Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,4 procent under november 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Karin Brynell som är VD på Svensk Dagligvaruhandel berättar att i november 2020 var det utropstecken för e-handeln där försäljningstillväxten uppgick till 136,1 procent. Hemleverans ökade med 78,9 procent och upphämtning i butik med hela 242,9 procent. Tillväxten i e-handeln sker fortsatt från låga nivåer.
Karin berättar vidare att den fysiska dagligvaruhandelns försäljning växte med 2,5 procent, vilket är en svagare utveckling än vad som setts tidigare under året. Kalendereffekten för november uppgår till -1,8 procent, vilket ger en kalenderjusterad total försäljningsutveckling på 8,2 procent. Dagligvaruindex för december och helåret 2020 kommer att presenteras 4 februari.
Högt dagligvaruindex har noterats
Den höga tillväxten är en kombination av ökad efterfrågan från konsumenter när de striktare coronarestriktionerna infördes och att branschens aktörer ökat kapaciteten i e-handelsleveranserna.
- I takt med att myndigheternas coronarestriktioner successivt tilltog under november så fortsatte matinköpen på nätet att öka. Försäljningstillväxten som vi ser i november är, med undantag för semestermånaden juli i år, den högsta som noterats sedan Dagligvaruindex började mäta marknadsutvecklingen, säger Karin Brynell.
Aktörerna har investerat i nya lösningar för utlämning
Karin förklarar att E-handeln har under hela coronapandemin haft en kraftig ökning. Det leveranssätt som haft en klart starkast utveckling är så kallad click and collect, det vill säga att kunden beställer på nätet men hämtar själv i butiken.
- Att ökningen skett främst där beror nog på att aktörerna investerat i nya lösningar för utlämning och satsat på att få ut dem under året. En annan förklaring kan vara att det inledningsvis under pandemin var tidvis låg kapacitet i hemleveranserna och då blev click and collect ett alternativ som fler fick upp ögonen för. Det är ju dessutom billigare då man slipper betala för hemleveransen, förklarar Karin.
Fortfarande handlas mycket dagligvaror i butik
Karin berättar att coronapandemin har gjort en förflyttning framåt vad gäller e-handeln.
- Jag har hört siffror att det skulle motsvara två till tre år på utvecklingskurvan. Samtidigt ska vi komma ihåg att utvecklingssiffrorna är från mycket låga nivåer. Fortfarande handlas långt över 90 procent av alla dagligvaror i en fysisk butik. Många har dock under pandemin sett fördelarna med att e-handla sin mat. Vi har också den äldre målgruppen, som kanske förut inte varit särskilt intresserade av att e-handla men som nu har sett fördelarna på grund av coronarestriktionerna, avslutar Karin.
Text: Anna Svensson
Karin berättar vidare att den fysiska dagligvaruhandelns försäljning växte med 2,5 procent, vilket är en svagare utveckling än vad som setts tidigare under året. Kalendereffekten för november uppgår till -1,8 procent, vilket ger en kalenderjusterad total försäljningsutveckling på 8,2 procent. Dagligvaruindex för december och helåret 2020 kommer att presenteras 4 februari.
Högt dagligvaruindex har noterats
Den höga tillväxten är en kombination av ökad efterfrågan från konsumenter när de striktare coronarestriktionerna infördes och att branschens aktörer ökat kapaciteten i e-handelsleveranserna.
- I takt med att myndigheternas coronarestriktioner successivt tilltog under november så fortsatte matinköpen på nätet att öka. Försäljningstillväxten som vi ser i november är, med undantag för semestermånaden juli i år, den högsta som noterats sedan Dagligvaruindex började mäta marknadsutvecklingen, säger Karin Brynell.
Aktörerna har investerat i nya lösningar för utlämning
Karin förklarar att E-handeln har under hela coronapandemin haft en kraftig ökning. Det leveranssätt som haft en klart starkast utveckling är så kallad click and collect, det vill säga att kunden beställer på nätet men hämtar själv i butiken.
- Att ökningen skett främst där beror nog på att aktörerna investerat i nya lösningar för utlämning och satsat på att få ut dem under året. En annan förklaring kan vara att det inledningsvis under pandemin var tidvis låg kapacitet i hemleveranserna och då blev click and collect ett alternativ som fler fick upp ögonen för. Det är ju dessutom billigare då man slipper betala för hemleveransen, förklarar Karin.
Fortfarande handlas mycket dagligvaror i butik
Karin berättar att coronapandemin har gjort en förflyttning framåt vad gäller e-handeln.
- Jag har hört siffror att det skulle motsvara två till tre år på utvecklingskurvan. Samtidigt ska vi komma ihåg att utvecklingssiffrorna är från mycket låga nivåer. Fortfarande handlas långt över 90 procent av alla dagligvaror i en fysisk butik. Många har dock under pandemin sett fördelarna med att e-handla sin mat. Vi har också den äldre målgruppen, som kanske förut inte varit särskilt intresserade av att e-handla men som nu har sett fördelarna på grund av coronarestriktionerna, avslutar Karin.
Text: Anna Svensson