Henrik Arvidsson som är grundaren av Blekinge Coffee och svensk mästare i kafferostning. Han berättar att han är en av de som hakat på prenumerationstrenden av kaffe via sin E-handel. Henrik menar att många fler konsumenter upptäcker bekvämligheten i prenumerationsbaserad E-handel, en affärsmodell som har vuxit betydligt under senare åren och särskilt nu under coronapandemin.
Henrik berättar vidare att varje år serveras cirka 600 miljarder koppar kaffe i världen och vi nordbor ligger högt upp på konsumtionslistan. Om du skulle fråga svenskar vad de inte kan leva utan, skulle många människor säkerligen svara just kaffe. I takt med den närmast explosions-artade tillväxten av kaffebarer och caféer i början av 2000-talet har vi också utvecklat preferenser för vilket kaffe vi helst vill dricka. Vi börjar också bli mer medvetna om kvalité, ursprung och hållbarhet och tittar inte enbart på pris när vi väljer kaffe. Specialkaffe är idag hetare än någonsin och det är något som Blekinge Coffee märkt av.
Kaffet rostas så att smakerna utvecklas
Henrik förklarar att sedan år 2012 har han drivit Blekinge Coffee som består av butik och café i Mörrum i Blekinge län samt
E-handel och för honom är det viktigt att tänka hållbart med kaffe.
- En stor del av kaffet jag säljer är ekologiskt. Som rostare av specialkaffe strävar jag alltid efter den bästa smaken, mer kunskap, den bästa kvalitén och en miljövänlig behandling av kaffet från åkern hela vägen till kaffekoppen. Kaffe skördas olika tider på året på olika ställen i världen. Varje år söker jag efter det bästa kaffet från olika länder och försöker se till att ge kaffet en rostning som utvecklar smakerna på allra bästa sätt. Varje rostning loggas med ett dataprogram. Att utvärdera/koppa varje rostad batch och jämföra med rostningsprofilerna gör det möjligt för mig att alltid utvecklas och bli bättre på att rosta kaffe, säger Henrik Arvidsson.
Inköp av kaffe digitaliseras via prenumerationstjänst
Arvidsson förklarar vidare att han blev svensk Mästare i kafferostning år 2017 och blev 4:a av 21 tävlande i VM i Kafferostning i Guangzhou i Kina år 2017.
- Jag har en passion för kvalitetskaffe och vill sprida budskapet om specialkaffe till en bredare publik. Många kunder handlar kaffe i vår webbutik men har länge efterfrågat en prenumerationstjänst. Om 2020 myntade uttrycket digital fika, kan 2021 blir året då inköpen av specialkaffe digitaliseras via prenumerationstjänster, särskilt då många människor vill ha gott kaffe när de jobbar hemma, berättar Henrik.
Kunder är nyfikna på nya kaffesmaker
Henrik menar att han har en bred målgrupp med både yngre och äldre personer som köper hans kvalitetskaffe, eftersom de vet att de får ett bra och gott kaffe.
- Mina kunder är nyfikna på nya smaker och uppskattar kvalitetskaffe. Kaffet jag säljer är bland annat från Kenya och Etiopien och framöver vill jag kunna resa och träffa kaffeodlarna och se kaffeplantagen. Kaffemarknaden fortsätter att växa och konsumenterna vill vara mer medvetna om kaffet de dricker. Mina kaffetips är brygg ditt kaffe för hand, skaffa en digitalvåg och väg kaffet och vattnet du ska brygga med. Använd 60 till 65 gram ganska grovmalt kaffe per liter och 96-gradigt vatten, avslutar Henrik.
Text: Anna Svensson
Henrik berättar vidare att varje år serveras cirka 600 miljarder koppar kaffe i världen och vi nordbor ligger högt upp på konsumtionslistan. Om du skulle fråga svenskar vad de inte kan leva utan, skulle många människor säkerligen svara just kaffe. I takt med den närmast explosions-artade tillväxten av kaffebarer och caféer i början av 2000-talet har vi också utvecklat preferenser för vilket kaffe vi helst vill dricka. Vi börjar också bli mer medvetna om kvalité, ursprung och hållbarhet och tittar inte enbart på pris när vi väljer kaffe. Specialkaffe är idag hetare än någonsin och det är något som Blekinge Coffee märkt av.
Kaffet rostas så att smakerna utvecklas
Henrik förklarar att sedan år 2012 har han drivit Blekinge Coffee som består av butik och café i Mörrum i Blekinge län samt
E-handel och för honom är det viktigt att tänka hållbart med kaffe.
- En stor del av kaffet jag säljer är ekologiskt. Som rostare av specialkaffe strävar jag alltid efter den bästa smaken, mer kunskap, den bästa kvalitén och en miljövänlig behandling av kaffet från åkern hela vägen till kaffekoppen. Kaffe skördas olika tider på året på olika ställen i världen. Varje år söker jag efter det bästa kaffet från olika länder och försöker se till att ge kaffet en rostning som utvecklar smakerna på allra bästa sätt. Varje rostning loggas med ett dataprogram. Att utvärdera/koppa varje rostad batch och jämföra med rostningsprofilerna gör det möjligt för mig att alltid utvecklas och bli bättre på att rosta kaffe, säger Henrik Arvidsson.
Inköp av kaffe digitaliseras via prenumerationstjänst
Arvidsson förklarar vidare att han blev svensk Mästare i kafferostning år 2017 och blev 4:a av 21 tävlande i VM i Kafferostning i Guangzhou i Kina år 2017.
- Jag har en passion för kvalitetskaffe och vill sprida budskapet om specialkaffe till en bredare publik. Många kunder handlar kaffe i vår webbutik men har länge efterfrågat en prenumerationstjänst. Om 2020 myntade uttrycket digital fika, kan 2021 blir året då inköpen av specialkaffe digitaliseras via prenumerationstjänster, särskilt då många människor vill ha gott kaffe när de jobbar hemma, berättar Henrik.
Kunder är nyfikna på nya kaffesmaker
Henrik menar att han har en bred målgrupp med både yngre och äldre personer som köper hans kvalitetskaffe, eftersom de vet att de får ett bra och gott kaffe.
- Mina kunder är nyfikna på nya smaker och uppskattar kvalitetskaffe. Kaffet jag säljer är bland annat från Kenya och Etiopien och framöver vill jag kunna resa och träffa kaffeodlarna och se kaffeplantagen. Kaffemarknaden fortsätter att växa och konsumenterna vill vara mer medvetna om kaffet de dricker. Mina kaffetips är brygg ditt kaffe för hand, skaffa en digitalvåg och väg kaffet och vattnet du ska brygga med. Använd 60 till 65 gram ganska grovmalt kaffe per liter och 96-gradigt vatten, avslutar Henrik.
Text: Anna Svensson