Den 26 augusti klockan 06:25 lyfte första avgången med Air Leap från Jönköping till Stockholm-Arlanda. Det var den första av den dagens två avgångar och klockan 09:40 var den första ankomsten från Stockholm. Sammanlagt kommer det vara upp till 30 turer i veckan (15 i vardera riktningen).
De första passagerarna bjöds på kaffe med fralla och tårta i Gaten innan boarding. Air Leaps egen flygkapten Maria Hagberg invigde officiellt linjen genom att klippa band och därefter leda sina passagerare ut till flygplanet.
Linjen fyller en viktig funktion
Rony Forsberg som är VD för Jönköping Airport berättar att det är jätteskönt att Jönköping Airport åter är igång med flygtrafiken till Stockholm.
-Vi vet att linjen fyller en viktig funktion, inte bara för Jönköping utan för hela regionen. Tillsammans med Air Leap kommer vi nu bearbeta marknaden så att vi även kan utveckla linjen ytterligare, säger Rony Forsberg.
Att återuppta Arlanda-linjen
Så sent som i vintras flög Air Leap samma sträcka men på grund av den hårda konkurrenssituationen med flygbolaget BRA valde man då att upphöra med trafiken.
-När BRA, som flugit mellan Jönköping och Stockholm-Bromma, i våras meddelade att de skulle lägga ner sin linje påbörjades en diskussion med Air Leap om att återuppta Arlanda-linjen, förklarar Rony.
Vill med regionen utveckla linjen
Emelie Ahlin som är marknadschef för Air Leap berättar att det känns fantastiskt att äntligen få starta upp linjen Jönköping-Arlanda.
-För oss är det viktigt att vara lyhörda mot marknaden och därför vill vi tillsammans med regionen utveckla linjen på bästa sätt. Detta genom lokalnärvaro och personliga möten med både företags- och privatmarknaden, säger Emelie Ahlin.
Om Air Leap
Sammanlagt flyger Air Leap reguljärt året runt från sju olika flygplatser i Sverige, Norge och Finland.
-Bolaget är ett svenskt regionalt flygbolag med norska ägare och flyger såväl reguljär- som chartertrafik. Satsningen på Jönköping ligger helt i linje med bolagets ambition som är att växa ytterligare på den nordiska marknaden, avslutar Forsberg.
Text: Anna Svensson
De första passagerarna bjöds på kaffe med fralla och tårta i Gaten innan boarding. Air Leaps egen flygkapten Maria Hagberg invigde officiellt linjen genom att klippa band och därefter leda sina passagerare ut till flygplanet.
Linjen fyller en viktig funktion
Rony Forsberg som är VD för Jönköping Airport berättar att det är jätteskönt att Jönköping Airport åter är igång med flygtrafiken till Stockholm.
-Vi vet att linjen fyller en viktig funktion, inte bara för Jönköping utan för hela regionen. Tillsammans med Air Leap kommer vi nu bearbeta marknaden så att vi även kan utveckla linjen ytterligare, säger Rony Forsberg.
Att återuppta Arlanda-linjen
Så sent som i vintras flög Air Leap samma sträcka men på grund av den hårda konkurrenssituationen med flygbolaget BRA valde man då att upphöra med trafiken.
-När BRA, som flugit mellan Jönköping och Stockholm-Bromma, i våras meddelade att de skulle lägga ner sin linje påbörjades en diskussion med Air Leap om att återuppta Arlanda-linjen, förklarar Rony.
Vill med regionen utveckla linjen
Emelie Ahlin som är marknadschef för Air Leap berättar att det känns fantastiskt att äntligen få starta upp linjen Jönköping-Arlanda.
-För oss är det viktigt att vara lyhörda mot marknaden och därför vill vi tillsammans med regionen utveckla linjen på bästa sätt. Detta genom lokalnärvaro och personliga möten med både företags- och privatmarknaden, säger Emelie Ahlin.
Om Air Leap
Sammanlagt flyger Air Leap reguljärt året runt från sju olika flygplatser i Sverige, Norge och Finland.
-Bolaget är ett svenskt regionalt flygbolag med norska ägare och flyger såväl reguljär- som chartertrafik. Satsningen på Jönköping ligger helt i linje med bolagets ambition som är att växa ytterligare på den nordiska marknaden, avslutar Forsberg.
Text: Anna Svensson