Nyligen nu i maj blev det klart att flygbolaget BRA börjar flyga från Jönköping till Bromma. Inom två veckor kommer trafiken vara igång med två turer fram och tillbaka om dagen. Detta fram till augusti och därefter räknar man med att utöka antalet turer per dag.
I maj meddelade flygbolaget Nextjet att man ansöker om konkurs och redan dagen efter kan Jönköping Airport konstatera att man hittat en ersättare till Stockholmslinjen. Att det blir just BRA som börjar flyga är man mycket glada för.
Väletablerat bolag med bra historik
Rony Forsberg som är VD på Jönköping Airport berättar att det är en väldigt bra lösning av flera orsaker.
– Dels är det ett väletablerat bolag med bra historik, men de har även ett bra linjenät i Sverige med framför allt flera norrländska destinationer som är populära bland våra resenärer, säger Rony Forsberg.
Fossilfritt bränsle till flygplanen
BRA har också en miljöprofil som går i linje med flygplatsens egna satsning på en fossilfri verksamhet.
– I sommar kommer man exempelvis satsa på solceller på taket. I den nya bränsleanläggningen som också planeras förbereds för att kunna erbjuda fossilfritt bränsle till flygplanen. Dessutom drivs redan så gott som samtliga egna fordon idag på fossilfritt bränsle, förklarar Rony.
Samarbete med finska flygbolaget Finnair
Tidigare gick Stockholmslinjen till Arlanda och att det nu istället blir Bromma är inget som oroar Forsberg allt för mycket.
– 70 procent av våra resenärer ska till Stockholm och för dem blir det närmare. BRA har dessutom ett väl upparbetat samarbete med finska flygbolaget Finnair vilket öppnar upp flera möjligheter för den som ska resa vidare ut ur landet. I BRAs flotta ingår idag både propellerflygplan och jetflygplan. Vilken typ som kommer bli aktuell från Jönköping är ännu inte klart, men det blir en kapacitet om minst 50 platser, avslutar Forsberg.
Text: Anna Svensson
I maj meddelade flygbolaget Nextjet att man ansöker om konkurs och redan dagen efter kan Jönköping Airport konstatera att man hittat en ersättare till Stockholmslinjen. Att det blir just BRA som börjar flyga är man mycket glada för.
Väletablerat bolag med bra historik
Rony Forsberg som är VD på Jönköping Airport berättar att det är en väldigt bra lösning av flera orsaker.
– Dels är det ett väletablerat bolag med bra historik, men de har även ett bra linjenät i Sverige med framför allt flera norrländska destinationer som är populära bland våra resenärer, säger Rony Forsberg.
Fossilfritt bränsle till flygplanen
BRA har också en miljöprofil som går i linje med flygplatsens egna satsning på en fossilfri verksamhet.
– I sommar kommer man exempelvis satsa på solceller på taket. I den nya bränsleanläggningen som också planeras förbereds för att kunna erbjuda fossilfritt bränsle till flygplanen. Dessutom drivs redan så gott som samtliga egna fordon idag på fossilfritt bränsle, förklarar Rony.
Samarbete med finska flygbolaget Finnair
Tidigare gick Stockholmslinjen till Arlanda och att det nu istället blir Bromma är inget som oroar Forsberg allt för mycket.
– 70 procent av våra resenärer ska till Stockholm och för dem blir det närmare. BRA har dessutom ett väl upparbetat samarbete med finska flygbolaget Finnair vilket öppnar upp flera möjligheter för den som ska resa vidare ut ur landet. I BRAs flotta ingår idag både propellerflygplan och jetflygplan. Vilken typ som kommer bli aktuell från Jönköping är ännu inte klart, men det blir en kapacitet om minst 50 platser, avslutar Forsberg.
Text: Anna Svensson