Bo Ericsson som är VD för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) berättar att fordonsbranschen är mitt uppe i en enorm omstrukturering som kommer att fortsätta under de kommande 5 till 10 åren. Förutom digitaliseringen sker en teknikförändring och vi kommer få se nya affärsmodeller, därför måste nya digitala lösningar utvecklas och arbetsprocesserna ändras.
Bo berättar vidare att vårt sätt att möta kunderna kommer att förändras. Självklart är det märkeshandlaren och märkesverkstaden som först kommer få känna av den största omställningen. Hur vi kommer att agera i framtiden påverkas av nya aktörer på bilmarknaden när bilar från Kina kommer på bredare front, att tillverkare förändrar en 120 årig distributionsmodell, att det blir allt fler elbilar med mindre servicebehov än de fossildrivna och att det kommer nya sätt att handha bilunderhåll och mobilitet. Dessa är några exempel som alla spelar in.
Elbilar får höjd bonus och bonus för stora laddhybrider sänks
Ericsson förklarar att under 2021 ska det lanseras över 40 olika elbilsmodeller vilket gör 2021 till elbilens år.
- Under det gångna året har laddhybriderna ökat kraftigt och en rad nya modeller med både bensin- och elmotor har lanserats. I Sverige har andelen laddhybrider ökat med 158 procent, medan elbilar gått upp med 51 procent. Elbilen Volkswagen ID.3 blev etta i registreringsstatistiken 2020. Dessutom får elbilar höjd bonus i Sverige till 70 000 kr, medan bonusen för stora laddhybrider sänks. I och med elbilarnas tillkomst kommer uppskattningsvis täckningsbidraget från de traditionella underhållsbehoven mätt i olja och delar att falla 25 till 30 procent fram till 2025, säger Bo Ericsson.
Tillverkarna testar nu olika distributionslösningar
Bo fortsätter förklara att därför är det viktigt att effektivisera internt och ha bra samt effektiva kundprocesser.
- Pandemin tillåter att digitaliseringen accelererar och den digitala "mognaden” har stärkts avsevärt på kort tid, vilket öppnar upp nya möjligheter. Exempelvis Volvo, Volkswagen, Audi och Skoda har satsat på att sälja elbilarna exklusivt online via en ny webbportal, direkt från fabriken till slutkunden. Samtidigt pågår en pilot med Seat där tillverkaren testar olika distributionslösningar med fabriken. I Tyskland säljs Volkswagen ID.3 enligt samma agentmodell som används för Mercedes och de kommande elektiska Volvobilarna. Ingen kan luta sig tillbaka i tron att det inte kan drabba dem. Olika tillverkare testar nu olika lösningar. I Sverige är datamognaden hög, vi är vana att beställa via nätet, vi är vana att betala via nätet och volymerna är förhållandevis små - därför vågar tillverkarna testa i Sverige, berättar Bo.
Bra konkurrensregler kommer bli ett måste
Ericsson menar att det gäller att ständigt se över sin verksamhet. Samtidigt pågår ett framtagande av ett nytt Gruppundantag som ska vara helt klart 2023.
- Vi på SFVF märker att den ökande konkurrensen leder till att allt fler verkstäder vill bli både märkes- och allbilverkstad, så bra konkurrensregler kommer bli ett måste. Från och med 2022 får vi dessutom en förändring i Konsumentköplagens 20§. Då kommer reklamationsrätten för en begagnad bil, husbil med mera att öka från sex månader till 12 månader. Vi spår att antalet bilhandlare som behöver juridisk hjälp kommer att öka och även antalet anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). En direkt konsekvens av den snabba utvecklingen och den ökande konkurrensen har under de senaste åren blivit att allt fler gör stora förvärv och investeringar i närliggande branscher. Dessutom förbereder sig många företag idag för den omställning som redan har börjat och kommer accelerera, säger Bo.
Elbilar ställer krav på kompetensutveckling och pålästa köpare
Bo berättar att det är en helt ny värld för fordonsbranschen och för fordonsförare som håller på att utvecklas.
- Självkörande bilar, fortsatt utveckling och tillverkning av elbilar kommer påverka och ställa krav på kompetensutvecklingen samt även på vägförhållandena och för fordonstillverkarna. För de bilförare som i nuläget väljer att köpa elbil är det viktigt att vara påläst innan man köper elbil eftersom det är mycket att ta hänsyn till med en elbil. Framför allt vad som gäller laddning av elbilen. Tyvärr ser jag elbilsägare som använder skarvsladd och det avråder vi starkt ifrån eftersom en säkring inte utlöser om det blir ett fel. Använd inte heller ett vanligt eluttag för långtidsladdning, det är inte avsett för det och kan bli överhettat. Eftersom en elbil fungerar på ett annorlunda sätt, därför finns det risker att äga en elbil. Exempelvis när en elbil kolliderar i trafiken kan det ta några veckor innan elbilen börjar att brinna, jämfört med ett fordon med fossilt bränsle som kan börja brinna direkt på plats vid kollision. Idag finns det ett begränsat antal elstolpar för elbilar i Sverige vilket kan resultera i väntetid innan elstolpar blir lediga, därför bör bilägaren planera sin resa om man ska åka långt. Viktigt är att ladda elbilen enligt instruktioner från elbilens handbok. Dessutom är elbilen tyngre jämfört med en bränslebil. Däck och andra reservdelar till elbilar är dyrare jämfört med bränslebilar. Norge är ett av de länderna där flertalet av invånarna kör elbilar och där det finns många elstolpar att ladda elbilarna vid. I Sverige lär det bli fler som köper elbilar framöver och då behövs fler elstolpar, avslutar Bo.
Text: Anna Svensson
Bo berättar vidare att vårt sätt att möta kunderna kommer att förändras. Självklart är det märkeshandlaren och märkesverkstaden som först kommer få känna av den största omställningen. Hur vi kommer att agera i framtiden påverkas av nya aktörer på bilmarknaden när bilar från Kina kommer på bredare front, att tillverkare förändrar en 120 årig distributionsmodell, att det blir allt fler elbilar med mindre servicebehov än de fossildrivna och att det kommer nya sätt att handha bilunderhåll och mobilitet. Dessa är några exempel som alla spelar in.
Elbilar får höjd bonus och bonus för stora laddhybrider sänks
Ericsson förklarar att under 2021 ska det lanseras över 40 olika elbilsmodeller vilket gör 2021 till elbilens år.
- Under det gångna året har laddhybriderna ökat kraftigt och en rad nya modeller med både bensin- och elmotor har lanserats. I Sverige har andelen laddhybrider ökat med 158 procent, medan elbilar gått upp med 51 procent. Elbilen Volkswagen ID.3 blev etta i registreringsstatistiken 2020. Dessutom får elbilar höjd bonus i Sverige till 70 000 kr, medan bonusen för stora laddhybrider sänks. I och med elbilarnas tillkomst kommer uppskattningsvis täckningsbidraget från de traditionella underhållsbehoven mätt i olja och delar att falla 25 till 30 procent fram till 2025, säger Bo Ericsson.
Tillverkarna testar nu olika distributionslösningar
Bo fortsätter förklara att därför är det viktigt att effektivisera internt och ha bra samt effektiva kundprocesser.
- Pandemin tillåter att digitaliseringen accelererar och den digitala "mognaden” har stärkts avsevärt på kort tid, vilket öppnar upp nya möjligheter. Exempelvis Volvo, Volkswagen, Audi och Skoda har satsat på att sälja elbilarna exklusivt online via en ny webbportal, direkt från fabriken till slutkunden. Samtidigt pågår en pilot med Seat där tillverkaren testar olika distributionslösningar med fabriken. I Tyskland säljs Volkswagen ID.3 enligt samma agentmodell som används för Mercedes och de kommande elektiska Volvobilarna. Ingen kan luta sig tillbaka i tron att det inte kan drabba dem. Olika tillverkare testar nu olika lösningar. I Sverige är datamognaden hög, vi är vana att beställa via nätet, vi är vana att betala via nätet och volymerna är förhållandevis små - därför vågar tillverkarna testa i Sverige, berättar Bo.
Bra konkurrensregler kommer bli ett måste
Ericsson menar att det gäller att ständigt se över sin verksamhet. Samtidigt pågår ett framtagande av ett nytt Gruppundantag som ska vara helt klart 2023.
- Vi på SFVF märker att den ökande konkurrensen leder till att allt fler verkstäder vill bli både märkes- och allbilverkstad, så bra konkurrensregler kommer bli ett måste. Från och med 2022 får vi dessutom en förändring i Konsumentköplagens 20§. Då kommer reklamationsrätten för en begagnad bil, husbil med mera att öka från sex månader till 12 månader. Vi spår att antalet bilhandlare som behöver juridisk hjälp kommer att öka och även antalet anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). En direkt konsekvens av den snabba utvecklingen och den ökande konkurrensen har under de senaste åren blivit att allt fler gör stora förvärv och investeringar i närliggande branscher. Dessutom förbereder sig många företag idag för den omställning som redan har börjat och kommer accelerera, säger Bo.
Elbilar ställer krav på kompetensutveckling och pålästa köpare
Bo berättar att det är en helt ny värld för fordonsbranschen och för fordonsförare som håller på att utvecklas.
- Självkörande bilar, fortsatt utveckling och tillverkning av elbilar kommer påverka och ställa krav på kompetensutvecklingen samt även på vägförhållandena och för fordonstillverkarna. För de bilförare som i nuläget väljer att köpa elbil är det viktigt att vara påläst innan man köper elbil eftersom det är mycket att ta hänsyn till med en elbil. Framför allt vad som gäller laddning av elbilen. Tyvärr ser jag elbilsägare som använder skarvsladd och det avråder vi starkt ifrån eftersom en säkring inte utlöser om det blir ett fel. Använd inte heller ett vanligt eluttag för långtidsladdning, det är inte avsett för det och kan bli överhettat. Eftersom en elbil fungerar på ett annorlunda sätt, därför finns det risker att äga en elbil. Exempelvis när en elbil kolliderar i trafiken kan det ta några veckor innan elbilen börjar att brinna, jämfört med ett fordon med fossilt bränsle som kan börja brinna direkt på plats vid kollision. Idag finns det ett begränsat antal elstolpar för elbilar i Sverige vilket kan resultera i väntetid innan elstolpar blir lediga, därför bör bilägaren planera sin resa om man ska åka långt. Viktigt är att ladda elbilen enligt instruktioner från elbilens handbok. Dessutom är elbilen tyngre jämfört med en bränslebil. Däck och andra reservdelar till elbilar är dyrare jämfört med bränslebilar. Norge är ett av de länderna där flertalet av invånarna kör elbilar och där det finns många elstolpar att ladda elbilarna vid. I Sverige lär det bli fler som köper elbilar framöver och då behövs fler elstolpar, avslutar Bo.
Text: Anna Svensson