Krösatågen har i samarbete med de trafikerade länstrafikbolagen anordnat en kampanj och en tävling ”Hemtrevlig resa” under en period i oktober nu i år, där det har varit fokus på Krösatågens erbjudande genom att bjuda in resenärerna att tycka till om verksamheten. Dessutom har inredaren och stylisten Åsa Andreasson fått inreda två Krösatåg. Tävlingen gick ut på att resenärerna skulle fota sig själva i något av tågen med Åsas inredning samt i korthet berätta om sin resa. Vinnaren kommer att redovisas den 7 november.
Haidi Lindqwist som är VD och projektledare på Lindqwist Kommunikationsbyrå AB berättar att hennes kommunikationsbyrå ligger bakom idén om tävlingen och att det har kommit in ett 60-tal bilder som har lagts upp på Instagram. Hon berättar också att Krösatågen är ett samarbete mellan länstrafikbolagen i Jönköping, Kalmar, Halland, Blekinge, Kronoberg och Skåne. Trafiken körs av Veolia Transport. Under kampanjen och tävlingen har tågen med de stylade vagnarna, körts inom Jönköpings län samt i Kronoberg och norra Skåne mellan den 20 oktober och 31oktober.
Vinsten är en heldag med inredaren Åsa Andreasson
Det är både yngre och äldre personer som har deltagit i tävlingen och nu har någon av resenärerna som lämnade in bilder chansen att vinna en heldag med inredaren Åsa Andreasson.
– Vinnaren får ett hembesök och ett inredningsförslag för valfritt rum. Vinnaren offentliggörs på Instagram den 7 november. Vi kommer också att presentera vinnaren i ett ”hemma-hos” reportage i Lingonet nummer fyra. Tävlingen och de inredda vagnarna var en del i att lyfta devisen ”Hemtrevlig resa” som Krösatågen jobbar efter sedan många år. Det har varit många positiva intryck både från resenärer och medarbetare som tycker att det har varit trevligt med inredningen på tågen, säger Haidi Lindqwist.
I ombordtidningen Lingonet lyftes medarbetare fram
Parallellt lyfte ombordtidning Lingonet fram medarbetare och hur de arbetar för att ge resenärer en mer hemtrevlig resa. Det handlar inte bara om ombordpersonalen utan också de medarbetare som inte syns så mycket men vars jobb märks desto mer. Det vill säga proffsen som städar, tvättar och rengör Krösatågen så att resenärerna och medarbetarna får en trevlig res- och arbetsmiljö. Eftersom tågresan för många som pendlar blir som ett andra hem.
Resan ska bli en positiv upplevelse
På Krösatågen görs det bästa för att resan ska bli en positiv upplevelse med rena, snygga och trygga miljöer och ett trevligt bemötande som präglas av omtanke. ”Hemtrevlig resa” är sedan flera år tillbaka Krösatågens kundlöfte och kundundersökningar visar glädjande nog lyckade och omtyckta resor. Krösatågen är en av de bästa i landet på att hålla tiden och trots att antalet resande hela tiden ökar, så har detta inte påverkat kvaliteten i resandet. Framför allt är det medarbetare, bland andra tågvärdar och lokförare som kammar hem nästan full pott för sitt jobb och får nio poäng av tio möjliga av resenärerna.
Leasat begagnade ”Pågatåg
I samband med Krösatågens utökning av verksamheten har länstrafiken i de berörda länen leasat begagnade ”Pågatåg” från Skånetrafiken. Att leasa och rusta upp ett funktionellt, begagnat tåg kostar 12 miljoner kronor, att jämföra med de 60 miljoner som det kostar att köpa ett nytt. I väntan på renovering har resenärerna dock ibland fått resa med tåg som upplevts som mindre hemtrevliga. Vagnarna har successivt renoverats både exteriört och interiört och de sista beräknas vara klara under 2015.
Fakta
30-Årsjubileum 2015
För snart 30 år sedan tog Jönköpings Länstrafik det stora beslutet att ta över nedläggningshotade järnvägar från staten och driva tågtrafik. Istället för att lägga ner, såg man möjligheterna att ta vara på en unik situation i ett län där så gott som vartenda samhälle faktiskt ligger intill en järnväg. Sedan den första Krösatågsfärden 1985 har Krösatågen vuxit i omfattning och kommit att bli ett skolexempel på att man faktiskt kan driva regional tågtrafik på ett framgångsrikt sätt. En av förutsättningarna har varit ett gott samarbete över länsgränserna. Jönköping, Kronoberg, Kalmar och Halland har över tiden byggt upp ett starkt koncept som gynnar invånarna. Under det senaste året har även Skåne och Blekinge gått in i samarbetet och i dag trafikeras även sträckorna Emmaboda-Kalmar, Emmaboda-Karlskrona och Växjö-Hässleholm av Krösatågen.
Krösatågen – koppling mellan jobbet och hemmet
Expansionen av Krösatrafiken är en direkt följd av uppdrag det vill säga länstrafikens främsta syfte är att säkerställa goda pendlingsmöjligheter till jobb och utbildning. Arbetsmarknaden har inga länsgränser. Genom samarbetet mellan de olika länstrafikbolagen kan det skapas nya pendlingsmöjligheter till regionala nav som Jönköping, Halmstad, Växjö, Kalmar, Hässleholm och Karlskrona. Detta är extra viktigt när traditionen att bo och arbeta på samma plats luckras upp. För att mindre orter ska överleva är det nödvändigt att man kan bo kvar och pendla till arbetet någon annanstans. 45 minuters pendling till jobbet, enkel resa, är den magiska gränsen.
Krösatågens aktuella sträckor
Halmstad-Värnamo-Jönköping/Nässjö
Jönköping-Nässjö-Alvesta-Växjö/Hässleholm
Nässjö-Eksjö
Nässjö-Vetlanda
Emmaboda-Kalmar
Emmaboda-Karlskrona
Källa: Länstrafiken.
Text: Anna Svensson
Haidi Lindqwist som är VD och projektledare på Lindqwist Kommunikationsbyrå AB berättar att hennes kommunikationsbyrå ligger bakom idén om tävlingen och att det har kommit in ett 60-tal bilder som har lagts upp på Instagram. Hon berättar också att Krösatågen är ett samarbete mellan länstrafikbolagen i Jönköping, Kalmar, Halland, Blekinge, Kronoberg och Skåne. Trafiken körs av Veolia Transport. Under kampanjen och tävlingen har tågen med de stylade vagnarna, körts inom Jönköpings län samt i Kronoberg och norra Skåne mellan den 20 oktober och 31oktober.
Vinsten är en heldag med inredaren Åsa Andreasson
Det är både yngre och äldre personer som har deltagit i tävlingen och nu har någon av resenärerna som lämnade in bilder chansen att vinna en heldag med inredaren Åsa Andreasson.
– Vinnaren får ett hembesök och ett inredningsförslag för valfritt rum. Vinnaren offentliggörs på Instagram den 7 november. Vi kommer också att presentera vinnaren i ett ”hemma-hos” reportage i Lingonet nummer fyra. Tävlingen och de inredda vagnarna var en del i att lyfta devisen ”Hemtrevlig resa” som Krösatågen jobbar efter sedan många år. Det har varit många positiva intryck både från resenärer och medarbetare som tycker att det har varit trevligt med inredningen på tågen, säger Haidi Lindqwist.
I ombordtidningen Lingonet lyftes medarbetare fram
Parallellt lyfte ombordtidning Lingonet fram medarbetare och hur de arbetar för att ge resenärer en mer hemtrevlig resa. Det handlar inte bara om ombordpersonalen utan också de medarbetare som inte syns så mycket men vars jobb märks desto mer. Det vill säga proffsen som städar, tvättar och rengör Krösatågen så att resenärerna och medarbetarna får en trevlig res- och arbetsmiljö. Eftersom tågresan för många som pendlar blir som ett andra hem.
Resan ska bli en positiv upplevelse
På Krösatågen görs det bästa för att resan ska bli en positiv upplevelse med rena, snygga och trygga miljöer och ett trevligt bemötande som präglas av omtanke. ”Hemtrevlig resa” är sedan flera år tillbaka Krösatågens kundlöfte och kundundersökningar visar glädjande nog lyckade och omtyckta resor. Krösatågen är en av de bästa i landet på att hålla tiden och trots att antalet resande hela tiden ökar, så har detta inte påverkat kvaliteten i resandet. Framför allt är det medarbetare, bland andra tågvärdar och lokförare som kammar hem nästan full pott för sitt jobb och får nio poäng av tio möjliga av resenärerna.
Leasat begagnade ”Pågatåg
I samband med Krösatågens utökning av verksamheten har länstrafiken i de berörda länen leasat begagnade ”Pågatåg” från Skånetrafiken. Att leasa och rusta upp ett funktionellt, begagnat tåg kostar 12 miljoner kronor, att jämföra med de 60 miljoner som det kostar att köpa ett nytt. I väntan på renovering har resenärerna dock ibland fått resa med tåg som upplevts som mindre hemtrevliga. Vagnarna har successivt renoverats både exteriört och interiört och de sista beräknas vara klara under 2015.
Fakta
30-Årsjubileum 2015
För snart 30 år sedan tog Jönköpings Länstrafik det stora beslutet att ta över nedläggningshotade järnvägar från staten och driva tågtrafik. Istället för att lägga ner, såg man möjligheterna att ta vara på en unik situation i ett län där så gott som vartenda samhälle faktiskt ligger intill en järnväg. Sedan den första Krösatågsfärden 1985 har Krösatågen vuxit i omfattning och kommit att bli ett skolexempel på att man faktiskt kan driva regional tågtrafik på ett framgångsrikt sätt. En av förutsättningarna har varit ett gott samarbete över länsgränserna. Jönköping, Kronoberg, Kalmar och Halland har över tiden byggt upp ett starkt koncept som gynnar invånarna. Under det senaste året har även Skåne och Blekinge gått in i samarbetet och i dag trafikeras även sträckorna Emmaboda-Kalmar, Emmaboda-Karlskrona och Växjö-Hässleholm av Krösatågen.
Krösatågen – koppling mellan jobbet och hemmet
Expansionen av Krösatrafiken är en direkt följd av uppdrag det vill säga länstrafikens främsta syfte är att säkerställa goda pendlingsmöjligheter till jobb och utbildning. Arbetsmarknaden har inga länsgränser. Genom samarbetet mellan de olika länstrafikbolagen kan det skapas nya pendlingsmöjligheter till regionala nav som Jönköping, Halmstad, Växjö, Kalmar, Hässleholm och Karlskrona. Detta är extra viktigt när traditionen att bo och arbeta på samma plats luckras upp. För att mindre orter ska överleva är det nödvändigt att man kan bo kvar och pendla till arbetet någon annanstans. 45 minuters pendling till jobbet, enkel resa, är den magiska gränsen.
Krösatågens aktuella sträckor
Halmstad-Värnamo-Jönköping/Nässjö
Jönköping-Nässjö-Alvesta-Växjö/Hässleholm
Nässjö-Eksjö
Nässjö-Vetlanda
Emmaboda-Kalmar
Emmaboda-Karlskrona
Källa: Länstrafiken.
Text: Anna Svensson