Fredagen den 17 mars togs det första spadtaget för byggandet av en mötesfri motortrafikled på väg 26/47 mellan Månseryd och Mullsjö. Vägen kommer byggas av NCC. Den nya vägen kommer att bidra till ökad trafiksäkerhet och ökad framkomlighet både för kollektivtrafik och för annan trafik. Längs den ombyggda sträckan kommer det också att byggas en mindre väg för långsamtgående trafik och för gång- och cykeltrafik. Det ska också byggas 15 nya broar.
Vid ceremonin medverkade Lennart Andersson som är regional direktör på Trafikverket Region Syd, Carina Junefelt som är projektledare på Trafikverket, Rune Backlund som är regionråd på Region Jönköpings län, Linda Danielsson som är kommunstyrelsens ordförande för Mullsjö kommun, Gunnar Pettersson som är kommunstyrelsens ordförande på Habo kommun och Katarina Bröms som är stadsbyggnadsdirektör på Jönköpings kommun. Medverkar gjorde även barn från årskurs tre till fem från Gunnarsboskolan i Mullsjö och artisten Elie Sandberg sjöng och spelade gitarr. Spadtaget gjordes på NCC:s etablering, mitt emot infarten till Sands Golf Club på väg 26/47. Och besökarna som kom bjöds på fika.
Ny väg underlättar för transport och pendling
Rune och Katarina berättar att syftet med den nya vägen är att skapa en bättre väg.
– Den nuvarande vägen är en viktig transportväg där flera lastbilar kör. Jönköping är ett logistikcenter som ligger centralt i syd Sverige, där mycket trafik löper samman och fortsätter norr ut. Samt att det är många som pendlar bland annat till Jönköping genom att åka kollektivt eller i bil för att de studera på Högskolan eller för att jobba. Och det är många som även pendlar till Mullsjö och Habo för att jobba, säger Rune Backlund och Katarina Bröms.
Bygg start förta april
Carina berättar att hon har tillsammans med andra och gjort en projektering av vägplanen.
– Sedan har vi gjort ett förfrågningsunderlag för entreprenad. Och handlat upp en entreprenad och nu pågår projektering inför byggstart och byggstarten blir första april. Och byggnationen av vägen beräknas bli färdig hösten år 2019, förklarar Carina Junefelt.
Ökad trafiksäkerhet och framkomlighet
Det är en ny motortrafikled som kommer att byggas med mitträcke 2+1 väg, och kommer vara 14 meter bred. Den ger ökad trafiksäkerhet och framkomlighet för alla trafikslag.
– Inga korsningar på den nya vägen, utan alla korsningar kommer gå planskilt det vill säga under eller över den nya vägen. Befintlig väg blir lokalväg och omledningsväg när vägen behöver ledas om, exempelvis när drift och underhållsåtgärder med mera sker på den nya vägen. Det blir viltstängsel längs hela sträckan på 17 kilometer och det är 15 stycken nya broar och två stycken befintliga broar som repareras vid Risbro, berättar Carina.
Risbo och Bäckebo nya trafikplatser
Det blir två stycken trafikplatser (Risbro och Bäckebo) och en ny rastplats vid Risbrodammen, den befintliga kommer finnas kvar under byggtiden.
– Det är roligt att jobba som projektledare med denna nya väg som många kommer att ha glädje av. En helt annan säkerhet blir det på nya vägen både för kollektivtrafik och för annan trafik. Och på den nya vägen kommer hastigheten att vara 100 kilometer per timma, säger Carina.
Nya vägen viktig för många orter
Linda berättar att den nya vägen är viktig och kommer att ha stor betydelse för Mullsjö och för fler andra orter.
– Den nuvarande vägen är en osäker väg som det har hänt många tragiska olyckor på. I nästan 40 år är vi många som har kämpat för att det ska byggas en säkrare väg. Och nu äntligen kommer vägen att byggas. Vi är många som är glada över att vägen kommer att byggas och ser vägen som en investering för framtiden och för Sverige, säger Linda Danielsson.
Text och foto: Anna Svensson
Vid ceremonin medverkade Lennart Andersson som är regional direktör på Trafikverket Region Syd, Carina Junefelt som är projektledare på Trafikverket, Rune Backlund som är regionråd på Region Jönköpings län, Linda Danielsson som är kommunstyrelsens ordförande för Mullsjö kommun, Gunnar Pettersson som är kommunstyrelsens ordförande på Habo kommun och Katarina Bröms som är stadsbyggnadsdirektör på Jönköpings kommun. Medverkar gjorde även barn från årskurs tre till fem från Gunnarsboskolan i Mullsjö och artisten Elie Sandberg sjöng och spelade gitarr. Spadtaget gjordes på NCC:s etablering, mitt emot infarten till Sands Golf Club på väg 26/47. Och besökarna som kom bjöds på fika.
Ny väg underlättar för transport och pendling
Rune och Katarina berättar att syftet med den nya vägen är att skapa en bättre väg.
– Den nuvarande vägen är en viktig transportväg där flera lastbilar kör. Jönköping är ett logistikcenter som ligger centralt i syd Sverige, där mycket trafik löper samman och fortsätter norr ut. Samt att det är många som pendlar bland annat till Jönköping genom att åka kollektivt eller i bil för att de studera på Högskolan eller för att jobba. Och det är många som även pendlar till Mullsjö och Habo för att jobba, säger Rune Backlund och Katarina Bröms.
Bygg start förta april
Carina berättar att hon har tillsammans med andra och gjort en projektering av vägplanen.
– Sedan har vi gjort ett förfrågningsunderlag för entreprenad. Och handlat upp en entreprenad och nu pågår projektering inför byggstart och byggstarten blir första april. Och byggnationen av vägen beräknas bli färdig hösten år 2019, förklarar Carina Junefelt.
Ökad trafiksäkerhet och framkomlighet
Det är en ny motortrafikled som kommer att byggas med mitträcke 2+1 väg, och kommer vara 14 meter bred. Den ger ökad trafiksäkerhet och framkomlighet för alla trafikslag.
– Inga korsningar på den nya vägen, utan alla korsningar kommer gå planskilt det vill säga under eller över den nya vägen. Befintlig väg blir lokalväg och omledningsväg när vägen behöver ledas om, exempelvis när drift och underhållsåtgärder med mera sker på den nya vägen. Det blir viltstängsel längs hela sträckan på 17 kilometer och det är 15 stycken nya broar och två stycken befintliga broar som repareras vid Risbro, berättar Carina.
Risbo och Bäckebo nya trafikplatser
Det blir två stycken trafikplatser (Risbro och Bäckebo) och en ny rastplats vid Risbrodammen, den befintliga kommer finnas kvar under byggtiden.
– Det är roligt att jobba som projektledare med denna nya väg som många kommer att ha glädje av. En helt annan säkerhet blir det på nya vägen både för kollektivtrafik och för annan trafik. Och på den nya vägen kommer hastigheten att vara 100 kilometer per timma, säger Carina.
Nya vägen viktig för många orter
Linda berättar att den nya vägen är viktig och kommer att ha stor betydelse för Mullsjö och för fler andra orter.
– Den nuvarande vägen är en osäker väg som det har hänt många tragiska olyckor på. I nästan 40 år är vi många som har kämpat för att det ska byggas en säkrare väg. Och nu äntligen kommer vägen att byggas. Vi är många som är glada över att vägen kommer att byggas och ser vägen som en investering för framtiden och för Sverige, säger Linda Danielsson.
Text och foto: Anna Svensson