Urban Tibbelin som är Operations Chef på Werksta Sverige berättar att en tredjedel av de svenska bilisterna säger att de har fått skador på sin bil på grund av vägar i dåligt skick eller bristfälligt vägunderhåll. Det finns flera orsaker till att vägarna är i dåligt skick, såsom vägens ålder och växlande väderförhållanden.
Urban berättar vidare att i början av året är det vanligt att råka ut för stenskott längs med våra svenska vägar, främst på grund av att grus och sand samlats under vintern. Enligt en undersökning som skadeverkstadskedjan Werksta låtit göra visar det sig också att vägar i dåligt skick bidrar till att orsaka skador på bilen. Undersökningen genomfördes av SynoInt i januari 2021. Totalt svarade 1 010 svenskar i åldern 18 till 80 år. Materialet samlades in via en enkät på nätet.
Många anledningar till vägarnas tydligt försämrade skick
Tibbelin förklarar att enligt undersökningen som gjordes i januari i år, uppger 33 procent av svenskarnas att deras bilar skadats på grund av vägar som varit i dåligt skick eller på grund av dåligt vägunderhåll.
- 10 procent anger vägens dåliga skick som orsak till skadan. Enligt 8 procent berodde skadorna på otillräckligt vägunderhåll. 15 procent av de som svarat på undersökningen angav båda faktorerna som orsak. Det kan finnas många anledningar till vägarnas tydligt försämrade skick. Ålder är en av de viktigaste faktorerna, eftersom vägen under åren slits av däck och väderlek, säger Urban Tibbelin.
Vägens yta slits då man kör med dubbdäck längs torra vägar
Urban fortsätter förklara att förutom åldern är de exceptionella väderförhållanden som Werksta tidvis har sett de senaste åren en faktor.
- Å ena sidan kan till exempel mindre snö under vintern vara en god nyhet för bilister; torra vägar ger bättre grepp och minskar behovet av sandning, vilket också kan minska risken för att råka ut för ett stenskott. Å andra sidan slits vägens yta då man kör med dubbdäck längs torra vägar, och det lösa stenmaterial som slits loss kan ge upphov till stenskott på samma sätt som då man sandat snöiga vägar, förklarar Urban.
Bra idé att regelbundet granska vindrutans skick
Tibbelin menar att om du får ett stenskott i vindrutan lönar det sig inte att dröja med att reparera skadan eftersom även ett litet stenskott kan reflektera ljus och störa körsikten.
- Dessutom kan ett växande stenskott göra att hela glaset spricker och då blir du tvungen att byta ut vindrutan. Det är alltid bäst att reparera skadan så fort som möjligt. Det är också en bra idé att regelbundet granska vindrutans skick, eftersom det ibland kan vara svårt att upptäcka stenskott. Sprickan kan till exempel vara dold bakom backspegeln eller under vindrutetorkarna. Skador på glaset syns bäst på ett nytvättat fönster i soligt väder, säger han.
Lönar sig att skydda stenskottet med genomskinlig tejp genast
Urban berättar att ett stenskott som är mindre än en femkrona kan oftast fortfarande repareras utan att vindrutan byts ut.
- Det lönar sig att skydda stenskottet med genomskinlig tejp genast när du upptäcker skadan och det lönar sig också att reparera skadan så fort som möjligt. På så sätt ser du till att du får det bästa möjliga resultat och troligen undviker du att tvingas byta ut hela vindrutan. Prisskillnaderna mellan en enkel reparation och att byta ut hela vindrutan är betydande, så det lönar sig att agera snabbt, tipsar Urban.
FAKTA
Werksta
Källa: Werksta.
Text: Anna Svensson
Urban berättar vidare att i början av året är det vanligt att råka ut för stenskott längs med våra svenska vägar, främst på grund av att grus och sand samlats under vintern. Enligt en undersökning som skadeverkstadskedjan Werksta låtit göra visar det sig också att vägar i dåligt skick bidrar till att orsaka skador på bilen. Undersökningen genomfördes av SynoInt i januari 2021. Totalt svarade 1 010 svenskar i åldern 18 till 80 år. Materialet samlades in via en enkät på nätet.
Många anledningar till vägarnas tydligt försämrade skick
Tibbelin förklarar att enligt undersökningen som gjordes i januari i år, uppger 33 procent av svenskarnas att deras bilar skadats på grund av vägar som varit i dåligt skick eller på grund av dåligt vägunderhåll.
- 10 procent anger vägens dåliga skick som orsak till skadan. Enligt 8 procent berodde skadorna på otillräckligt vägunderhåll. 15 procent av de som svarat på undersökningen angav båda faktorerna som orsak. Det kan finnas många anledningar till vägarnas tydligt försämrade skick. Ålder är en av de viktigaste faktorerna, eftersom vägen under åren slits av däck och väderlek, säger Urban Tibbelin.
Vägens yta slits då man kör med dubbdäck längs torra vägar
Urban fortsätter förklara att förutom åldern är de exceptionella väderförhållanden som Werksta tidvis har sett de senaste åren en faktor.
- Å ena sidan kan till exempel mindre snö under vintern vara en god nyhet för bilister; torra vägar ger bättre grepp och minskar behovet av sandning, vilket också kan minska risken för att råka ut för ett stenskott. Å andra sidan slits vägens yta då man kör med dubbdäck längs torra vägar, och det lösa stenmaterial som slits loss kan ge upphov till stenskott på samma sätt som då man sandat snöiga vägar, förklarar Urban.
Bra idé att regelbundet granska vindrutans skick
Tibbelin menar att om du får ett stenskott i vindrutan lönar det sig inte att dröja med att reparera skadan eftersom även ett litet stenskott kan reflektera ljus och störa körsikten.
- Dessutom kan ett växande stenskott göra att hela glaset spricker och då blir du tvungen att byta ut vindrutan. Det är alltid bäst att reparera skadan så fort som möjligt. Det är också en bra idé att regelbundet granska vindrutans skick, eftersom det ibland kan vara svårt att upptäcka stenskott. Sprickan kan till exempel vara dold bakom backspegeln eller under vindrutetorkarna. Skador på glaset syns bäst på ett nytvättat fönster i soligt väder, säger han.
Lönar sig att skydda stenskottet med genomskinlig tejp genast
Urban berättar att ett stenskott som är mindre än en femkrona kan oftast fortfarande repareras utan att vindrutan byts ut.
- Det lönar sig att skydda stenskottet med genomskinlig tejp genast när du upptäcker skadan och det lönar sig också att reparera skadan så fort som möjligt. På så sätt ser du till att du får det bästa möjliga resultat och troligen undviker du att tvingas byta ut hela vindrutan. Prisskillnaderna mellan en enkel reparation och att byta ut hela vindrutan är betydande, så det lönar sig att agera snabbt, tipsar Urban.
FAKTA
Werksta
- Werksta är Nordens ledande skadeverkstadskedja med över 70 verkstäder i Sverige, Finland och Norge.
- Koncernen sysselsätter 750 yrkesutbildade och omsatte över 1,1 miljarder SEK år 2020.
- Werksta vill vara försäkringsbolagens och bilisternas förstahandsval då bilen skadas och bolagets mål är att uppnå den bästa kundnöjdheten i branschen.
Källa: Werksta.
Text: Anna Svensson