Martin Ahrne som är sakkunnig i elektrifiering och biodrivmedel på BioDriv Öst berättar att statistikrapporten för 2022 ”Uppföljning av omställningen till fossilfria transporter” är en rapport som fokuserar på drivmedelsförbrukningen och fordonsflottan i drygt 40 kommuner och regioner i länen Stockholm, Södermanland, Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötland. Dessa kommuner och regioner i östra Mellansverige sticker ut i statistiken. De använder förnybara drivmedel i dubbelt så hög utsträckning som riksgenomsnittet 64 procent jämfört med rikssiffran 30 procent. Nu fortsätter projektet ”Fossilfritt 2030”.
Martin berättar vidare att projektet ”Fossilfritt 2030” är en storregional samverkan för transportsektorns omställning i sex län i östra Mellansverige. I kraftsamlingen medverkar sex regioner, sex länsstyrelser och ett fyrtiotal kommuner. Projektet finansieras av Tillväxtverket via Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) samt av projektdeltagarna. BioDriv Öst är projektägare. Nu slutrapporteras åren 2019–2022 och en ny projektetapp för åren 2023–2026 har inletts.
Offentlig sektor spelar en viktig roll
Ahrne förklarar att projektet ”Fossilfritt 2030” är en storregional kraftsamling i sex län som syftar till att växla upp och underlätta omställningen till fossilfria transporter så att 2030-målet för transportsektorn kan nås.
- Kraftsamlingen består av fyra samverkande projekt, som tillsammans samlar sex regioner, sex länsstyrelser och ett fyrtiotal kommuner. Takten ökar snabbt i de 40-tal kommuner och regioner i östra Mellansverige som deltar i projektet Fossilfritt 2030. De använder förnybara drivmedel i kommunorganisationen i långt större utsträckning än riksgenomsnittet – 64 procent jämfört med 30 procent. Offentlig sektor spelar en viktig roll i att ställa om fordon, drivmedel och infrastruktur till förnybara drivmedel. Det är bråttom, både för klimatet, näringslivets konkurrenskraft och för att stärka krisberedskapen i en orolig omvärld, säger Martin Ahrne.
Kommuner och regioner har ökat sin totala andel fossilfria transporter
Martin fortsätter förklara att enligt rapporten för de sex län som deltar i projektet är det kommuner i respektive län med högst andel förnybara drivmedel i egna transporter år 2022.
- Det är Järfälla 92 procent, Åtvidaberg 90 procent, Uppsala 85 procent, Sala 81 procent, Eskilstuna 70 procent och Örebro 67 procent. 2022 års ökning av fossiloberoende fordon utgjordes övervägande av rena elbilar och biogasdrivna bilar. Under hela projekttiden har alla deltagande kommuner och regioner ökat sin totala andel fossilfria transporter med 20 procentenheter, från 44 procent år 2019 till 64 procent år 2022. Idag är biodiesel det enskilt största förnybara alternativet och biogas det näst mest använda, säger Ahrne.
Samverkan bidrar till att sänka kostnaderna
Ahrne berättar att de deltagande kommunerna i projektet minskar sin klimatpåverkan bland annat genom att ställa om sina egna fordonsparker och göra gemensamma upphandlingar av fossilfria fordon. De jobbar även för att göra det möjligt för näringslivet att transportera mer hållbart.
- I en tid av inflation och stora sparkrav i offentlig sektor väcks dock frågan om det går att prioritera transportsektorns omställning framöver. Men omställningen är inte likställd med ökade kostnader, det kan vara precis tvärtom. Vi ser tydligt att samverkan bidrar till att sänka kostnaderna, både för offentlig sektor och för näringslivet. Fossilfritt behöver inte vara dyrare, framför allt inte om man har långsiktiga strategier och uthållighet över tid. Tittar man på totalkostnadskalkyler för olika val av fordon och drivmedel så ligger fossilfritt bra till. Men med kortsiktiga satsningar och tvära kast blir det ofta betydligt dyrare, säger Martin.
Förbättrad infrastruktur för laddning och tankning
Martin förklarar att det övergripande målet med projektet Fossilfritt 2030 är att kommunerna och regionerna ska underlätta näringslivets och allmänhetens omställning genom att gå före och skapa en ökad marknad för förnybara drivmedel.
- När offentliga aktörer ställer om egna verksamheter bidrar det också till en förbättrad infrastruktur för laddning och tankning av förnybara drivmedel. I förlängningen uppnås även grön regional tillväxt och stärkt krisberedskap. Denna breda ansats i omställningsarbetet skapar dessutom en större kostnadseffektivitet då olika samhällsutmaningar hanteras i ett samlat grepp, säger Ahrne.
Bättre offentliga upphandlingar
Martin menar att Sverige behöver bli bättre på att nå målen till fossilfria transporter. Det ser olika ut hur långt de deltaganden kommunerna i projektet har kommit i arbetet med fossilfria transporter eftersom kommunerna har olika förutsättningar.
- Vi har bland annat tittat på kommunernas inköp av drivmedel, fossilt drivmedel och förnybart drivmedel, fördelning av förnybara drivmedel el, etanol och biodiesel. Fordonsflottans sammanställning elfordon, etanolfordon och dieselfordon. Fokusområden för projektet är tank och ladd infrastruktur, upphandling, krisberedskap och samverkan. Resultatet av projektet hittills handlar om att nu kan de deltagande kommunerna i projektet använda bättre offentliga upphandlingar. Det vill säga upphandlingar som nu har bättre krav för att satsa på fossilfria transporter inom kommunerna. De deltagande kommunerna i projektet satsar även på fler elstolpar för elfordon och kommunerna är positiva till att minska klimatpåverkan. Inför framtiden hoppas jag att kommunerna som delar i projektet fortsätter att satsa på fossilfria transporter, avslutar Martin.
Text: Anna Svensson
Martin berättar vidare att projektet ”Fossilfritt 2030” är en storregional samverkan för transportsektorns omställning i sex län i östra Mellansverige. I kraftsamlingen medverkar sex regioner, sex länsstyrelser och ett fyrtiotal kommuner. Projektet finansieras av Tillväxtverket via Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) samt av projektdeltagarna. BioDriv Öst är projektägare. Nu slutrapporteras åren 2019–2022 och en ny projektetapp för åren 2023–2026 har inletts.
Offentlig sektor spelar en viktig roll
Ahrne förklarar att projektet ”Fossilfritt 2030” är en storregional kraftsamling i sex län som syftar till att växla upp och underlätta omställningen till fossilfria transporter så att 2030-målet för transportsektorn kan nås.
- Kraftsamlingen består av fyra samverkande projekt, som tillsammans samlar sex regioner, sex länsstyrelser och ett fyrtiotal kommuner. Takten ökar snabbt i de 40-tal kommuner och regioner i östra Mellansverige som deltar i projektet Fossilfritt 2030. De använder förnybara drivmedel i kommunorganisationen i långt större utsträckning än riksgenomsnittet – 64 procent jämfört med 30 procent. Offentlig sektor spelar en viktig roll i att ställa om fordon, drivmedel och infrastruktur till förnybara drivmedel. Det är bråttom, både för klimatet, näringslivets konkurrenskraft och för att stärka krisberedskapen i en orolig omvärld, säger Martin Ahrne.
Kommuner och regioner har ökat sin totala andel fossilfria transporter
Martin fortsätter förklara att enligt rapporten för de sex län som deltar i projektet är det kommuner i respektive län med högst andel förnybara drivmedel i egna transporter år 2022.
- Det är Järfälla 92 procent, Åtvidaberg 90 procent, Uppsala 85 procent, Sala 81 procent, Eskilstuna 70 procent och Örebro 67 procent. 2022 års ökning av fossiloberoende fordon utgjordes övervägande av rena elbilar och biogasdrivna bilar. Under hela projekttiden har alla deltagande kommuner och regioner ökat sin totala andel fossilfria transporter med 20 procentenheter, från 44 procent år 2019 till 64 procent år 2022. Idag är biodiesel det enskilt största förnybara alternativet och biogas det näst mest använda, säger Ahrne.
Samverkan bidrar till att sänka kostnaderna
Ahrne berättar att de deltagande kommunerna i projektet minskar sin klimatpåverkan bland annat genom att ställa om sina egna fordonsparker och göra gemensamma upphandlingar av fossilfria fordon. De jobbar även för att göra det möjligt för näringslivet att transportera mer hållbart.
- I en tid av inflation och stora sparkrav i offentlig sektor väcks dock frågan om det går att prioritera transportsektorns omställning framöver. Men omställningen är inte likställd med ökade kostnader, det kan vara precis tvärtom. Vi ser tydligt att samverkan bidrar till att sänka kostnaderna, både för offentlig sektor och för näringslivet. Fossilfritt behöver inte vara dyrare, framför allt inte om man har långsiktiga strategier och uthållighet över tid. Tittar man på totalkostnadskalkyler för olika val av fordon och drivmedel så ligger fossilfritt bra till. Men med kortsiktiga satsningar och tvära kast blir det ofta betydligt dyrare, säger Martin.
Förbättrad infrastruktur för laddning och tankning
Martin förklarar att det övergripande målet med projektet Fossilfritt 2030 är att kommunerna och regionerna ska underlätta näringslivets och allmänhetens omställning genom att gå före och skapa en ökad marknad för förnybara drivmedel.
- När offentliga aktörer ställer om egna verksamheter bidrar det också till en förbättrad infrastruktur för laddning och tankning av förnybara drivmedel. I förlängningen uppnås även grön regional tillväxt och stärkt krisberedskap. Denna breda ansats i omställningsarbetet skapar dessutom en större kostnadseffektivitet då olika samhällsutmaningar hanteras i ett samlat grepp, säger Ahrne.
Bättre offentliga upphandlingar
Martin menar att Sverige behöver bli bättre på att nå målen till fossilfria transporter. Det ser olika ut hur långt de deltaganden kommunerna i projektet har kommit i arbetet med fossilfria transporter eftersom kommunerna har olika förutsättningar.
- Vi har bland annat tittat på kommunernas inköp av drivmedel, fossilt drivmedel och förnybart drivmedel, fördelning av förnybara drivmedel el, etanol och biodiesel. Fordonsflottans sammanställning elfordon, etanolfordon och dieselfordon. Fokusområden för projektet är tank och ladd infrastruktur, upphandling, krisberedskap och samverkan. Resultatet av projektet hittills handlar om att nu kan de deltagande kommunerna i projektet använda bättre offentliga upphandlingar. Det vill säga upphandlingar som nu har bättre krav för att satsa på fossilfria transporter inom kommunerna. De deltagande kommunerna i projektet satsar även på fler elstolpar för elfordon och kommunerna är positiva till att minska klimatpåverkan. Inför framtiden hoppas jag att kommunerna som delar i projektet fortsätter att satsa på fossilfria transporter, avslutar Martin.
Text: Anna Svensson