Den 22 juni landade sommarens första charterplan från Düsseldorf i Tyskland på Jönköping Airport. Turisterna välkomnades med en försmak av midsommar. Herman Larsson som är marknadsansvarig på Jönköping Airport berättar att i år är det tioårsjubileum för flyget till Jönköping Airport som tar charterresenärer från Europa till Jönköping, Småland och Sverige.
Resenärerna välkomnades av fin midsommarmusik av två dragspelare, midsommarstång, representanter med blomsterkransar från Jönköping Airport, Destination Jönköping och Smålands Turism som hade dukat midsommar fint och bjöd turisterna på jordgubbsbakelse och kaffe inne i terminalen. Först landade åtta tyska resejournalister och sedan landade Germania Airlines Airbus med 319 passagerare från Düsseldorf. Förutom tyska turister var det även turister från Österrike, Holland, Slovakien och Schweiz, samt att det kommer under sommaren fler turister även från Frankrike och Italien.
Glada och överraskade turister
Herman berättar att med tioårsjubileet blir det elfte gången som det genomförs välkomstceremoni.
– Turisterna brukar bli glada och lite förvånade av mottagningen. Förutom turister så landade tyska journalister som skulle skildra midsommarfirandet i Sverige. Framför allt är det äldre människor som kommer med charterplanen från Düsseldorf. Och det är många som kommer till Sverige och Småland för första gången. Jag har känt ett stort engagemang just för denna mottagning under åren, säger Herman Larsson.
Nu har säsongens första fullbokade charterflygplan landat
De första gästerna som köpt sin paketresa till Sverige har sedan någon vecka, redan landat i Jönköping med reguljärflyget från Frankfurt,
– Men den 22 juni landade säsongens första fullbokade stora charterflygplan på Jönköping Airport. Det har blivit en tradition att Smålands Turism, Destination Jönköping och Jönköping Airport tar emot säsongens första flyg med en festlig mottagning. I år landar gästerna på torsdagar från och med midsommar och fram till september. Det passar ju bra att den första stora gruppen landar dagen före midsommarafton som är en spännande svensk högtid för besökarna, berättar Herman.
Charterplan bidrar till ökad turism
Lena Larsson som är VD på Smålands Turism berättar att charterplanen från Düsseldorf är betydelse fulla för Smålands Turism, Destination Jönköping, Jönköping Airport och Jönköpings län.
– Vi har idag 6,2 miljarder kronor som turismen omsätter och i Jönköpings län ökar turismen. Med dessa turister med charterplan från Düsseldorf har omsättningen ökat med 16 procent från år 2015 till år 2016. Det har dessutom under de senaste tio åren varit en mycket bra ökning med fler som reser med charterplanen från Düsseldorf. Charterplan från Düsseldorf kommer att pågå under åtta veckor och landar på torsdagar. I stort sett är alla flyplanen fullbokade, säger Lena Larsson.
Turister lockas av den Småländska naturen
Lena förklarar att Smålands Turism kan se att den internationella marknaden av turister ökar markant.
– Vilket beror på att dessa resenärer som flyger med charterplan från Düsseldorf köper i Sverige och Småland boende, äter på restauranger, gör olika aktiviteter, deltar på guidade turer samt gör museum besök. Det som lockar dessa turister till Sverige och Småland är vår fina natur. Bland annat är cykelturer och att hyra egen bil populärt. Och av dessa turister finns det de som stannar i Småland och semestrar eller så åker de vidare för att uppleva övriga Sverige, säger hon.
Kan fördubbla turism inom en tioårsperiod
Smålands Tursim representerar alla kommuner i Jönköpings län. Tillsammans med kommuner jobbar de med att utveckla turistmålen.
– När det gäller långsiktiga planer har vi jobbat oss igenom en master plan för internationell marknadsföring och gjort bland annat analyser på ett antal marknader och titta på hur det ser ut med turismen i Jönköpings län idag och vilken kapacitet som finns. Och vi har kunnat se att vi inom en tioårsperiod har möjligheten att för dubbla det internationella resandet till Jönköpings län, berättar Lena.
Fler boendeanläggningar behövs
Smålands Turism vill göra förändringar, till exempel jobbar de idag mer via socialkanaler och de jobbar även mer med partners.
– Framför allt behöver vi jobba med att få upp fler boendeanläggningar. Vi har ett stort projekt på gång där vi fick extra resurser från Tillväxtverket. Syftet med projektet är att få fram fler hållbara produkter inom besöksnäringen med export. Och Jönköpings Airport är mycket viktig för att människor ska kunna ta sig till Småland och Jönköping. Det som är unikt med Småland är att vi bland annat kan erbjuda flera upplevelser för bland annat barnfamiljer som exempelvis High Chaparral och Astrid Lindgrens värld. För en bredmålgrupp har vi bra med campingplatser, flera fina herrgårdar och en bra natur med olika aktiviteter. Dessutom har vi flera omtyckta evenemang under sommaren, förklarar hon.
Samarbete Smålands Turism och Jönköpings Högskola
Dessutom har Smålands Turism ett samarbete med Jönköpings Högskola och med de som läser marknadsföring som masterutbildning.
– De studerande har varit ute hos företag för att se hur företagen marknadsför sig, vilket varit uppskattat hos företagen. Smålands turism jobbar kontinuerligt med att få marknaden att växa för turismen. När det gäller resenärerna som kommer från Düsseldorf så bor de bland annat på herrgårdar, hotell och i stugor. Smålands Turism erbjuder tillsammans med researrangörer olika paketerbjudande till turister för att få hit fler turister, avslutar Lena.
Text och foto: Arnold Svensson och Anna Svensson
Resenärerna välkomnades av fin midsommarmusik av två dragspelare, midsommarstång, representanter med blomsterkransar från Jönköping Airport, Destination Jönköping och Smålands Turism som hade dukat midsommar fint och bjöd turisterna på jordgubbsbakelse och kaffe inne i terminalen. Först landade åtta tyska resejournalister och sedan landade Germania Airlines Airbus med 319 passagerare från Düsseldorf. Förutom tyska turister var det även turister från Österrike, Holland, Slovakien och Schweiz, samt att det kommer under sommaren fler turister även från Frankrike och Italien.
Glada och överraskade turister
Herman berättar att med tioårsjubileet blir det elfte gången som det genomförs välkomstceremoni.
– Turisterna brukar bli glada och lite förvånade av mottagningen. Förutom turister så landade tyska journalister som skulle skildra midsommarfirandet i Sverige. Framför allt är det äldre människor som kommer med charterplanen från Düsseldorf. Och det är många som kommer till Sverige och Småland för första gången. Jag har känt ett stort engagemang just för denna mottagning under åren, säger Herman Larsson.
Nu har säsongens första fullbokade charterflygplan landat
De första gästerna som köpt sin paketresa till Sverige har sedan någon vecka, redan landat i Jönköping med reguljärflyget från Frankfurt,
– Men den 22 juni landade säsongens första fullbokade stora charterflygplan på Jönköping Airport. Det har blivit en tradition att Smålands Turism, Destination Jönköping och Jönköping Airport tar emot säsongens första flyg med en festlig mottagning. I år landar gästerna på torsdagar från och med midsommar och fram till september. Det passar ju bra att den första stora gruppen landar dagen före midsommarafton som är en spännande svensk högtid för besökarna, berättar Herman.
Charterplan bidrar till ökad turism
Lena Larsson som är VD på Smålands Turism berättar att charterplanen från Düsseldorf är betydelse fulla för Smålands Turism, Destination Jönköping, Jönköping Airport och Jönköpings län.
– Vi har idag 6,2 miljarder kronor som turismen omsätter och i Jönköpings län ökar turismen. Med dessa turister med charterplan från Düsseldorf har omsättningen ökat med 16 procent från år 2015 till år 2016. Det har dessutom under de senaste tio åren varit en mycket bra ökning med fler som reser med charterplanen från Düsseldorf. Charterplan från Düsseldorf kommer att pågå under åtta veckor och landar på torsdagar. I stort sett är alla flyplanen fullbokade, säger Lena Larsson.
Turister lockas av den Småländska naturen
Lena förklarar att Smålands Turism kan se att den internationella marknaden av turister ökar markant.
– Vilket beror på att dessa resenärer som flyger med charterplan från Düsseldorf köper i Sverige och Småland boende, äter på restauranger, gör olika aktiviteter, deltar på guidade turer samt gör museum besök. Det som lockar dessa turister till Sverige och Småland är vår fina natur. Bland annat är cykelturer och att hyra egen bil populärt. Och av dessa turister finns det de som stannar i Småland och semestrar eller så åker de vidare för att uppleva övriga Sverige, säger hon.
Kan fördubbla turism inom en tioårsperiod
Smålands Tursim representerar alla kommuner i Jönköpings län. Tillsammans med kommuner jobbar de med att utveckla turistmålen.
– När det gäller långsiktiga planer har vi jobbat oss igenom en master plan för internationell marknadsföring och gjort bland annat analyser på ett antal marknader och titta på hur det ser ut med turismen i Jönköpings län idag och vilken kapacitet som finns. Och vi har kunnat se att vi inom en tioårsperiod har möjligheten att för dubbla det internationella resandet till Jönköpings län, berättar Lena.
Fler boendeanläggningar behövs
Smålands Turism vill göra förändringar, till exempel jobbar de idag mer via socialkanaler och de jobbar även mer med partners.
– Framför allt behöver vi jobba med att få upp fler boendeanläggningar. Vi har ett stort projekt på gång där vi fick extra resurser från Tillväxtverket. Syftet med projektet är att få fram fler hållbara produkter inom besöksnäringen med export. Och Jönköpings Airport är mycket viktig för att människor ska kunna ta sig till Småland och Jönköping. Det som är unikt med Småland är att vi bland annat kan erbjuda flera upplevelser för bland annat barnfamiljer som exempelvis High Chaparral och Astrid Lindgrens värld. För en bredmålgrupp har vi bra med campingplatser, flera fina herrgårdar och en bra natur med olika aktiviteter. Dessutom har vi flera omtyckta evenemang under sommaren, förklarar hon.
Samarbete Smålands Turism och Jönköpings Högskola
Dessutom har Smålands Turism ett samarbete med Jönköpings Högskola och med de som läser marknadsföring som masterutbildning.
– De studerande har varit ute hos företag för att se hur företagen marknadsför sig, vilket varit uppskattat hos företagen. Smålands turism jobbar kontinuerligt med att få marknaden att växa för turismen. När det gäller resenärerna som kommer från Düsseldorf så bor de bland annat på herrgårdar, hotell och i stugor. Smålands Turism erbjuder tillsammans med researrangörer olika paketerbjudande till turister för att få hit fler turister, avslutar Lena.
Text och foto: Arnold Svensson och Anna Svensson