Antalet olyckor på järnvägen riskerar att öka när EU:s krav på tysta järnvägssträckor börja gälla år 2024. Mikael Aho som är utredare på Transportstyrelsen berättar att EU:s bullerkrav kan få stora konsekvenser för svenska järnvägsföretag och påverka såväl gods- som persontrafik på järnvägen. Det visar en rapport från Transportstyrelsen.
Mikael berättar vidare, för att minska buller från godsvagnar vill EU-kommissionen införa krav på Tystare järnvägssträckor. Det innebär att delar av den befintliga vagnparken behöver byggas om och gjutjärnsbromsar på godsvagnar som är i bruk ska ersättas med kompositbromsblock och nya godsvagnar behöver utrustas med skivbromsar för att kunna köra på tystare stråk. Järnvägsföretag har också rapporterat om händelser där tåg med vagnar utrustade med bromsblock av komposit bromsat sämre i vinterförhållanden. Tester som gjorts i Sverige och Finland visar att kompositbromsblock bromsar sämre i vinterklimat.
Testresultat är sammanställda
Vintern 2019/2020 genomförde Transportstyrelsen jämförande tester av bromsförmågan för kompositbromsblock och gjutjärnsblock på godsvagnar.
- Testresultaten är nu sammanställda och de incidenter som inrapporterats av järnvägsföretagen och de testresultat som föreligger har det gjorts en riskvärdering. Den risk som har analyserats är godsvagnarnas plötsliga förlust av bromsförmåga. I första hand leder det till förlängda bromssträckor och i förlängningen till möjliga följdhändelser som kollision med ett annat tåg eller föremål eller urspårning, säger Mikael Aho.
Identifierat olika åtgärder för att minska risker
Mikael förklarar att slutsatser ur rapporten är att det finns kompositbromsblock som har bevisat undermåliga vinteregenskaper och att använda dessa resulterar i en icke tillåtlig risknivå.
- Incidenterna har skett trots ett antal operativa åtgärder, som exempelvis att man sänkt tågens hastighet. Dessa åtgärder har lett till försenade och inställda tåg. Bromsblock av komposit ska godkännas av Internationella järnvägsunionen, UIC, innan de tas i bruk. UIC:s vintertester motsvarar inte verkliga nordiska vinterförhållanden. Transportstyrelsen har identifierat olika åtgärder för att minska riskerna och kommer att fortsätta utreda dessa. Det handlar om åtgärder som berör godsvagnar, lok och operativa regler. Samtidigt krävs åtgärder på nationell och internationell nivå, berättar Aho.
Kompositbromsblock bromsar sämre i vinterklimat
- De händelser som järnvägsföretagen rapporterat in till Transportstyrelsen och de tester som gjorts visar att kompositbromsblock bromsar sämre i vinterklimat, till exempel har man sett att tåg utrustade med kompositbromsblock plötsligt kan tappa bromsförmågan i vintermiljö. Förlängda bromssträckor kan i förlängningen leda till följdhändelser som kollision med ett annat tåg eller urspårning. Det går inte att ange datum för när olyckorna kan komma att öka. Vi har pekat på en risk som handlar om bruket att använda bromsar av kompositblock, säger Mikael Aho.
Planerar för ytterligare fler tester
- I vinter planerar Transportstyrelsen att genomföra ytterligare fler tester. En viktig åtgärd för att förebygga olyckor är att anpassa bromsvikten för godsvagnar med kompositbromsblock. Detta i sin tur kan leda till sänkta hastigheter för godståg, men inte nödvändigtvis. Det beror på hur tåget sammansättning i övrigt ser ut. Sedan är det så att denna risk redan föreligger och järnvägsföretagen behöver anpassa bromsvikten för att bringa risken till acceptabla nivåer. Det handlar framför allt om godståg men en generell hastighetssänkning skulle skapa störningar och kapacitetsbrist för all trafik på det svenska järnvägssystemet, även persontrafiken. Järnvägen i hela Sverige berörs av detta, avslutar Mikael Aho på Transportstyrelsen.
Text: Anna Svensson
Mikael berättar vidare, för att minska buller från godsvagnar vill EU-kommissionen införa krav på Tystare järnvägssträckor. Det innebär att delar av den befintliga vagnparken behöver byggas om och gjutjärnsbromsar på godsvagnar som är i bruk ska ersättas med kompositbromsblock och nya godsvagnar behöver utrustas med skivbromsar för att kunna köra på tystare stråk. Järnvägsföretag har också rapporterat om händelser där tåg med vagnar utrustade med bromsblock av komposit bromsat sämre i vinterförhållanden. Tester som gjorts i Sverige och Finland visar att kompositbromsblock bromsar sämre i vinterklimat.
Testresultat är sammanställda
Vintern 2019/2020 genomförde Transportstyrelsen jämförande tester av bromsförmågan för kompositbromsblock och gjutjärnsblock på godsvagnar.
- Testresultaten är nu sammanställda och de incidenter som inrapporterats av järnvägsföretagen och de testresultat som föreligger har det gjorts en riskvärdering. Den risk som har analyserats är godsvagnarnas plötsliga förlust av bromsförmåga. I första hand leder det till förlängda bromssträckor och i förlängningen till möjliga följdhändelser som kollision med ett annat tåg eller föremål eller urspårning, säger Mikael Aho.
Identifierat olika åtgärder för att minska risker
Mikael förklarar att slutsatser ur rapporten är att det finns kompositbromsblock som har bevisat undermåliga vinteregenskaper och att använda dessa resulterar i en icke tillåtlig risknivå.
- Incidenterna har skett trots ett antal operativa åtgärder, som exempelvis att man sänkt tågens hastighet. Dessa åtgärder har lett till försenade och inställda tåg. Bromsblock av komposit ska godkännas av Internationella järnvägsunionen, UIC, innan de tas i bruk. UIC:s vintertester motsvarar inte verkliga nordiska vinterförhållanden. Transportstyrelsen har identifierat olika åtgärder för att minska riskerna och kommer att fortsätta utreda dessa. Det handlar om åtgärder som berör godsvagnar, lok och operativa regler. Samtidigt krävs åtgärder på nationell och internationell nivå, berättar Aho.
Kompositbromsblock bromsar sämre i vinterklimat
- De händelser som järnvägsföretagen rapporterat in till Transportstyrelsen och de tester som gjorts visar att kompositbromsblock bromsar sämre i vinterklimat, till exempel har man sett att tåg utrustade med kompositbromsblock plötsligt kan tappa bromsförmågan i vintermiljö. Förlängda bromssträckor kan i förlängningen leda till följdhändelser som kollision med ett annat tåg eller urspårning. Det går inte att ange datum för när olyckorna kan komma att öka. Vi har pekat på en risk som handlar om bruket att använda bromsar av kompositblock, säger Mikael Aho.
Planerar för ytterligare fler tester
- I vinter planerar Transportstyrelsen att genomföra ytterligare fler tester. En viktig åtgärd för att förebygga olyckor är att anpassa bromsvikten för godsvagnar med kompositbromsblock. Detta i sin tur kan leda till sänkta hastigheter för godståg, men inte nödvändigtvis. Det beror på hur tåget sammansättning i övrigt ser ut. Sedan är det så att denna risk redan föreligger och järnvägsföretagen behöver anpassa bromsvikten för att bringa risken till acceptabla nivåer. Det handlar framför allt om godståg men en generell hastighetssänkning skulle skapa störningar och kapacitetsbrist för all trafik på det svenska järnvägssystemet, även persontrafiken. Järnvägen i hela Sverige berörs av detta, avslutar Mikael Aho på Transportstyrelsen.
Text: Anna Svensson