I år har mer än 25 000 resenärer flygit från Jönköping Airport till Stockholm med Nextjet jämfört med 22 650 resenärer som flög under samma period föregående år. Vilket betyder att antalet resenärer som valde att flyga från Jönköping Airport till Stockholm har hittills i år ökat stadigt och trenden ser ut att hålla i sig. Nextjet har trafikerat sträckan Jönköping och Arlanda sedan år 2012.
Henning Lindberg som är försäljnings- och marknadschef på Nextjet, berättar att, under vintern år 2015 gjordes en stor satsning där antalet turer utökades till nuvarande 46 turer per vecka. Marknaden tog emot satsningen väldigt väl och under ett och ett halvt år har produkten finslipats vad gäller tider och turer efter feedback från resenärer.
Hoppas på ännu större ökning
Effekterna av utökade turer syns tydligt i statistiken, eftersom årets första tio månader visar en tillväxt på 10 procent.
– Vi kan snabbt konstatera att produkten landat väl. Det är väldigt glädjande att se att antalet resenärer ökar, och att fler ser fördelarna med att flyga. Nu när snön och det dåliga väglaget är ett faktum brukar fler välja flyget. Dessutom hoppas vi på en större ökning under årets sista månader säger Henning Lindberg.
Affärsresenärer och privatresenärer
Henning menar att ökningen av resenärer beror på en ny bättre tidtabell med fler avgångar.
– Fler och fler upptäcker flyget och många väljer att fortsätta när de väl inser hur snabbt, bekvämt och smidigt det går. Och det är både affärsresenärer och privatresenärer som är målgrupperna bland resenärerna som flyger från Jönköping till Stockholm. I framtiden tror jag att vi kommer att se en fortsatt ökning. Just nu ser ökningen ut att landa på mer än 10 procent, förklarar Henning.
Finns stort behov hos resenärerna
Sten Norinder som är VD på Jönköping Airport berättar att trots Jönköpings fantastiska läge i Sverige, finns det många som har behov av att snabbt och säkert komma till och från Stockholm.
– Då är flyget oslagbart. Nextjet har verkligen satsat på Jönköping, och jag är glad för både resenärernas och Nextjets vägnar att utvecklingen är så fin, säger Sten Norinder.
Text och foto: Anna Svensson
Henning Lindberg som är försäljnings- och marknadschef på Nextjet, berättar att, under vintern år 2015 gjordes en stor satsning där antalet turer utökades till nuvarande 46 turer per vecka. Marknaden tog emot satsningen väldigt väl och under ett och ett halvt år har produkten finslipats vad gäller tider och turer efter feedback från resenärer.
Hoppas på ännu större ökning
Effekterna av utökade turer syns tydligt i statistiken, eftersom årets första tio månader visar en tillväxt på 10 procent.
– Vi kan snabbt konstatera att produkten landat väl. Det är väldigt glädjande att se att antalet resenärer ökar, och att fler ser fördelarna med att flyga. Nu när snön och det dåliga väglaget är ett faktum brukar fler välja flyget. Dessutom hoppas vi på en större ökning under årets sista månader säger Henning Lindberg.
Affärsresenärer och privatresenärer
Henning menar att ökningen av resenärer beror på en ny bättre tidtabell med fler avgångar.
– Fler och fler upptäcker flyget och många väljer att fortsätta när de väl inser hur snabbt, bekvämt och smidigt det går. Och det är både affärsresenärer och privatresenärer som är målgrupperna bland resenärerna som flyger från Jönköping till Stockholm. I framtiden tror jag att vi kommer att se en fortsatt ökning. Just nu ser ökningen ut att landa på mer än 10 procent, förklarar Henning.
Finns stort behov hos resenärerna
Sten Norinder som är VD på Jönköping Airport berättar att trots Jönköpings fantastiska läge i Sverige, finns det många som har behov av att snabbt och säkert komma till och från Stockholm.
– Då är flyget oslagbart. Nextjet har verkligen satsat på Jönköping, och jag är glad för både resenärernas och Nextjets vägnar att utvecklingen är så fin, säger Sten Norinder.
Text och foto: Anna Svensson