Thomas Schölin som är ansvarig för e-Mobility på Drivkraft Sverige berättar att Drivkraft Sverige har gjort en handlingsplan ”Nu laddar vi resan” 2023 som består av 15 konkreta förslag till att öka takten i elektrifieringen av transportsektorn. Laddinfrastrukturen spelar en avgörande roll för att lyckas med övergången till elektrifiering, både avseende personbilar, lätta lastbilar och tunga fordon.
Thomas berättar vidare att drivmedelsbranschen befinner sig mitt i omställningen från fossilt till fossilfritt där biodrivmedel och elektrifiering är hörnstenar för att lyckas bli klimatneutrala 2045. Drivkraft Sveriges medlemmar har höga ambitioner och bygger nya laddstationer i snabb takt. Redan idag finns 25 procent av de publika snabbladdningspunkterna hos Drivkraft Sveriges medlemmar.
Tre nyckelfaktorer inom de tre prioriterade områdena
Thomas förklarar att handlingsplanen ”Nu laddar vi resan” 2023 innehåller 15 konkreta förslag inom tre prioriterade områden Samhället, Elen och Fordonen.
- Målet är att synliggöra och prioritera vad som krävs för att öka takten i utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen. Handlingsplanen identifierar tre nyckelfaktorer inom de tre prioriterade områdena. Inom området Samhället, samordnande myndighet och en nationell samordnare. Inom området Elen, effektivare handläggningsprocesser samt tillräcklig effekt och nätkapacitet. Inom området Fordonen, ökat antal elfordon och en fungerande begagnatmarknad, säger Thomas Schölin.
Några av förslagen
Thomas fortsätter förklara att ett av förslagen för området Samhället är att utse Energimyndigheten till nationell samordningsmyndighet för laddinfrastruktur.
- Ett av förslagen för området Elen är att främja ny elproduktion i hela landet i närtid. Ett av förslagen för området Fordonen är att bibehålla nedsättningen av nybilspriset med en schablon vid beräkningen av värdet av bilförmån för miljöanpassade fordon. Flera av åtgärderna i handlingsplanen för respektive område har tidigare framförts av både myndigheter och organisationer, säger Thomas.
Det behöver finnas tillräckligt mycket el kapacitet för fler laddstationer
Thomas berättar att i nuläget är takten med elektrifieringen av transportsektorn ganska god i Sverige.
- Samtidigt är branschen redo att öka takten i utbyggnaden ytterligare men upplever att det finns strukturella hinder som drar ned tempot. En utmaning är att det behöver finnas tillräckligt mycket el kapacitet för fler laddstationer i Sverige. Med tanke på att det kommer behöva byggas fler laddstationer som kommer behövas anslutas till elnät exempelvis i centrala delar av städer, vid bostäder och vid drivmedelsstationer. En annan utmaning för branscher inom laddinfrastrukturen är att det behövs en samordning av de stöd för utbyggnad som finns. För i dagsläget ör det flera olika myndigheter som hanterar olika stödprogram, säger Thomas.
Politikerna behöver lyssna på våra myndighetsexperter
Thomas förklarar att inför framtiden är det viktigt att det produceras mer hållbar el.
- Vi behöver hållbar- och stabil el till rimliga priser. Dessutom behöver politikerna lyssna på våra myndighetsexperter gällande elektrifieringen av transportsektorn. Fördelaktigt i nuläget är att det finns mobila laddstationer som är flyttbara och de används till viss del i Sverige där det behövs en utökad kapacitet vid till exempel sportlov eller Midsommar, avslutar Thomas.
Text: Anna Svensson
Thomas berättar vidare att drivmedelsbranschen befinner sig mitt i omställningen från fossilt till fossilfritt där biodrivmedel och elektrifiering är hörnstenar för att lyckas bli klimatneutrala 2045. Drivkraft Sveriges medlemmar har höga ambitioner och bygger nya laddstationer i snabb takt. Redan idag finns 25 procent av de publika snabbladdningspunkterna hos Drivkraft Sveriges medlemmar.
Tre nyckelfaktorer inom de tre prioriterade områdena
Thomas förklarar att handlingsplanen ”Nu laddar vi resan” 2023 innehåller 15 konkreta förslag inom tre prioriterade områden Samhället, Elen och Fordonen.
- Målet är att synliggöra och prioritera vad som krävs för att öka takten i utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen. Handlingsplanen identifierar tre nyckelfaktorer inom de tre prioriterade områdena. Inom området Samhället, samordnande myndighet och en nationell samordnare. Inom området Elen, effektivare handläggningsprocesser samt tillräcklig effekt och nätkapacitet. Inom området Fordonen, ökat antal elfordon och en fungerande begagnatmarknad, säger Thomas Schölin.
Några av förslagen
Thomas fortsätter förklara att ett av förslagen för området Samhället är att utse Energimyndigheten till nationell samordningsmyndighet för laddinfrastruktur.
- Ett av förslagen för området Elen är att främja ny elproduktion i hela landet i närtid. Ett av förslagen för området Fordonen är att bibehålla nedsättningen av nybilspriset med en schablon vid beräkningen av värdet av bilförmån för miljöanpassade fordon. Flera av åtgärderna i handlingsplanen för respektive område har tidigare framförts av både myndigheter och organisationer, säger Thomas.
Det behöver finnas tillräckligt mycket el kapacitet för fler laddstationer
Thomas berättar att i nuläget är takten med elektrifieringen av transportsektorn ganska god i Sverige.
- Samtidigt är branschen redo att öka takten i utbyggnaden ytterligare men upplever att det finns strukturella hinder som drar ned tempot. En utmaning är att det behöver finnas tillräckligt mycket el kapacitet för fler laddstationer i Sverige. Med tanke på att det kommer behöva byggas fler laddstationer som kommer behövas anslutas till elnät exempelvis i centrala delar av städer, vid bostäder och vid drivmedelsstationer. En annan utmaning för branscher inom laddinfrastrukturen är att det behövs en samordning av de stöd för utbyggnad som finns. För i dagsläget ör det flera olika myndigheter som hanterar olika stödprogram, säger Thomas.
Politikerna behöver lyssna på våra myndighetsexperter
Thomas förklarar att inför framtiden är det viktigt att det produceras mer hållbar el.
- Vi behöver hållbar- och stabil el till rimliga priser. Dessutom behöver politikerna lyssna på våra myndighetsexperter gällande elektrifieringen av transportsektorn. Fördelaktigt i nuläget är att det finns mobila laddstationer som är flyttbara och de används till viss del i Sverige där det behövs en utökad kapacitet vid till exempel sportlov eller Midsommar, avslutar Thomas.
Text: Anna Svensson