Olle Johansson som är VD på Power Circle berättar att under mars månad passerades ytterligare en viktig milstolpe för de laddbara bilarna. Det finns nu 50 579 laddbara bilar i Sverige, efter en rekordökning med 2 135 bilar i mars. Jämfört med samma månad föregående år är det en ökning med 73 procent fler laddbara bilar för mars 2018.
Han fortsätter berätta att på 18 månader har beståndet av laddbara bilar fördubblats. Power Circle spår att nästa fördubbling, till 100 000 laddbara bilar kommer inträffa om cirka 15 månader. Under mars månad fick det förra rekordet ge vika. Den tidigare högsta ökningen av laddbara bilar inträffade i november år 2017 då 1 981 bilar tillkom. Förra månaden överträffades detta med god marginal. Men sannolikt blir rekordet kortlivat.
Det behövs en tydlig strategi
Olle menar att det kommer en spännande period framöver. Beskedet om miljözoner och tidigare beslut om styrmedel som snart träder i kraft tror han sammantaget kan ge en större effekt på marknaden än vad många tror.
– Men jag skulle vilja se en tydlig strategi från regeringen och dess myndigheter avseende elektrifieringen av vägtransporter och infrastruktur för detta, vilket saknas idag, säger Olle Johansson.
Batterier och laddinfrastuktur behöver utvecklas
Johansson förklarar att intresset för att köra på el ökar stadigt både bland företag och bland privatpersoner.
– Majoriteten av de laddbara bilarna köps av företag, som tjänste- eller verksamhetsbilar. Låga utsläpp av koldioxid är ett viktigt skäl, men det kan också vara ekonomiskt fördelaktigt för tjänstebilsföraren. Utvecklingen av bättre och fler bilmodeller pågår, de flesta bilföretag satsar stort på eldrift. Dessutom pågår mycket arbete för att utveckla billigare och mer hållbara batterier samt att fortsätta bygga ut laddinfrastrukturen runt om i landet, berättar Olle.
Flera olika bilmodeller och bilmärken att välja på
Bland de modeller som ökade mest under månaden mars finns laddhybriderna Volkswagen Passat GTE, som är Sveriges vanligaste laddbara bil, och Kias laddhybrider Niro och Optima.
– Bland de rena elbilarna ökade nya Nissan Leaf mest, följt av Tesla Model S. Sammantaget var mars en ovanligt bra månad för de rena elbilarna, av den totala ökningen under månaden utgjorde de drygt 30 procent. De vanligaste elbilarna i Sverige är Tesla Model S som det finns 3 072 stycken av, samt Nissan Leaf som det finns 2 797 stycken av. Bland laddhybriderna är Volkswagen Passat GTE som det finns 9 284 stycken av och Mitsubishi Outlander PHEV som det finns 7 891 stycken av, förklarar Johansson.
Flest eldrivna bussar i Eskilstuna
Den publika laddinfrastrukturen omfattar nu 4 996 laddpunkter fördelat på 1 327 laddstationer.
– Antalet laddpunkter i förhållande till antalet laddbara bilar (CPEV) ligger oförändrat på 0,10, vilket innebär att det finns en publik laddpunkt per tio laddbara bilar i Sverige. Det finns totalt 56 helt eldrivna bussar i Sverige, registrerade i tolv kommuner. Flest eldrivna bussar finns just nu i Eskilstuna kommun, avslutar Olle.
FAKTA
Power Circle
Källa: Power Circle.
Text: Anna Svensson
Han fortsätter berätta att på 18 månader har beståndet av laddbara bilar fördubblats. Power Circle spår att nästa fördubbling, till 100 000 laddbara bilar kommer inträffa om cirka 15 månader. Under mars månad fick det förra rekordet ge vika. Den tidigare högsta ökningen av laddbara bilar inträffade i november år 2017 då 1 981 bilar tillkom. Förra månaden överträffades detta med god marginal. Men sannolikt blir rekordet kortlivat.
Det behövs en tydlig strategi
Olle menar att det kommer en spännande period framöver. Beskedet om miljözoner och tidigare beslut om styrmedel som snart träder i kraft tror han sammantaget kan ge en större effekt på marknaden än vad många tror.
– Men jag skulle vilja se en tydlig strategi från regeringen och dess myndigheter avseende elektrifieringen av vägtransporter och infrastruktur för detta, vilket saknas idag, säger Olle Johansson.
Batterier och laddinfrastuktur behöver utvecklas
Johansson förklarar att intresset för att köra på el ökar stadigt både bland företag och bland privatpersoner.
– Majoriteten av de laddbara bilarna köps av företag, som tjänste- eller verksamhetsbilar. Låga utsläpp av koldioxid är ett viktigt skäl, men det kan också vara ekonomiskt fördelaktigt för tjänstebilsföraren. Utvecklingen av bättre och fler bilmodeller pågår, de flesta bilföretag satsar stort på eldrift. Dessutom pågår mycket arbete för att utveckla billigare och mer hållbara batterier samt att fortsätta bygga ut laddinfrastrukturen runt om i landet, berättar Olle.
Flera olika bilmodeller och bilmärken att välja på
Bland de modeller som ökade mest under månaden mars finns laddhybriderna Volkswagen Passat GTE, som är Sveriges vanligaste laddbara bil, och Kias laddhybrider Niro och Optima.
– Bland de rena elbilarna ökade nya Nissan Leaf mest, följt av Tesla Model S. Sammantaget var mars en ovanligt bra månad för de rena elbilarna, av den totala ökningen under månaden utgjorde de drygt 30 procent. De vanligaste elbilarna i Sverige är Tesla Model S som det finns 3 072 stycken av, samt Nissan Leaf som det finns 2 797 stycken av. Bland laddhybriderna är Volkswagen Passat GTE som det finns 9 284 stycken av och Mitsubishi Outlander PHEV som det finns 7 891 stycken av, förklarar Johansson.
Flest eldrivna bussar i Eskilstuna
Den publika laddinfrastrukturen omfattar nu 4 996 laddpunkter fördelat på 1 327 laddstationer.
– Antalet laddpunkter i förhållande till antalet laddbara bilar (CPEV) ligger oförändrat på 0,10, vilket innebär att det finns en publik laddpunkt per tio laddbara bilar i Sverige. Det finns totalt 56 helt eldrivna bussar i Sverige, registrerade i tolv kommuner. Flest eldrivna bussar finns just nu i Eskilstuna kommun, avslutar Olle.
FAKTA
Power Circle
- Power Circle publicerar varje månad utvalda delar av statistiken över beståndet av laddbara lätta fordon och bussar i Sverige.
- Statistiken sammanställs från en unik databas över Sveriges samtliga laddbara personbilar, lätta lastbilar och fyrhjuliga mc och ger en mer heltäckande bild av elbilar och laddhybrider i Sverige än annan tillgänglig statistik.
- I databasen som går att beställa i sin helhet, belyses bland annat olika laddstandarder, tekniska specifikationer specifika för elbilar och geografisk data för varje enskild bil, samt diverse prognoser.
- Informationen ger ett unikt beslutsunderlag då det kommer till uppbyggnad av lokal laddinfrastruktur, inköp av elfordon och marknadsöversikt.
- Power Circle samlar den nya energibranschen kring viktiga framtidsfrågor. Tillsammans med de cirka 60 partnerföretagen verkar Power Circle för hållbar utveckling genom elektrifiering.
- Bland partnerföretagen finns energiföretag, teknikleverantörer, tjänsteföretag, lärosäten och andra organisationer.
- Verksamheten inriktas på nätverk, kunskapsspridning, demonstration och påverkan inom framtidsfrågor så som framtidens elnät och energilager, elektrifiering av transporter samt förnybar energi.
Källa: Power Circle.
Text: Anna Svensson