Den 8 april presenterade regeringen beslutet om framtida infrastruktursatsningar i Jönköpings län. Närmare en halv miljard kronor kommer att satsas på länets järnvägar de närmaste åren och bland vägsatsningarna finns bland annat den angelägna upprustningen av väg 26/47 mellan Månseryd och Mullsjö.
Bengt Dahlqvist som är Regionförbundets ordförande konstaterar att, för Jönköpings län är beslutet om Nationell plan för transportsystemet 2014–2025 ett steg i rätt riktning. Han menar att under de senaste åren har det arbetats hårt för att
utveckla länets järnvägar och i de nya planerna ingår det planering för investeringar på omkring en halv miljard kronor för den innevarande perioden.
Mycket glädjande beslut
Bengt tycker att det är mycket glädjande speciellt mot bakgrund av att det i tidigare planer inte fanns några järnvägsinvesteringar överhuvudtaget i Jönköpings län.
– Även ett antal tidigare planerade vägsatsningar finns med i planen: väg 26/47 mellan Månseryd och Mullsjö, väg 40 mellan Nässjö och Eksjö samt väg 40 förbi Eksjö kommer alla att bli två plus ett vägar, säger Bengt Dahlqvist.
Bristerna i länets infrastruktur kommer finnas kvar
Om detta beslut är ett steg i rätt riktning kommer många av bristerna i länets infrastruktur att finnas kvar efter denna planperiod.
– Regionförbundet anser att de aviserade järnvägsinvesteringarna är mycket viktiga men de löser tyvärr bara de mest akuta problemen. På vägsidan finns det flaskhalsar som inte åtgärdas. Stråket mellan Göteborg och Stockholm via Jönköping kommer inte att få enhetlig motorvägsstandard eftersom den felande länken mellan Ulricehamn och Jönköping fortfarande saknas i planerna, berättar Bengt.
Infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Swärd
När det gäller de för regionen så viktiga höghastighetsbanorna Stockholm – Göteborg och Stockholm – Malmö via Jönköping kommer Trafikverket få i uppdrag att göra en inledande studie för sträckan Jönköping – Malmö. På en presskonferens betonade infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Swärd att, Jönköping kommer att vara en viktig knutpunkt i framtidens
transportsystem.
Text: Anna Svensson
Bengt Dahlqvist som är Regionförbundets ordförande konstaterar att, för Jönköpings län är beslutet om Nationell plan för transportsystemet 2014–2025 ett steg i rätt riktning. Han menar att under de senaste åren har det arbetats hårt för att
utveckla länets järnvägar och i de nya planerna ingår det planering för investeringar på omkring en halv miljard kronor för den innevarande perioden.
Mycket glädjande beslut
Bengt tycker att det är mycket glädjande speciellt mot bakgrund av att det i tidigare planer inte fanns några järnvägsinvesteringar överhuvudtaget i Jönköpings län.
– Även ett antal tidigare planerade vägsatsningar finns med i planen: väg 26/47 mellan Månseryd och Mullsjö, väg 40 mellan Nässjö och Eksjö samt väg 40 förbi Eksjö kommer alla att bli två plus ett vägar, säger Bengt Dahlqvist.
Bristerna i länets infrastruktur kommer finnas kvar
Om detta beslut är ett steg i rätt riktning kommer många av bristerna i länets infrastruktur att finnas kvar efter denna planperiod.
– Regionförbundet anser att de aviserade järnvägsinvesteringarna är mycket viktiga men de löser tyvärr bara de mest akuta problemen. På vägsidan finns det flaskhalsar som inte åtgärdas. Stråket mellan Göteborg och Stockholm via Jönköping kommer inte att få enhetlig motorvägsstandard eftersom den felande länken mellan Ulricehamn och Jönköping fortfarande saknas i planerna, berättar Bengt.
Infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Swärd
När det gäller de för regionen så viktiga höghastighetsbanorna Stockholm – Göteborg och Stockholm – Malmö via Jönköping kommer Trafikverket få i uppdrag att göra en inledande studie för sträckan Jönköping – Malmö. På en presskonferens betonade infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Swärd att, Jönköping kommer att vara en viktig knutpunkt i framtidens
transportsystem.
Text: Anna Svensson