Elin Swedlund som är ansvarig för transportfrågor på Skogsindustrierna berättar att Skogsindustrierna ser positivt på att Trafikverket i sitt inriktningsunderlag prioriterar underhåll av befintligt väg- och spårnät. Trafikverket presenterade i januari 2024 sitt förslag till regeringen för hur budgeten för infrastruktur på cirka 959 miljarder kronor bör fördelas under åren 2026 till 2037. Trafikverket anser bland annat att det är avgörande att underhålla den infrastruktur som redan finns.
Elin berättar vidare att Sveriges infrastrukturplanering har stor betydelse för regional konkurrenskraft och omställningen till fossilfria transporter. Trafikverkets förslag är i linje med de prioriteringar som Skogsindustrierna vill se i kommande infrastrukturplan. En sådan inriktning kombinerat med en kraftfull finansiering är nödvändigt för att åstadkomma en välfungerande transportinfrastruktur i hela landet. Skogsindustrierna hoppas nu också hörsammas av regeringen.
Finansierad plan för att åtgärda hela underhållsskulden
Elin förklarar att underhållsskulden för Sveriges väg- och järnvägsnät är omfattande och beräknas av Trafikverkets inriktningsunderlag uppgå till 119 miljarder kronor.
- Skogsindustrierna ser att det behövs därför en finansierad plan för att åtgärda hela underhållsskulden och att underhåll måste gå före nyinvesteringar. Med verksamheter i hela landet och omfattande utlandsexport, är skogsindustrin beroende av ett välfungerande transportsystem för att säkra konkurrenskraftiga råvaru- och varuleveranser, säger Elin Swedlund.
Klimatnytta och omställningen till fossilfria landtransporter
- I Skogsindustrins Framtidsagenda har vi lovat att öka vår klimatnytta och omställningen till fossilfria landtransporter i Sverige är avgörande för att det löftet ska kunna infrias. Svensk skogsindustri skapar både arbetstillfällen och tillväxt runt om i hela landet. Med vår förnybara råvara har skogsindustrin och skogsindustrins produkter en nyckelroll i utvecklingen mot ett hållbart, biobaserat samhälle. Många produkter i din vardag kommer från skogen, allt från blöjor och förpackningar till hus att bo i eller energi som värmer våra samhällen, säger Elin.
Omställningen gäller tåg, båt och lastbilstransporter
- Fungerande transporter är en grundförutsättning och skogsindustrin är landets största transportköpare. Varje år köper skogsindustrin transporter till ett värde av ungefär 25 miljarder kronor för att transportera virke från våra skogar till våra industrier, och för att transportera färdiga varor ut i världen. När det gäller omställningen till fossilfria transporter inom skogsindustrin arbetar vi med både tåg, båt och lastbilstransporter för att använda det mest effektiva transportslaget för varje enskild transport. Det finns idag lastbilar som drivs med biogas och som är starka nog att köra timmertransporter i Sverige och under det här året kommer drygt 10 eldrivna timmerbilar börja köra på test i olika delar av Sverige. Laddmöjlighet och räckvidd för el-timmerbilar är två utmaningar som behöver lösas, men även produktion av biogas. I och med att tillgången på fossilfria bränslen är så begränsad är det oerhört angeläget att våra vägar är väl underhållna så att vi kan transportera så mycket gods som möjligt med så liten energiåtgång som möjligt och det gäller för alla transportslag, säger Swedlund.
Det behövs bättre förutsättningar för timmertransporter
- Tillsammans med medlemsföretagen kommer Skogsindustrierna nu att närmare analysera innehållet i Trafikverkets underlag i syfte att bidra genom inspel och dialog i arbetet med den kommande infrastrukturplaneringen. Inför framtiden behöver det bli bättre förutsättningar för godstransporter på järnväg och väg vid landsbygd samt att underhåll behöver prioriteras ännu mer på befintliga järnvägar och vägar så att det blir bättre förutsättningar för timmerstransporter, säger Elin.
Text: Anna Svensson
Elin berättar vidare att Sveriges infrastrukturplanering har stor betydelse för regional konkurrenskraft och omställningen till fossilfria transporter. Trafikverkets förslag är i linje med de prioriteringar som Skogsindustrierna vill se i kommande infrastrukturplan. En sådan inriktning kombinerat med en kraftfull finansiering är nödvändigt för att åstadkomma en välfungerande transportinfrastruktur i hela landet. Skogsindustrierna hoppas nu också hörsammas av regeringen.
Finansierad plan för att åtgärda hela underhållsskulden
Elin förklarar att underhållsskulden för Sveriges väg- och järnvägsnät är omfattande och beräknas av Trafikverkets inriktningsunderlag uppgå till 119 miljarder kronor.
- Skogsindustrierna ser att det behövs därför en finansierad plan för att åtgärda hela underhållsskulden och att underhåll måste gå före nyinvesteringar. Med verksamheter i hela landet och omfattande utlandsexport, är skogsindustrin beroende av ett välfungerande transportsystem för att säkra konkurrenskraftiga råvaru- och varuleveranser, säger Elin Swedlund.
Klimatnytta och omställningen till fossilfria landtransporter
- I Skogsindustrins Framtidsagenda har vi lovat att öka vår klimatnytta och omställningen till fossilfria landtransporter i Sverige är avgörande för att det löftet ska kunna infrias. Svensk skogsindustri skapar både arbetstillfällen och tillväxt runt om i hela landet. Med vår förnybara råvara har skogsindustrin och skogsindustrins produkter en nyckelroll i utvecklingen mot ett hållbart, biobaserat samhälle. Många produkter i din vardag kommer från skogen, allt från blöjor och förpackningar till hus att bo i eller energi som värmer våra samhällen, säger Elin.
Omställningen gäller tåg, båt och lastbilstransporter
- Fungerande transporter är en grundförutsättning och skogsindustrin är landets största transportköpare. Varje år köper skogsindustrin transporter till ett värde av ungefär 25 miljarder kronor för att transportera virke från våra skogar till våra industrier, och för att transportera färdiga varor ut i världen. När det gäller omställningen till fossilfria transporter inom skogsindustrin arbetar vi med både tåg, båt och lastbilstransporter för att använda det mest effektiva transportslaget för varje enskild transport. Det finns idag lastbilar som drivs med biogas och som är starka nog att köra timmertransporter i Sverige och under det här året kommer drygt 10 eldrivna timmerbilar börja köra på test i olika delar av Sverige. Laddmöjlighet och räckvidd för el-timmerbilar är två utmaningar som behöver lösas, men även produktion av biogas. I och med att tillgången på fossilfria bränslen är så begränsad är det oerhört angeläget att våra vägar är väl underhållna så att vi kan transportera så mycket gods som möjligt med så liten energiåtgång som möjligt och det gäller för alla transportslag, säger Swedlund.
Det behövs bättre förutsättningar för timmertransporter
- Tillsammans med medlemsföretagen kommer Skogsindustrierna nu att närmare analysera innehållet i Trafikverkets underlag i syfte att bidra genom inspel och dialog i arbetet med den kommande infrastrukturplaneringen. Inför framtiden behöver det bli bättre förutsättningar för godstransporter på järnväg och väg vid landsbygd samt att underhåll behöver prioriteras ännu mer på befintliga järnvägar och vägar så att det blir bättre förutsättningar för timmerstransporter, säger Elin.
Text: Anna Svensson