Unik flygfyr från 1930-talet invigdes och tändes den 23 oktober på Jönköping Airport. Det är Jönköpingsflygets Intresseförening tidigare Axamo-veteranerna som under våren och sommaren renoverat en av ett fåtal kända nostalgiska flygfyrar. Efter ungefär 85 år tändes fyren i ankomsthallen på Jönköping Airport. Förr i tiden i Jönköpings län fanns flygfyrar på Visingsö, Jönköping (Ekebergs gård), Byarum, Hagshult och Värnamo.
Bo Justusson från Stockholm som forskat om flygfyrar och flyg berättar att när post började flygas mellan Helsingfors-Stockholm-Köpenhamn-Amsterdam på 1930-talet fanns inga navigeringshjälpmedel eller motorvägsljus att följa för de första flygarpionjärerna. Mellan Stockholm och Malmö anlades ett antal hjälplandningsplatser med cirka åtta till tio mils mellanrum för att kunna användas vid exempelvis tekniska problem eller dåliga väderförhållanden. Ett av dessa var Rocksjöfältet i Jönköping. För att kunna flyga post nattetid behövdes också hjälpmedel för att navigera och därför installerades 27 optiska
flygfyrar på samma sträcka med 25 till 30 kilometers mellanrum. Fyrarna var avancerade för den tiden och levererades av AGA.
Historisk händelse som återupplivas
Bo berättar vidare att det flygfyren är en 85 år gammal historisk händelse som återupplivas på Jönköping Airport. Ett 50-tal fyrar fanns det i Sverige.
-På varje flygfyr fanns det en strålkastare som lysta upp de helsvarta nätterna förr i tiden, för att vägleda flygpiloterna. Idag har vi bland annat gatubelysning och det fanns ingen belysning alls då. Det fanns flygleder/flygfyrar mellan Stockholm, Jönköping, Bulltofta och i Europa, säger Bo Justusson.
Postflyg och civilflyg
Justusson förklarar att posten förr i tiden bekostade mycket av utvecklingen, så som att det gick att posta brev i Stockholm på eftermiddagen som kom fram i europeiska huvudstäder så som till London, Paris och Berlin nästa förmiddag via flyg.
-Det fanns också postflyg som flög från Göteborg till Oslo och ner till Malmö, samt att det fanns postflyg från Stockholm till Helsingfors. Det var postflyg på nätterna och civilflyg flögs på dagarna, förklarar Bo.
Åtta flygfyrar bevarade i Sverige
Herman Larsson som är ordförande för Jönköpingsflygets Intresseförening berättar engagerat att denna flygfyr som nu står på Jönköping Airport i ankomsthallen blir en attraktion.
-Eftersom det bara finns åtta flygfyrar bevarade i Sverige och dessa fyrar har en fascinerande historia. Flera personer, bland annat även tidigare medarbetare på flygplatsen, har varit delaktiga i renoveringsarbetet av denna fyr, berättar Herman Larsson.
AGA som utvecklade fyrar
Herman berättar vidare om företaget AGA som utvecklade dessa fyrar som har används både civilt och militärt och även för sjöfarten.
-Det finns en fungerande motsvarande originalfyr i Norrtälje och det är en fyr som tänds några minuter varje månad. Vi kommer också att samarbeta med Dalénmuseet i Stenstorp som är ett spännande museum kring Gustav Dalén som skapade industriföretaget AGA. Dessa fyrar har även stått som sjöfyrar, förklarar Herman.
Lägga ett pussel med fyrarna
I föreningen försöker de lägga ett pussel med fyrarnas ursprung och deras användning.
-Vi vet att de civila flygledsfyrarna installerades på trettiotalet, och delvis släcktes ner under krigsåren, för att användas fram till i slutet av fyrtiotalet då de ersattes av radionavigeringshjälpmedel. Dessutom vet vi att militären köpte ett antal fyrar, som användes angöringsfyrar för att piloterna skulle hitta hem, säger Larsson.
Finns informationstavlor om fyrarna
Henrik Älverdal som är marknadsansvarig på Jönköpings Airport tycker det är roligt att Jönköpingsflygets Intresseförening har gjort ett gediget arbete med fyren.
-Fyren har stått i källaren och förmodligen inte varit i drift på närmare sjuttio år, Nu få vi ha den igång och kan visa att den här fyren fungerar som väger ungefär 450 kilo. Dessutom finns det informationstavlor om fyrarna i Sverige. Nu kommer fyren att stå uppställd som en permanent utställning i ankomsthallen, så nu när passagerarna står och väntar på sina väskor kan de stå och ta del av historien om denna fyr, avslutar Henrik.
Text och foto: Arnold Svensson och Anna Svensson
Bo Justusson från Stockholm som forskat om flygfyrar och flyg berättar att när post började flygas mellan Helsingfors-Stockholm-Köpenhamn-Amsterdam på 1930-talet fanns inga navigeringshjälpmedel eller motorvägsljus att följa för de första flygarpionjärerna. Mellan Stockholm och Malmö anlades ett antal hjälplandningsplatser med cirka åtta till tio mils mellanrum för att kunna användas vid exempelvis tekniska problem eller dåliga väderförhållanden. Ett av dessa var Rocksjöfältet i Jönköping. För att kunna flyga post nattetid behövdes också hjälpmedel för att navigera och därför installerades 27 optiska
flygfyrar på samma sträcka med 25 till 30 kilometers mellanrum. Fyrarna var avancerade för den tiden och levererades av AGA.
Historisk händelse som återupplivas
Bo berättar vidare att det flygfyren är en 85 år gammal historisk händelse som återupplivas på Jönköping Airport. Ett 50-tal fyrar fanns det i Sverige.
-På varje flygfyr fanns det en strålkastare som lysta upp de helsvarta nätterna förr i tiden, för att vägleda flygpiloterna. Idag har vi bland annat gatubelysning och det fanns ingen belysning alls då. Det fanns flygleder/flygfyrar mellan Stockholm, Jönköping, Bulltofta och i Europa, säger Bo Justusson.
Postflyg och civilflyg
Justusson förklarar att posten förr i tiden bekostade mycket av utvecklingen, så som att det gick att posta brev i Stockholm på eftermiddagen som kom fram i europeiska huvudstäder så som till London, Paris och Berlin nästa förmiddag via flyg.
-Det fanns också postflyg som flög från Göteborg till Oslo och ner till Malmö, samt att det fanns postflyg från Stockholm till Helsingfors. Det var postflyg på nätterna och civilflyg flögs på dagarna, förklarar Bo.
Åtta flygfyrar bevarade i Sverige
Herman Larsson som är ordförande för Jönköpingsflygets Intresseförening berättar engagerat att denna flygfyr som nu står på Jönköping Airport i ankomsthallen blir en attraktion.
-Eftersom det bara finns åtta flygfyrar bevarade i Sverige och dessa fyrar har en fascinerande historia. Flera personer, bland annat även tidigare medarbetare på flygplatsen, har varit delaktiga i renoveringsarbetet av denna fyr, berättar Herman Larsson.
AGA som utvecklade fyrar
Herman berättar vidare om företaget AGA som utvecklade dessa fyrar som har används både civilt och militärt och även för sjöfarten.
-Det finns en fungerande motsvarande originalfyr i Norrtälje och det är en fyr som tänds några minuter varje månad. Vi kommer också att samarbeta med Dalénmuseet i Stenstorp som är ett spännande museum kring Gustav Dalén som skapade industriföretaget AGA. Dessa fyrar har även stått som sjöfyrar, förklarar Herman.
Lägga ett pussel med fyrarna
I föreningen försöker de lägga ett pussel med fyrarnas ursprung och deras användning.
-Vi vet att de civila flygledsfyrarna installerades på trettiotalet, och delvis släcktes ner under krigsåren, för att användas fram till i slutet av fyrtiotalet då de ersattes av radionavigeringshjälpmedel. Dessutom vet vi att militären köpte ett antal fyrar, som användes angöringsfyrar för att piloterna skulle hitta hem, säger Larsson.
Finns informationstavlor om fyrarna
Henrik Älverdal som är marknadsansvarig på Jönköpings Airport tycker det är roligt att Jönköpingsflygets Intresseförening har gjort ett gediget arbete med fyren.
-Fyren har stått i källaren och förmodligen inte varit i drift på närmare sjuttio år, Nu få vi ha den igång och kan visa att den här fyren fungerar som väger ungefär 450 kilo. Dessutom finns det informationstavlor om fyrarna i Sverige. Nu kommer fyren att stå uppställd som en permanent utställning i ankomsthallen, så nu när passagerarna står och väntar på sina väskor kan de stå och ta del av historien om denna fyr, avslutar Henrik.
Text och foto: Arnold Svensson och Anna Svensson