Den 10 oktober arrangerades finalracet ”STCC” säsongen 2020 i Ring Knutstorp där deltog SEAT Dealer Team, PWR Racing och CUPRA Leon Competitión som bestod av förarna Robert Dahlgren och Mikaela Åhlin-Kottulinsky som såg utmaningar men också potential i sina nya bilar, CUPRA Leon Competitión, båda inklusive teamet stod redo att försvara mästerskapsledningen.
Susanne Karlsson som är pressansvarig på Seat och CUPRA berättar att Robert Dahlgren blev säsongens vinstrikaste förare, trots det räckte det inte hela vägen fram i mästerskapstotalen där Dahlgren blev tvåa. Hela teamet har kämpat stenhårt hela säsongen och vi är mycket stolta över dem, Seat och CUPRA ser fram emot nästa årssäsong då det finns chans för revansch. Två racehelger har det varit och en säsong förkortad på grund av Covid-19 ska avgöras inom loppet av nio dagar.
Ombyggd bil och helt anpassad av CUPRA Racing för tävlingsbanor
Susanne berättar vidare att CUPRA-föraren och regerande svenska mästaren Robert Dahlgren låg trea i mästerskapet, och hade mästerskapstiteln inom räckhåll.
- Teamet som tävlar med helt nya CUPRA Leon Competición, hade tagit totalt tre segrar under sex race, vilket är flest av alla team. Hade PWR Racing och Dahlgren lyckats ta hem titeln hade det blivit det den tredje förartiteln i STCC för Dahlgren, teamet och CUPRA. Den nya tävlingsbilen CUPRA Leon Competición baseras på nya gatbilen CUPRA Leon. Den är ombyggd och helt anpassad av CUPRA Racing för tävlingsbanor runt om i världen. Tävlingsbilen har 340 hästkrafter, 410 Nm och väger under 1300 kg. Den har en toppfart över 250 km/h, gör 0-100 på 4,5 sekunder och har väghållning och bromskraft man bara hittar på en renodlad tävlingsbil, förklarar Susanne Karlsson.
Har haft en oerhört stark första halva av säsongen
Innan finalracet ”STCC” säsongen 2020 i Ring Knutstorp berättade Robert Dahlgren att deras team hade en tuff uppgift senast på Mantorp när teamet kom in i mästerskapsledning med mycket kompensationsvikt i bilen.
- Nu hade vi en bil som jag tror passade riktigt bra på tighta Ring Knutstorp. Vi har testat på Knutstorp tidigare under året, som varit snabb både på blöt och torr körbana. Det blev en hård fight hela vägen in i mål, men vi kände oss hungriga och redo att ta hem titeln. Vi har haft en oerhört stark första halva av säsongen. Speciellt med tanke på att vi arbetar med en bil som är helt ny för oss. Det är en riktigt vass bil med mycket potential, sa Robert Dahlgren.
Åhlin-Kottulinsky och Dahlgren
Teamkamraten Mikaela Åhlin-Kottulinsky tog sina två första pallplatser för säsongen under förra deltävlingen på Mantorp Park och bidrog till en totalskörd på sex pallplatser för PWR Racing och CUPRA. Dahlgren är dessutom den förare med flest segrar under årets säsong. Ett imponerande facit för helt nya CUPRA Leon Competición.
Teamet har gjort en fantastisk insats
Innan finalracet ”STCC” 2020 i Ring Knutstorp berättade Mikaela Åhlin-Kottulinsky följande.
- Teamet har gjort en fantastisk insats ända från start för att lära känna vår helt nya bil. Vi tävlar mot team som har kört samma bil i flera år och har betydligt mer att gå på i varje läge. Det blev oerhört viktigt att prestera på en jämn nivå de här två racehelgerna. Det är väldigt speciellt att halva mästerskapet avgörs på såhär kort tid. Det sätter verkligen alla team och förare på prov, sa Mikaela Åhlin-Kottulinsky.
Text: Anna Svensson
Susanne Karlsson som är pressansvarig på Seat och CUPRA berättar att Robert Dahlgren blev säsongens vinstrikaste förare, trots det räckte det inte hela vägen fram i mästerskapstotalen där Dahlgren blev tvåa. Hela teamet har kämpat stenhårt hela säsongen och vi är mycket stolta över dem, Seat och CUPRA ser fram emot nästa årssäsong då det finns chans för revansch. Två racehelger har det varit och en säsong förkortad på grund av Covid-19 ska avgöras inom loppet av nio dagar.
Ombyggd bil och helt anpassad av CUPRA Racing för tävlingsbanor
Susanne berättar vidare att CUPRA-föraren och regerande svenska mästaren Robert Dahlgren låg trea i mästerskapet, och hade mästerskapstiteln inom räckhåll.
- Teamet som tävlar med helt nya CUPRA Leon Competición, hade tagit totalt tre segrar under sex race, vilket är flest av alla team. Hade PWR Racing och Dahlgren lyckats ta hem titeln hade det blivit det den tredje förartiteln i STCC för Dahlgren, teamet och CUPRA. Den nya tävlingsbilen CUPRA Leon Competición baseras på nya gatbilen CUPRA Leon. Den är ombyggd och helt anpassad av CUPRA Racing för tävlingsbanor runt om i världen. Tävlingsbilen har 340 hästkrafter, 410 Nm och väger under 1300 kg. Den har en toppfart över 250 km/h, gör 0-100 på 4,5 sekunder och har väghållning och bromskraft man bara hittar på en renodlad tävlingsbil, förklarar Susanne Karlsson.
Har haft en oerhört stark första halva av säsongen
Innan finalracet ”STCC” säsongen 2020 i Ring Knutstorp berättade Robert Dahlgren att deras team hade en tuff uppgift senast på Mantorp när teamet kom in i mästerskapsledning med mycket kompensationsvikt i bilen.
- Nu hade vi en bil som jag tror passade riktigt bra på tighta Ring Knutstorp. Vi har testat på Knutstorp tidigare under året, som varit snabb både på blöt och torr körbana. Det blev en hård fight hela vägen in i mål, men vi kände oss hungriga och redo att ta hem titeln. Vi har haft en oerhört stark första halva av säsongen. Speciellt med tanke på att vi arbetar med en bil som är helt ny för oss. Det är en riktigt vass bil med mycket potential, sa Robert Dahlgren.
Åhlin-Kottulinsky och Dahlgren
Teamkamraten Mikaela Åhlin-Kottulinsky tog sina två första pallplatser för säsongen under förra deltävlingen på Mantorp Park och bidrog till en totalskörd på sex pallplatser för PWR Racing och CUPRA. Dahlgren är dessutom den förare med flest segrar under årets säsong. Ett imponerande facit för helt nya CUPRA Leon Competición.
Teamet har gjort en fantastisk insats
Innan finalracet ”STCC” 2020 i Ring Knutstorp berättade Mikaela Åhlin-Kottulinsky följande.
- Teamet har gjort en fantastisk insats ända från start för att lära känna vår helt nya bil. Vi tävlar mot team som har kört samma bil i flera år och har betydligt mer att gå på i varje läge. Det blev oerhört viktigt att prestera på en jämn nivå de här två racehelgerna. Det är väldigt speciellt att halva mästerskapet avgörs på såhär kort tid. Det sätter verkligen alla team och förare på prov, sa Mikaela Åhlin-Kottulinsky.
Text: Anna Svensson