerna blå, grön och gul i tunnelbanan som kommer att förlängas. Det kommer att ta olika lång tid att bygga ut de olika linjerna och alla tillstånd är inte klara ännu. Vår uppgift är att samordna byggnationerna och krav ställa. Sedan är det entreprenörer som ska bygga. Det är första gången vi ställer ut här på denna mässan och det som varit viktigt för oss är möten med andra utställare och möten med besökare, förklarar Anna Nylén och Henrik Unosson.
Trogen utställare Nässjö Järnvägsmuseum
Mikael Pettersson som är tågreparatör och tåg tekniker för utställningståg på Nässjö Järnvägsmuseum samt ägare av ett antal utställningståg, fanns på plats och visade upp några utställningståg.
-Vi har varit med under alla åren på Nordic Rail mässan. Antalet besökare under åren på mässan har gått i vågor. Nu är det två år till nästa Nordic Rail mässa. Det har varit jättekul denna gången att ha deltagit på mässan och fått visa upp olika tågmodeller på räls samt även visat hur vi jobbar på Nässjö Järnvägsmuseum. Vi har på mässan haft flera intressanta besökare och bjudit dem på kaffe, berättar Mikael Pettersson.
Utmärkelsen Strukton Innovation Award
En av höjdpunkterna på mässan var att Tony Cimen och Hans-Inge Almgren som båda är verksamhetsutvecklare på Nordic Infracenter och som driver projektet Framtidens Järnväg fick ta emot utmärkelsen Strukton Innovation Award 2019. För att projektet Framtidens Järnväg är en flerårig strävan att öka samspelet mellan näringsliv och akademi för att stärka konkurrenskraften och de innovativa framstegen inom järnvägssektorn.
Mycket stolta och glad pristagare
Strukton Innovation Award instiftades år 2017 och har tillkommit för att stimulera innovativ utveckling i järnvägsbranschen.
-Bland årets nominerade fanns personer, samarbeten och nya tekniska lösningar som bidragit till säkrare arbetsmiljö samt planeringsprocesser och arbetsmetoder som ska höja effektivitet och kvaliteten på järnvägen. Vi blev förvånade när vi tidigare fick ett mail från Strukton där det stod att vi var en av finalisterna. Hans-Inge ringde upp och fick veta att projektet Framtidens Järnväg var nominerad. Det kan vara någon samarbetspart som nominerat oss. Bara att hamna i final var bra nog för oss tänkte vi. Vi är mycket stolta och glada över vinsten och vill tacka organisationer och företag som samarbetar med oss. Denna utmärkelsen är betydelsefull för nya kontakter och marknadsföring, förklarar Tony Cimen.
Inspiration från en tidigare mässa i Tyskland
Tony berättar att Nordic Infracenter började planera för ett år sedan inför deltagandet på Nordic Rail mässan.
-Jag fick inspiration från en tidigare mässa i Tyskland då jag såg en monter som jag tyckte var bra och fotade den montern. Sedan diskuterade jag och Hans-Inge fram hur vår monter skulle se ut. Jag skissade upp för monterbyggare hur jag ville att montern skulle se ut. Därefter frågade vi våra intressentföretag om de vill vara med och delta på mässan i en och samma monter som var en paketlösning. Intressentföretagen fick skylta digitalt på mässan samt att de fick berätta om sina innovationer inom järnvägsbranschen, förklarar Tony Cimen.
Mycket bra respons och nya kontakter på mässan
Cimen fortsätter vidare att berätta att alla intressentföretagen deltog och fick mycket bra respons och nya kontakter på mässan.
-Både vi på Nordic infracenter och intressentföretagen var nöjda över en givande Nordic Rail mässa. Tanken med deltagandet på denna mässan var att visa upp vilka vi är på Nordic Infracenter och berätta om Framtidens Järnväg som är ett treårsprojekt under åren 2019 till 2022, som bedrivs under varumärket Nordic Infracenter och ägs av Nässjö Näringsliv AB. Samt att även intressentföretagen fick på mässan visa upp vilka de är,
Fokus på problemställningar och involverat akademin
Målsättningen som Tony och Hans-Inge hade var att hitta ytterligare kontakter på mässan vilket de också gjorde.
-Vår målsättning har även varit att intressentföretagen ska ha fått nytta av mässans nätverk vilket de även har fått. Så målen är uppfyllda. Vi kommer att skicka nyhetsmejl till de nya kontakterna så de blir uppdaterade på vad som sker med projektet Framtidens Järnväg. För vi vill tillsammans med fler parter hitta lösningar på problem inom järnvägsbranschen. Det kommer därför vara fokus på problemställningar och vi har involverat akademin. På så vis att duktiga akademiker kommer att hjälpa till med att reda ut problemställningar. Vi har kontakt med ett stort antal av universiteten, avslutar Tony.
Text och foto: Arnold Svensson och Anna Svensson
Elmia Nordic Rail och Elmia Nordic Transport Infrastructure hade denna gången 260 utställare, antalet besökare var 3 533 och antal dagsbesök var 4 283. Några av utställarna var Nordic Infracenter med intressentföretag inom järnvägsbranschen, Nässjö Järnvägsmuseum som visade upp några utställningståg från museet och Region Stockholm som visade upp hur tunnelbanan i Stockholmsregionen ska utvecklas och byggas ut ytterligare.
Utbyggnad av Stockholms tunnelbana
Från Region Stockholm, förvaltningen för utbyggnation av Tunnelbanan, Anna Nylén som är projektchef blå linje Barkarby och Henrik Unosson som är projektledare Depå, utbyggnation depå i Högdalen fanns på plats.
-Det är de befintliga linjerna blå, grön och gul i tunnelbanan som kommer att förlängas. Det kommer att ta olika lång tid att bygga ut de olika linjerna och alla tillstånd är inte klara ännu. Vår uppgift är att samordna byggnationerna och krav ställa. Sedan är det entreprenörer som ska bygga. Det är första gången vi ställer ut här på denna mässan och det som varit viktigt för oss är möten med andra utställare och möten med besökare, förklarar Anna Nylén och Henrik Unosson.
Trogen utställare Nässjö Järnvägsmuseum
Mikael Pettersson som är tågreparatör och tåg tekniker för utställningståg på Nässjö Järnvägsmuseum samt ägare av ett antal utställningståg, fanns på plats och visade upp några utställningståg.
-Vi har varit med under alla åren på Nordic Rail mässan. Antalet besökare under åren på mässan har gått i vågor. Nu är det två år till nästa Nordic Rail mässa. Det har varit jättekul denna gången att ha deltagit på mässan och fått visa upp olika tågmodeller på räls samt även visat hur vi jobbar på Nässjö Järnvägsmuseum. Vi har på mässan haft flera intressanta besökare och bjudit dem på kaffe, berättar Mikael Pettersson.
Utmärkelsen Strukton Innovation Award
En av höjdpunkterna på mässan var att Tony Cimen och Hans-Inge Almgren som båda är verksamhetsutvecklare på Nordic Infracenter och som driver projektet Framtidens Järnväg fick ta emot utmärkelsen Strukton Innovation Award 2019. För att projektet Framtidens Järnväg är en flerårig strävan att öka samspelet mellan näringsliv och akademi för att stärka konkurrenskraften och de innovativa framstegen inom järnvägssektorn.
Mycket stolta och glad pristagare
Strukton Innovation Award instiftades år 2017 och har tillkommit för att stimulera innovativ utveckling i järnvägsbranschen.
-Bland årets nominerade fanns personer, samarbeten och nya tekniska lösningar som bidragit till säkrare arbetsmiljö samt planeringsprocesser och arbetsmetoder som ska höja effektivitet och kvaliteten på järnvägen. Vi blev förvånade när vi tidigare fick ett mail från Strukton där det stod att vi var en av finalisterna. Hans-Inge ringde upp och fick veta att projektet Framtidens Järnväg var nominerad. Det kan vara någon samarbetspart som nominerat oss. Bara att hamna i final var bra nog för oss tänkte vi. Vi är mycket stolta och glada över vinsten och vill tacka organisationer och företag som samarbetar med oss. Denna utmärkelsen är betydelsefull för nya kontakter och marknadsföring, förklarar Tony Cimen.
Inspiration från en tidigare mässa i Tyskland
Tony berättar att Nordic Infracenter började planera för ett år sedan inför deltagandet på Nordic Rail mässan.
-Jag fick inspiration från en tidigare mässa i Tyskland då jag såg en monter som jag tyckte var bra och fotade den montern. Sedan diskuterade jag och Hans-Inge fram hur vår monter skulle se ut. Jag skissade upp för monterbyggare hur jag ville att montern skulle se ut. Därefter frågade vi våra intressentföretag om de vill vara med och delta på mässan i en och samma monter som var en paketlösning. Intressentföretagen fick skylta digitalt på mässan samt att de fick berätta om sina innovationer inom järnvägsbranschen, förklarar Tony Cimen.
Mycket bra respons och nya kontakter på mässan
Cimen fortsätter vidare att berätta att alla intressentföretagen deltog och fick mycket bra respons och nya kontakter på mässan.
-Både vi på Nordic infracenter och intressentföretagen var nöjda över en givande Nordic Rail mässa. Tanken med deltagandet på denna mässan var att visa upp vilka vi är på Nordic Infracenter och berätta om Framtidens Järnväg som är ett treårsprojekt under åren 2019 till 2022, som bedrivs under varumärket Nordic Infracenter och ägs av Nässjö Näringsliv AB. Samt att även intressentföretagen fick på mässan visa upp vilka de är,
Fokus på problemställningar och involverat akademin
Målsättningen som Tony och Hans-Inge hade var att hitta ytterligare kontakter på mässan vilket de också gjorde.
-Vår målsättning har även varit att intressentföretagen ska ha fått nytta av mässans nätverk vilket de även har fått. Så målen är uppfyllda. Vi kommer att skicka nyhetsmejl till de nya kontakterna så de blir uppdaterade på vad som sker med projektet Framtidens Järnväg. För vi vill tillsammans med fler parter hitta lösningar på problem inom järnvägsbranschen. Det kommer därför vara fokus på problemställningar och vi har involverat akademin. På så vis att duktiga akademiker kommer att hjälpa till med att reda ut problemställningar. Vi har kontakt med ett stort antal av universiteten, avslutar Tony.
Text och foto: Arnold Svensson och Anna Svensson