Den 23 juni startade Elgiganten sin rea. Elgigantens högt ställda förväntningar på sommarrean har infriats. Eftersom det redan första rea-dagen noterades en ökning med 20 procent mot föregående år och nytt försäljningsrekord totalt sätt i alla butiker i Sverige. I Jönköping finns ett av de 75 Elgiganten varuhusen som rean är i full gång.
Jessica Wallin som är Kommunikationsansvarig på Elgiganten berättar att, även kundtillströmningen ökade och störst rusning var det till varuhusen i Linköping, Borlänge, Norrköping och Gävle. Jessica berättar också om när det gäller sommarrean lokalt, så visar det sig att det även i Jönköping noterades nytt rekord. Både försäljningen och antalet kunder som valde att besöka varuhuset ökade jämfört med tidigare år. Försäljningssiffrorna visar att Jönköpingsborna framför allt var ute efter en ny TV eller nya vitvaror.
Nytt försäljningsrekord förra året
Förra året slog Elgiganten nytt försäljningsrekord med 43 procent på sommarreans första dag men trots tuffa siffror att jämföra med så överträffades det rekordet i år. Första rea-dagen ökade försäljningen med 20 procent och kundtillströmningen med 18 procent. Niclas Eriksson som är VD på Elgiganten förklarar att, det innebär att försäljningen under sommarreans första dag har ökat med totalt 63 procent de två senaste åren.
– Det här är ett kvitto på att kunderna verkligen uppskattar sommarrean. Trots fotbolls-vm och det faktum att rea-starten låg två dagar före löning, så valde ännu fler kunder att komma till oss i år, säger Niclas Eriksson.
Många TV-apparater har sålts inför fotbolls-VM
Både regniga och soliga dagar nu i sommar har rean gått bra och det har bland annat sålts många TV-apparater inför fotbolls-VM.
– Nu för tiden vill folk ha flera TV-apparater i sina hem. Det är flera kunder som köper stora TV-apparater från 60 tum och uppåt. Dessutom har det sålts en hel del vitvaror, exempelvis så har skylskåp sålts bra av, bland annat på grund att kylskåp har slutat att fungera. Många kunder väljer att renovera köket och sommarstugan under sommaren och det är den främsta orsaken till varför vi säljer så mycket vitvaror under den här perioden. Under den fortsatta rean gäller det för oss att erbjuda kunderna bra erbjudanden på varorna, berättar Jessica Wallin.
Stor efterfrågan på vitvaror
Försäljningen ökade inom alla produktkategorier men mest inom TV som ökade med hela 31 procent. Här noterades en kraftig försäljningsökning redan månaden innan fotbolls-vm och efterfrågan är fortsatt stor. Precis som förra året så noterades också en stor efterfrågan på vitvaror och då framför allt på tvättmaskiner och diskmaskiner som utmärkte sig i försäljningssiffrorna.
Störst rusning till Elgiganten varuhuset i Linköping
När det gäller rusningarna så var det störst rusning till Elgiganten varuhuset i Linköping som hade 88 procent fler besökare under första rea-dagen.
– Varuhuset i Borlänge hade 66 procent fler besökare, Norrköping 37 procent och till varuhuset i Gävle sökte sig 35 procent fler kunder i år mot förra året. Hemelektronik och vitvaror fyller en allt viktigare funktion i de svenska hushållen samtidigt som sommarrean börjar bli inarbetad på samma sätt som mellandagsrean. Man vet att den kommer och då passar man på att förbereda sig inför semestern och uppgradera hemmet och sommarstugan, säger Niclas.
Kunderna betalar hellre lite mer för en produkt
Inom kategori data var ökningen mer jämnt fördelad mellan laptops, surfplattor och Mac Books.
– Försäljningen befäster trenden vi sett under de senaste åren, där enklare produkter får stå tillbaka för något dyrare produkter med högre tekniska specifikationer. Priset är fortsatt viktigt, det visar inte minst kundtillströmningen, men kunderna blir mer medvetna och betalar hellre lite mer för att få exakt den produkt och de produktegenskaper de behöver och vill ha. Istället för en LED-TV köper man exempelvis en LED-TV med Smart-funktion. Kunderna vill helt enkelt ha rätt produkt till rätt pris, förklarar Niclas.
Årets storsäljare online var en tvättmaskin
Årets stora överraskning står en rakapparat från Philips för, som såldes i en rasande fart under första rea-dagen. Årets storsäljare online var en tvättmaskin från Electrolux som sålde mer än någon annan produkt på nätet under den första rea-dagen. Den positiva trenden höll i sig under hela första rea-veckan och både försäljning och kundtillströmning överträffade fjolårets resultat. Sommarrean forsätter, vilket innebär nya erbjudanden och nya möjligheter för kunderna att förbereda sig för en riktigt bra semester i bilen, husvagnen, sommarstugan och på utlandsresan, men även inför fortsättningen av fotbolls-VM och regniga dagar.
Fakta
Elgiganten
Elgiganten är en av Sveriges ledande varuhuskedjor inom hemelektronik och vitvaror och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln. Elkjøp-koncernen där Elgiganten ingår omsatte räkenskapsåret 2012/13 26,2 miljarder NOK med ett resultat på 1100 miljoner NOK. I Norden finns totalt 289 varuhus och cirka 7 000 medarbetare. Alla nordiska varuhus försörjs från det 100 000 kvadratmeter stora centrallagret i Jönköping. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag över 3 000 anställda och 75 varuhus. Elkjøp-koncernen ägs av den brittiska hemelektronikkoncernen DSG international plc.
Källa: Elgiganten.
Text: Anna Svensson
Jessica Wallin som är Kommunikationsansvarig på Elgiganten berättar att, även kundtillströmningen ökade och störst rusning var det till varuhusen i Linköping, Borlänge, Norrköping och Gävle. Jessica berättar också om när det gäller sommarrean lokalt, så visar det sig att det även i Jönköping noterades nytt rekord. Både försäljningen och antalet kunder som valde att besöka varuhuset ökade jämfört med tidigare år. Försäljningssiffrorna visar att Jönköpingsborna framför allt var ute efter en ny TV eller nya vitvaror.
Nytt försäljningsrekord förra året
Förra året slog Elgiganten nytt försäljningsrekord med 43 procent på sommarreans första dag men trots tuffa siffror att jämföra med så överträffades det rekordet i år. Första rea-dagen ökade försäljningen med 20 procent och kundtillströmningen med 18 procent. Niclas Eriksson som är VD på Elgiganten förklarar att, det innebär att försäljningen under sommarreans första dag har ökat med totalt 63 procent de två senaste åren.
– Det här är ett kvitto på att kunderna verkligen uppskattar sommarrean. Trots fotbolls-vm och det faktum att rea-starten låg två dagar före löning, så valde ännu fler kunder att komma till oss i år, säger Niclas Eriksson.
Många TV-apparater har sålts inför fotbolls-VM
Både regniga och soliga dagar nu i sommar har rean gått bra och det har bland annat sålts många TV-apparater inför fotbolls-VM.
– Nu för tiden vill folk ha flera TV-apparater i sina hem. Det är flera kunder som köper stora TV-apparater från 60 tum och uppåt. Dessutom har det sålts en hel del vitvaror, exempelvis så har skylskåp sålts bra av, bland annat på grund att kylskåp har slutat att fungera. Många kunder väljer att renovera köket och sommarstugan under sommaren och det är den främsta orsaken till varför vi säljer så mycket vitvaror under den här perioden. Under den fortsatta rean gäller det för oss att erbjuda kunderna bra erbjudanden på varorna, berättar Jessica Wallin.
Stor efterfrågan på vitvaror
Försäljningen ökade inom alla produktkategorier men mest inom TV som ökade med hela 31 procent. Här noterades en kraftig försäljningsökning redan månaden innan fotbolls-vm och efterfrågan är fortsatt stor. Precis som förra året så noterades också en stor efterfrågan på vitvaror och då framför allt på tvättmaskiner och diskmaskiner som utmärkte sig i försäljningssiffrorna.
Störst rusning till Elgiganten varuhuset i Linköping
När det gäller rusningarna så var det störst rusning till Elgiganten varuhuset i Linköping som hade 88 procent fler besökare under första rea-dagen.
– Varuhuset i Borlänge hade 66 procent fler besökare, Norrköping 37 procent och till varuhuset i Gävle sökte sig 35 procent fler kunder i år mot förra året. Hemelektronik och vitvaror fyller en allt viktigare funktion i de svenska hushållen samtidigt som sommarrean börjar bli inarbetad på samma sätt som mellandagsrean. Man vet att den kommer och då passar man på att förbereda sig inför semestern och uppgradera hemmet och sommarstugan, säger Niclas.
Kunderna betalar hellre lite mer för en produkt
Inom kategori data var ökningen mer jämnt fördelad mellan laptops, surfplattor och Mac Books.
– Försäljningen befäster trenden vi sett under de senaste åren, där enklare produkter får stå tillbaka för något dyrare produkter med högre tekniska specifikationer. Priset är fortsatt viktigt, det visar inte minst kundtillströmningen, men kunderna blir mer medvetna och betalar hellre lite mer för att få exakt den produkt och de produktegenskaper de behöver och vill ha. Istället för en LED-TV köper man exempelvis en LED-TV med Smart-funktion. Kunderna vill helt enkelt ha rätt produkt till rätt pris, förklarar Niclas.
Årets storsäljare online var en tvättmaskin
Årets stora överraskning står en rakapparat från Philips för, som såldes i en rasande fart under första rea-dagen. Årets storsäljare online var en tvättmaskin från Electrolux som sålde mer än någon annan produkt på nätet under den första rea-dagen. Den positiva trenden höll i sig under hela första rea-veckan och både försäljning och kundtillströmning överträffade fjolårets resultat. Sommarrean forsätter, vilket innebär nya erbjudanden och nya möjligheter för kunderna att förbereda sig för en riktigt bra semester i bilen, husvagnen, sommarstugan och på utlandsresan, men även inför fortsättningen av fotbolls-VM och regniga dagar.
Fakta
Elgiganten
Elgiganten är en av Sveriges ledande varuhuskedjor inom hemelektronik och vitvaror och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln. Elkjøp-koncernen där Elgiganten ingår omsatte räkenskapsåret 2012/13 26,2 miljarder NOK med ett resultat på 1100 miljoner NOK. I Norden finns totalt 289 varuhus och cirka 7 000 medarbetare. Alla nordiska varuhus försörjs från det 100 000 kvadratmeter stora centrallagret i Jönköping. Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag över 3 000 anställda och 75 varuhus. Elkjøp-koncernen ägs av den brittiska hemelektronikkoncernen DSG international plc.
Källa: Elgiganten.
Text: Anna Svensson