Den 12 november 2014 åkte tre gymnasieklasser från Jönköpings län till Halmstad för att delta i ett rollspel och en tävling om EU. I Halmstad avgjordes finalen i tävlingen Model EU, som är ett initiativ för att öka ungdomars kunskap och medvetenhet om EU. Vinnare blev Holavedsgymnasiet i Tranås.
Sophia El Masry som är EU-samordnare på Europa Direkt Jönköpings län. Berättar att hon tillsammans med sin kollega i Halland arrangerade ett rollspel och en tävling för gymnasieelever i Jönköpings län och Halland. Tre gymnasieklasser från Jönköpings län deltog, som var Holavedsgymnasiet i Tranås, Plusgymnasiet i Jönköping och Jensen gymnasium i Jönköping. Från Hallands län deltog ett gymnasium som var Kattegatt gymnasiet i Halmstad.
Indelade i partigrupper
Eleverna fick under dagen diskutera dagsaktuella EU-frågor om mänskliga rättigheter och miljö. De blev indelade i partigrupper och representerade olika länder.
– Tanken med Model EU var att eleverna skulle få en pedagogisk och realistisk inblick i hur det faktiskt fungerar i Europaparlamentet. Flera lärare i exempelvis samhällskunskap och svenska observerade sina elever under dagen. Efter en omröstning utsågs en vinnande klass som fick 10 000 kronor till en klassresa eller liknande och vinnare blev Holavedsgymnasium i Tranås, säger Sophia El Masry.
Positiv respons från eleverna
Ungas kunskaper om EU är många gånger skrämmande låga menar Sophia.
– Hur deras liv påverkas av EU och vilka möjligheter de har som EU-medborgare är något de oftast inte är medvetna om. Med hjälp av rollspel ville vi öka deras kunskap om hur EU fungerar. Eleverna fick själva känna på att vara EU. Positiv respons från eleverna har det varit. Det var första gången som vi anordnade detta och det finns planer på att göra det igen och då i Jönköping, berättar Sophia.
Text: Anna Svensson
Sophia El Masry som är EU-samordnare på Europa Direkt Jönköpings län. Berättar att hon tillsammans med sin kollega i Halland arrangerade ett rollspel och en tävling för gymnasieelever i Jönköpings län och Halland. Tre gymnasieklasser från Jönköpings län deltog, som var Holavedsgymnasiet i Tranås, Plusgymnasiet i Jönköping och Jensen gymnasium i Jönköping. Från Hallands län deltog ett gymnasium som var Kattegatt gymnasiet i Halmstad.
Indelade i partigrupper
Eleverna fick under dagen diskutera dagsaktuella EU-frågor om mänskliga rättigheter och miljö. De blev indelade i partigrupper och representerade olika länder.
– Tanken med Model EU var att eleverna skulle få en pedagogisk och realistisk inblick i hur det faktiskt fungerar i Europaparlamentet. Flera lärare i exempelvis samhällskunskap och svenska observerade sina elever under dagen. Efter en omröstning utsågs en vinnande klass som fick 10 000 kronor till en klassresa eller liknande och vinnare blev Holavedsgymnasium i Tranås, säger Sophia El Masry.
Positiv respons från eleverna
Ungas kunskaper om EU är många gånger skrämmande låga menar Sophia.
– Hur deras liv påverkas av EU och vilka möjligheter de har som EU-medborgare är något de oftast inte är medvetna om. Med hjälp av rollspel ville vi öka deras kunskap om hur EU fungerar. Eleverna fick själva känna på att vara EU. Positiv respons från eleverna har det varit. Det var första gången som vi anordnade detta och det finns planer på att göra det igen och då i Jönköping, berättar Sophia.
Text: Anna Svensson