Consid är ett småländskt bolag med huvudkontor i Jönköping som har utsetts till Gasellföretag för sjätte året i rad av Dagens Industri. Det är en utmärkelse som mindre än 0,5 procent av Sveriges aktiebolag uppfyller kriterierna för att få. Consid är enormt stolta över den viktiga roll de har som jobbskapare i regionen och att de lyckats få utmärkelsen hela sex år i följd. Dessutom har Consid flyttat in i nya lokaler i Atollen i Jönköping.
Consid är ett av få som klarar att uppnå de tuffa kriterierna för sjätte året i obruten följd. Dagens Industri analyserar varje år samtliga svenska aktiebolags årsredovisningar och utser sedan Sveriges mest snabbväxande företag till Gasellföretag. Gasellutmärkelsen premierar företag som visat prov på goda resultat sett till parametrar som omsättning, tillväxt och sunda finanser. För att utses till Gasellföretag måste bolaget uppfylla en mängd tuffa kriterier.
Flera fina utmärkelser
Peter Hellgren som är VD och grundare på Consid berättar att Gasell utmärkelsen är ett bevis på att Consid har bra tillväxt, god lönsamhet, har fördubblat lönsamheten på tre år samt har sunda finanser.
– Det är alltid roligt när vi får uppmuntran via utmärkelser då vi har lyckats väl. Och vi har även nu i år fått utmärkelsen Superföretagen i femte året i rad av Veckans Affärer som ställer höga krav. Dessutom under de två sista åren har vi blivit ett av hundra karriärföretag i Sverige, vilket gör att vi sticker ut lite extra. Och till nästa år siktar vi på att få en sjunde Gasell utmärkelse, säger Peter Hellgren.
Lyhörd och omvärldsbevakande
Det som har gjort att det går bra för Consid är att de har haft en fantastisk resa hittills.
– Nu har vi en stabil plattform att bygga vidare på framåt, det kommer bli otroligt spännande. Det gäller för oss att vara lyhörda och omvärldsbevakande. I november år 2000 bildades Consid. Det var jag tillsammans med en kollega som kom på idén. Det var inget specifikt behov eller lucka i marknaden utan anledningen till att jag ville starta Consid var för att jag ville förändra hur man jobbar med personal och kunder på ett bättre sätt, och där de anställda vill jobba. Och vårt motto på Consid är ”det företag jag själv vill jobba på och som kvalitets medvetna kunder vill jobba med”, förklarar Peter.
Entreprenörskap, engagemang och effekt
Hellgren forsätter berätta att det gäller att dra nytta av kapaciteten som finns i en organisation med de individer/anställda som finns och som vill framåt.
– Vår personal är vår största tillgång. Vi vill hjälpa våra kunder med att bli lönsamma på vad de gör. Vi är snabbfotade under tiden som vi växer oss större och tar till oss av det som händer på marknaden. Det som gör Consid unika är att vi har ett totalerbjudande för våra kunder, och våra värdeord är entreprenörskap, engagemang och effekt, berättar han.
Tittar på förändringar i omvärlden
Consid är ett tjänsteföretag det vill säga de har inga apparater. Peter menar att det är deras balansräkning/deras anställda är det som går ut genom dörren varje dag.
– Därför är det viktigt för oss att vår personal trivs. Vi har helhetserbjuden inom IT och digitalisering. Våra tjänster utvecklas hela tiden i takt med att förändringar som sker inom IT, och digitalisering, samt förändringar som sker med innovation och hållbarhet som under de senaste åren har blivit viktigare för välden vi lever i. Därför gäller det för oss att titta på hur omvärlden förändras, säger Hellgren.
Många olika affärsområden
Consid har ett antal olika affärsområden för sina kunder, bland annat ”Application management” där de tar ansvar av grupperingar av system eller funktioner hos kunder.
– ”Interactive” där vi jobbar med webb och e-handel, ”Innovation” där vi hjälper kunderna att hitta nya intäktskanaler, ”Test & quality management” handlar om kvalitativa lösningar, Inom ”Communication” hjälper vi kunder med marknadsföring och kommunikation. Alla våra affärsområden finns det stort behov av hos våra kunder. Just nu är det framför allt ”Innovation” som många företag vill ha hjälp med, berättar han.
Största utmaningen är kompetens tillförsel
Idag har Consid 14 kontor i Sverige och under åren har antalet anställda ökat och de är idag 500 anställda och de kommer etablera fler kontor och har nyligen öppnat upp ett kontor i Helsingborg.
– Vi har flera kontor för att finnas nära våra kunder. Den största utmaningen idag är kompetens tillförsel. Hittills har Consid rekryterat in 170 nya medarbetare i år. Vi är ett attraktivt varumärke som gör att det underlättar rekryteringar. Och vi utvecklas både med befintliga och nya kunder. Vi jobbar med tre års cykler och vår målsättning är att vi ska omsätta en miljard till år 2019. I år beräknar vi att omsätta ungefär 600 miljoner. Vi är inte börsnoterade och tänker inte bli det, avslutar Peter.
Fakta
Om Consid
Consids affärsområden
Interactive
Communication
Innovation
Application Development
Application Management
Internet of things
Mobility
Management & Strategy,
Test & quality management
Business intelligence
Källa: Consid.
Text och foto: Anna Svensson
Consid är ett av få som klarar att uppnå de tuffa kriterierna för sjätte året i obruten följd. Dagens Industri analyserar varje år samtliga svenska aktiebolags årsredovisningar och utser sedan Sveriges mest snabbväxande företag till Gasellföretag. Gasellutmärkelsen premierar företag som visat prov på goda resultat sett till parametrar som omsättning, tillväxt och sunda finanser. För att utses till Gasellföretag måste bolaget uppfylla en mängd tuffa kriterier.
Flera fina utmärkelser
Peter Hellgren som är VD och grundare på Consid berättar att Gasell utmärkelsen är ett bevis på att Consid har bra tillväxt, god lönsamhet, har fördubblat lönsamheten på tre år samt har sunda finanser.
– Det är alltid roligt när vi får uppmuntran via utmärkelser då vi har lyckats väl. Och vi har även nu i år fått utmärkelsen Superföretagen i femte året i rad av Veckans Affärer som ställer höga krav. Dessutom under de två sista åren har vi blivit ett av hundra karriärföretag i Sverige, vilket gör att vi sticker ut lite extra. Och till nästa år siktar vi på att få en sjunde Gasell utmärkelse, säger Peter Hellgren.
Lyhörd och omvärldsbevakande
Det som har gjort att det går bra för Consid är att de har haft en fantastisk resa hittills.
– Nu har vi en stabil plattform att bygga vidare på framåt, det kommer bli otroligt spännande. Det gäller för oss att vara lyhörda och omvärldsbevakande. I november år 2000 bildades Consid. Det var jag tillsammans med en kollega som kom på idén. Det var inget specifikt behov eller lucka i marknaden utan anledningen till att jag ville starta Consid var för att jag ville förändra hur man jobbar med personal och kunder på ett bättre sätt, och där de anställda vill jobba. Och vårt motto på Consid är ”det företag jag själv vill jobba på och som kvalitets medvetna kunder vill jobba med”, förklarar Peter.
Entreprenörskap, engagemang och effekt
Hellgren forsätter berätta att det gäller att dra nytta av kapaciteten som finns i en organisation med de individer/anställda som finns och som vill framåt.
– Vår personal är vår största tillgång. Vi vill hjälpa våra kunder med att bli lönsamma på vad de gör. Vi är snabbfotade under tiden som vi växer oss större och tar till oss av det som händer på marknaden. Det som gör Consid unika är att vi har ett totalerbjudande för våra kunder, och våra värdeord är entreprenörskap, engagemang och effekt, berättar han.
Tittar på förändringar i omvärlden
Consid är ett tjänsteföretag det vill säga de har inga apparater. Peter menar att det är deras balansräkning/deras anställda är det som går ut genom dörren varje dag.
– Därför är det viktigt för oss att vår personal trivs. Vi har helhetserbjuden inom IT och digitalisering. Våra tjänster utvecklas hela tiden i takt med att förändringar som sker inom IT, och digitalisering, samt förändringar som sker med innovation och hållbarhet som under de senaste åren har blivit viktigare för välden vi lever i. Därför gäller det för oss att titta på hur omvärlden förändras, säger Hellgren.
Många olika affärsområden
Consid har ett antal olika affärsområden för sina kunder, bland annat ”Application management” där de tar ansvar av grupperingar av system eller funktioner hos kunder.
– ”Interactive” där vi jobbar med webb och e-handel, ”Innovation” där vi hjälper kunderna att hitta nya intäktskanaler, ”Test & quality management” handlar om kvalitativa lösningar, Inom ”Communication” hjälper vi kunder med marknadsföring och kommunikation. Alla våra affärsområden finns det stort behov av hos våra kunder. Just nu är det framför allt ”Innovation” som många företag vill ha hjälp med, berättar han.
Största utmaningen är kompetens tillförsel
Idag har Consid 14 kontor i Sverige och under åren har antalet anställda ökat och de är idag 500 anställda och de kommer etablera fler kontor och har nyligen öppnat upp ett kontor i Helsingborg.
– Vi har flera kontor för att finnas nära våra kunder. Den största utmaningen idag är kompetens tillförsel. Hittills har Consid rekryterat in 170 nya medarbetare i år. Vi är ett attraktivt varumärke som gör att det underlättar rekryteringar. Och vi utvecklas både med befintliga och nya kunder. Vi jobbar med tre års cykler och vår målsättning är att vi ska omsätta en miljard till år 2019. I år beräknar vi att omsätta ungefär 600 miljoner. Vi är inte börsnoterade och tänker inte bli det, avslutar Peter.
Fakta
Om Consid
- Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring.
- Kontor i Jönköping, Stockholm, Uppsala, Örebro, Norrköping, Linköping, Göteborg, Malmö, Ljungby, Sundsvall, Storebro, Värnamo, Växjö och Helsingborg.
- Consid startades år 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell.
Consids affärsområden
Interactive
Communication
Innovation
Application Development
Application Management
Internet of things
Mobility
Management & Strategy,
Test & quality management
Business intelligence
Källa: Consid.
Text och foto: Anna Svensson