Den 21 april år 2021 meddelade regeringen oväntat att gå vidare med en avveckling av Bromma flygplats. Fredrik Kämpfe som är branschchef på Transportföretagen för flyg berättar att, en utredning om förtida nedläggning av flygplatsen ska enligt regeringen vara klar redan i augusti i år 2021. Samtidigt kan regeringen inte ge några tydliga löften om Arlandas långsiktiga utveckling. Regeringens utspel har inte föregåtts av remiss eller dialog med berörda aktörer från regeringens sida och riskerar att lägga en våt filt över Stockholmsregionens tillgänglighet med flyg, såväl inrikes som utrikes.
Fredrik berättar vidare att det är sårbart att samla den samhällsviktiga flygtrafiken för Stockholmsregionen till endast en flygplats. Bromma och Arlanda kompletterar därför varandra. Trots allt ligger Bromma närmare Stockholm och avståndet till Karolinska universitetssjukhuset i Solna är endast ett par kilometer. Bromma är dessutom hela Sveriges flygplats som förbinder landets olika delar med huvudstaden på ett effektivt sätt.
Utveckla Bromma till en stadsnära flygplats
Kämpfe förklarar att Transportföretagen har helt och hållet saknat en dialog angående Bromma. Regeringen har i stället valt att förhandla om Brommas framtid bakom stängda dörrar.
- Däremot har vi varit en stark röst i debatten för att utveckla Bromma till en stadsnära flygplats som inom en snar framtid kan ta emot nästan utsläppsfria flyg och flyg med helt nya egenskaper som mindre buller. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) lyfte under pressträffen vikten av att hitta lösningar för verksamheterna på Bromma och vi hoppas att regeringen nu bjuder in till dialog med berörda företag som idag är beroende av flygplatsen, säger Fredrik Kämpfe.
Hittills har regeringen inte bjudit in till dialog
Fredrik förklarar vidare att den privata investerargruppen Bromma Airport Group (BAG) som bland annat omfattar flygtrafikledningsföretaget Aviation Capacity Resources AB (ACR).
- Har tagit initiativ till att ta över driften av Bromma flygplats. Detta meddelade gruppen redan i januari i år 2021 men hittills har regeringen inte bjudit in till dialog. BAG anser sig ha goda förutsättningar att driva flygplatsen vidare på ett hållbart och lönsamt sätt, berättar han.
Bromma är hela Sveriges flygplats
Fredrik menar att efter över ett halvårs tystnad är det oväntat att regeringen nu avser att lägga ned Bromma flygplats helt utan dialog.
- Vi vill i stället att regeringen tar ett helhetsgrepp om flyget och framförallt visar det politiska modet och för en öppen dialog med berörda parter. Bromma är hela Sveriges flygplats och används idag av ambulansflyg och många företag har sin försörjning direkt av flygplatsen. Det är viktigt att regeringens särskilda utredare verkligen arbetar för att företag och arbetstillfällen kan säkras, säger Kämpfe.
Svårt att förstå hur regeringen resonerar
Fredrik anser att för Transportföretagen är flygets framtid alldeles för viktig för att avgöras i slutna rum. Ingen förtida avveckling av Bromma bör ske utan löften om hur företagens verksamhet kan säkras.
- Jag har svårt att förstå hur regeringen resonerar. Det handlar inte om klimatet och buller eftersom det är utmaningar flygbranschen kommer att möta. Det handlar inte om ekonomi eftersom det finns privata intressenter som är villiga att ta över Bromma från Swedavia. Jag kan bara tolka beskedet som ytterligare ett tecken på att regeringen saknar en sammanhållen flygpolitik. Dessutom vid en presskonferens fredagen den 16 april 2021 nämndes infrastrukturpropositionen som presenterades, angående regeringens satsningar på transportinfrastruktur som går mindre än en procent till luftfart, avslutar Fredrik.
Text: Anna Svensson
Fredrik berättar vidare att det är sårbart att samla den samhällsviktiga flygtrafiken för Stockholmsregionen till endast en flygplats. Bromma och Arlanda kompletterar därför varandra. Trots allt ligger Bromma närmare Stockholm och avståndet till Karolinska universitetssjukhuset i Solna är endast ett par kilometer. Bromma är dessutom hela Sveriges flygplats som förbinder landets olika delar med huvudstaden på ett effektivt sätt.
Utveckla Bromma till en stadsnära flygplats
Kämpfe förklarar att Transportföretagen har helt och hållet saknat en dialog angående Bromma. Regeringen har i stället valt att förhandla om Brommas framtid bakom stängda dörrar.
- Däremot har vi varit en stark röst i debatten för att utveckla Bromma till en stadsnära flygplats som inom en snar framtid kan ta emot nästan utsläppsfria flyg och flyg med helt nya egenskaper som mindre buller. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) lyfte under pressträffen vikten av att hitta lösningar för verksamheterna på Bromma och vi hoppas att regeringen nu bjuder in till dialog med berörda företag som idag är beroende av flygplatsen, säger Fredrik Kämpfe.
Hittills har regeringen inte bjudit in till dialog
Fredrik förklarar vidare att den privata investerargruppen Bromma Airport Group (BAG) som bland annat omfattar flygtrafikledningsföretaget Aviation Capacity Resources AB (ACR).
- Har tagit initiativ till att ta över driften av Bromma flygplats. Detta meddelade gruppen redan i januari i år 2021 men hittills har regeringen inte bjudit in till dialog. BAG anser sig ha goda förutsättningar att driva flygplatsen vidare på ett hållbart och lönsamt sätt, berättar han.
Bromma är hela Sveriges flygplats
Fredrik menar att efter över ett halvårs tystnad är det oväntat att regeringen nu avser att lägga ned Bromma flygplats helt utan dialog.
- Vi vill i stället att regeringen tar ett helhetsgrepp om flyget och framförallt visar det politiska modet och för en öppen dialog med berörda parter. Bromma är hela Sveriges flygplats och används idag av ambulansflyg och många företag har sin försörjning direkt av flygplatsen. Det är viktigt att regeringens särskilda utredare verkligen arbetar för att företag och arbetstillfällen kan säkras, säger Kämpfe.
Svårt att förstå hur regeringen resonerar
Fredrik anser att för Transportföretagen är flygets framtid alldeles för viktig för att avgöras i slutna rum. Ingen förtida avveckling av Bromma bör ske utan löften om hur företagens verksamhet kan säkras.
- Jag har svårt att förstå hur regeringen resonerar. Det handlar inte om klimatet och buller eftersom det är utmaningar flygbranschen kommer att möta. Det handlar inte om ekonomi eftersom det finns privata intressenter som är villiga att ta över Bromma från Swedavia. Jag kan bara tolka beskedet som ytterligare ett tecken på att regeringen saknar en sammanhållen flygpolitik. Dessutom vid en presskonferens fredagen den 16 april 2021 nämndes infrastrukturpropositionen som presenterades, angående regeringens satsningar på transportinfrastruktur som går mindre än en procent till luftfart, avslutar Fredrik.
Text: Anna Svensson