Flygbolaget BRA har tillsammans med Volvokoncernen beslutat att flyga med 50 procent inblandning av bioflygbränsle på en flyglinje, vilket är den högsta möjliga inblandning av biobränsle som idag är tillåtet för kommersiellt flyg. Det är viktigt att satsa på hållbarhetsarbete när det gäller flyg och även elflyg kommer att ha betydelse för att resa hållbart, säger Martin Erkenborn som är Kommersiell chef på BRA.
Martin berättar att med två avgångar per vecka mellan Göteborg Landvetter Airport (GOT) och Lyon-Saint Exupéry (LYS) kommer Volvokoncernen från och med hösten 2022 flyga sina anställda med flygbolaget BRA:s flygplan med 50 procent biobränsle inblandat i tankarna som idag är det mest hållbara sättet att flyga, det blir den första flyglinjen av sådant slag i världen. Den idag högsta tillåtna inblandningen av (SAF sustainable aviation fuel) vid kommersiell trafik är 50 procent. BRA driver projekt tillsammans med flygplanstillverkaren ATR och bränsleproducenten Neste för att skynda på certifiering av 100 procent inblandning för att möjliggöra helt fossilfria flygresor.
Att vara en inspirationskälla
Erkenborn förklarar att den nya linjen mellan Göteborg och Lyon blir den första kommersiella linjen i världen som flygs med 50 procent biobränsle.
- För Volvokoncernen innebär det att deras anställda kan flyga mellan anläggningarna i Lyon och Göteborg på det i dagsläget mest hållbara sättet just nu. Genom denna första flyglinje med maximal inblandning av biobränsle hoppas företagen att tillsammans vara en inspirationskälla för andra företag att ställa om till ett mer hållbart sätt att resa, säger Martin Erkenborn.
Reducering av koldioxidutsläpp
Martin fortsätter förklara att inom EU diskuteras just nu en kvotplikt för flyget, mandatet förväntas hamna mellan 38 och 54 procent för år 2045.
- På den här linjen kommer vi att uppnå en reducering av koldioxidutsläpp med minst 40 procent från dag ett. Vår förhoppning är att detta bara är början och att vi tillsammans med våra kunder ska hitta liknande lösningar där kunderna kan byta till biobränsle för sitt resande redan idag. Det är både viktigt och spännande att vi tillsammans på detta sätt kan visa att det redan idag är möjligt att uppnå EU:s mål för 2045. Vi hoppas att det ska inspirera andra att titta på liknande lösningar för att ställa om till ett mer hållbart flygande med biobränsle, säger Erkenborn.
Bidra till klimatmålen
Andrea Fuder som är Inköpschef på Volvokoncernen säger följande.
- Vi har ett ansvar mot framtida generationer för omställningen till en mer hållbar framtid. Vi hoppas kunna inspirera andra företag att göra samma sak och att flyga med maximal användning av biobränsle. Vi behöver säkerställa att våra anställda inom Volvokoncernen kan arbeta effektivt och träffas och då är det oundvikligt att flyga. Genom detta samarbete med BRA så kommer vi kunna genomföra detta på ett mera ansvarsfullt sätt. Detta är bara ett exempel på de värdeskapande partnerskap vi som företag etablerar inom hela ekosystemet för att bidra till klimatmålen, avslutar Andrea Fuder.
Text: Anna Svensson
Martin berättar att med två avgångar per vecka mellan Göteborg Landvetter Airport (GOT) och Lyon-Saint Exupéry (LYS) kommer Volvokoncernen från och med hösten 2022 flyga sina anställda med flygbolaget BRA:s flygplan med 50 procent biobränsle inblandat i tankarna som idag är det mest hållbara sättet att flyga, det blir den första flyglinjen av sådant slag i världen. Den idag högsta tillåtna inblandningen av (SAF sustainable aviation fuel) vid kommersiell trafik är 50 procent. BRA driver projekt tillsammans med flygplanstillverkaren ATR och bränsleproducenten Neste för att skynda på certifiering av 100 procent inblandning för att möjliggöra helt fossilfria flygresor.
Att vara en inspirationskälla
Erkenborn förklarar att den nya linjen mellan Göteborg och Lyon blir den första kommersiella linjen i världen som flygs med 50 procent biobränsle.
- För Volvokoncernen innebär det att deras anställda kan flyga mellan anläggningarna i Lyon och Göteborg på det i dagsläget mest hållbara sättet just nu. Genom denna första flyglinje med maximal inblandning av biobränsle hoppas företagen att tillsammans vara en inspirationskälla för andra företag att ställa om till ett mer hållbart sätt att resa, säger Martin Erkenborn.
Reducering av koldioxidutsläpp
Martin fortsätter förklara att inom EU diskuteras just nu en kvotplikt för flyget, mandatet förväntas hamna mellan 38 och 54 procent för år 2045.
- På den här linjen kommer vi att uppnå en reducering av koldioxidutsläpp med minst 40 procent från dag ett. Vår förhoppning är att detta bara är början och att vi tillsammans med våra kunder ska hitta liknande lösningar där kunderna kan byta till biobränsle för sitt resande redan idag. Det är både viktigt och spännande att vi tillsammans på detta sätt kan visa att det redan idag är möjligt att uppnå EU:s mål för 2045. Vi hoppas att det ska inspirera andra att titta på liknande lösningar för att ställa om till ett mer hållbart flygande med biobränsle, säger Erkenborn.
Bidra till klimatmålen
Andrea Fuder som är Inköpschef på Volvokoncernen säger följande.
- Vi har ett ansvar mot framtida generationer för omställningen till en mer hållbar framtid. Vi hoppas kunna inspirera andra företag att göra samma sak och att flyga med maximal användning av biobränsle. Vi behöver säkerställa att våra anställda inom Volvokoncernen kan arbeta effektivt och träffas och då är det oundvikligt att flyga. Genom detta samarbete med BRA så kommer vi kunna genomföra detta på ett mera ansvarsfullt sätt. Detta är bara ett exempel på de värdeskapande partnerskap vi som företag etablerar inom hela ekosystemet för att bidra till klimatmålen, avslutar Andrea Fuder.
Text: Anna Svensson