Sofia Eddelid som är PR- och kommunikationsansvarig på Ticket berättar att efter turbulenta år för resenärer som velat ut och resa är det inte konstigt att orosmoln satt sig nu när resandet åter är i gång. Enligt Tickets SIFO-undersökning 2022 oroar sig flest 31 procent för att man själv eller sitt resesällskap ska bli sjuka inför eller under sin resa. När det kommer till inställda flyg och flygförseningar har dock oron minskat jämfört med innan pandemin från 14 procent till 8 procent. SIFO-undersökning på uppdrag av Ticket gjordes den 30 november till den 11 december 2022, totalt tillfrågades 1000 personer i åldrarna 18 till 79 år med riksrepresentativt urval.
Sofia berättar vidare att undersökningen visar att en tredjedel är mest nervös över sjukdom inför eller under sin resa, har sina förklaringar då vi de senaste åren blivit präglade av att testa oss och känna efter om vi har symtom. Även om restriktioner inom resandet nu har släppts sitter samtidigt det nog kvar hos många, rädslan för att en förkylning ska sätta käppar i hjulet för ens planer. Intressant är dock att oron minskat för inställda flyg, trots att det är något vi fått uppleva under de senaste åren. Vi märker att många flygbolag har lyckats rekrytera personal efter pandemin.
Har vant oss vid det nya normala
Eddelid förklarar att mellan åren 2020 till 2022 har svenskarna fått erfara inställda flyg till följd av pandemi, minskad kapacitet och strejker.
- Nu ser situationen annorlunda ut och svenskarna har inte blivit skotträdda för att problematiken ska upprepas. Undersökningen visar att 8 procent anger att deras största oro inför att resa är att flyget ska bli inställt/försenad, en siffra som har sjunkit sedan innan pandemin då 14 procent uppgav samma svar. Tvärtom vad man skulle kunna tro har de senaste åren inte gjort oss mer oroliga för att ens flyg ska ställas in, trots att många svenskar tyvärr drabbats av just detta. Detta kan bero på att vi har vant oss vid det nya normala, att vi inte kan påverka omvärlden, men att man i stället ser till att boka charter eller paketresa för att bli omhändertagen från början till slut, eller att man garderar sig genom att boka av- eller att boka ombokningsbara biljetter. Vi har även mött en uppsjö besvikna kunder under pandemin som fått sin resa inställd, men som efter hjälp, förståelse och guidning hittat en alternativ resa. Många inser att det oftast går att lösa på ett eller annat sätt, om man bokat med en väletablerad aktör, säger Sofia Eddelid.
Andra orosmoment bland svenskar
Sofia fortsätter förklara att om man bokar charter eller paketresa är man som konsument skyddad av Paketreselagen, som inte gäller om man bokar flyget och hotellet var för sig.
- Detta innebär bland annat att man har rätt att avboka resan och bli återbetald om UD inför en avrådan till resmålet och att man kan få resan återbetald av Kammarkollegiet även om resebolaget går i konkurs. Andra orosmoment bland svenskar som framkommit enligt Tickets SIFO-undersökning är att missa incheckning/komma för sent till flygplatsen 9 procent, att bagaget ska komma bort 5 procent eller dåligt väder under resan 4 procent. 25 procent uppger att de inte blir nervösa över någonting inför resan, medan endast 2 procent uppger att de är mest oroliga över att få inbrott hemma i Sverige. Dessutom märker vi att i dagsläget är det många resenärer som vill vara sparsamma och väljer därför att resa inom Europa. Inför framtiden kommer troligen resenärerna fortsättningsvis att välja resor som har lägre priser, säger Sofia.
Text: Anna Svensson
Sofia berättar vidare att undersökningen visar att en tredjedel är mest nervös över sjukdom inför eller under sin resa, har sina förklaringar då vi de senaste åren blivit präglade av att testa oss och känna efter om vi har symtom. Även om restriktioner inom resandet nu har släppts sitter samtidigt det nog kvar hos många, rädslan för att en förkylning ska sätta käppar i hjulet för ens planer. Intressant är dock att oron minskat för inställda flyg, trots att det är något vi fått uppleva under de senaste åren. Vi märker att många flygbolag har lyckats rekrytera personal efter pandemin.
Har vant oss vid det nya normala
Eddelid förklarar att mellan åren 2020 till 2022 har svenskarna fått erfara inställda flyg till följd av pandemi, minskad kapacitet och strejker.
- Nu ser situationen annorlunda ut och svenskarna har inte blivit skotträdda för att problematiken ska upprepas. Undersökningen visar att 8 procent anger att deras största oro inför att resa är att flyget ska bli inställt/försenad, en siffra som har sjunkit sedan innan pandemin då 14 procent uppgav samma svar. Tvärtom vad man skulle kunna tro har de senaste åren inte gjort oss mer oroliga för att ens flyg ska ställas in, trots att många svenskar tyvärr drabbats av just detta. Detta kan bero på att vi har vant oss vid det nya normala, att vi inte kan påverka omvärlden, men att man i stället ser till att boka charter eller paketresa för att bli omhändertagen från början till slut, eller att man garderar sig genom att boka av- eller att boka ombokningsbara biljetter. Vi har även mött en uppsjö besvikna kunder under pandemin som fått sin resa inställd, men som efter hjälp, förståelse och guidning hittat en alternativ resa. Många inser att det oftast går att lösa på ett eller annat sätt, om man bokat med en väletablerad aktör, säger Sofia Eddelid.
Andra orosmoment bland svenskar
Sofia fortsätter förklara att om man bokar charter eller paketresa är man som konsument skyddad av Paketreselagen, som inte gäller om man bokar flyget och hotellet var för sig.
- Detta innebär bland annat att man har rätt att avboka resan och bli återbetald om UD inför en avrådan till resmålet och att man kan få resan återbetald av Kammarkollegiet även om resebolaget går i konkurs. Andra orosmoment bland svenskar som framkommit enligt Tickets SIFO-undersökning är att missa incheckning/komma för sent till flygplatsen 9 procent, att bagaget ska komma bort 5 procent eller dåligt väder under resan 4 procent. 25 procent uppger att de inte blir nervösa över någonting inför resan, medan endast 2 procent uppger att de är mest oroliga över att få inbrott hemma i Sverige. Dessutom märker vi att i dagsläget är det många resenärer som vill vara sparsamma och väljer därför att resa inom Europa. Inför framtiden kommer troligen resenärerna fortsättningsvis att välja resor som har lägre priser, säger Sofia.
Text: Anna Svensson