Lennart Kalander som är avdelningschef för Nationell planering på Trafikverket berättar att Trafikverket har ett uppdrag att verka för en grundläggande tillgänglighet och vid behov avtala om kollektivtrafik där det inte är kommersiellt lönsamt. Efter en utredning om vilka tillgänglighetsbrister som finns och om dessa kan avhjälpas med flyg har ett beslut tagits om fortsatt allmän trafikplikt för samtliga tidigare befintliga linjer med ett tillägg av sträckan Mora-Arlanda. Trafikverket har beslutat att totalt 12 inrikeslinjer ska omfattas av allmän trafikplikt.
Lennart berättar vidare att beslutet att utöka trafikplikten med sträckan Mora-Arlanda bedöms ge tillgänglighetseffekter för fler kommuner, främst Älvdalen och Malung-Sälen, samt konkurrerar inte med kommersiellt flyg. Flygresandet präglas i viss mån fortfarande av pandemin. Men i Trafikverkets uppdrag ingår inte att bidra till att flygmarknaden återhämtar sig snabbare från en pandemi utan varje flygsträcka behöver motiveras utifrån bristande tillgänglighet.
Försökt anpassa utredningen efter pandemins påverkan
- Vi har i den mån det är möjligt utifrån vårt uppdrag försökt anpassa utredningen efter pandemins påverkan på flygmarknaden. Bland annat har vi gjort jämförelsen med ett genomsnitt av resandet på respektive linje 2015-2019 istället för att som brukligt titta på föregående års resande. Upphandlingen för regelbunden flygtrafik på beslutade linjer beräknas att presenteras under hösten 2022, säger Lennart Kalander.
Fler som valde att resa med tåg i stället för flyg
Kalander förklarar att när det gäller kollektivtrafiken för flyg så har Trafikverket märkt av både före pandemin och under pandemin att det är färre resenärer som väljer flyg.
- Att det är färre som rest med flyg före pandemin beror bland annat på att klimatfrågan spelar roll. Förmodligen kommer fler resenärer välja flyg när det i framtiden finns elflygplan. Under pandemin var det fler som valde att resa med tåg i stället för flyg på grund av att folk ville undvika smittspridningen, berättar Lennart.
FAKTA
Linjer med allmän trafikplikt för flygtrafik från och med 2023
Arvidsjaur – Arlanda
Gällivare – Arlanda
Hagfors - Arlanda
Hemavan – Arlanda
Lycksele – Arlanda
Pajala – Luleå
Sveg – Arlanda
Torsby - Arlanda
Vilhelmina – Arlanda
Östersund – Umeå
Kramfors – Arlanda
Mora – Arlanda
Källa: Trafikverket.
Text: Anna Svensson
Lennart berättar vidare att beslutet att utöka trafikplikten med sträckan Mora-Arlanda bedöms ge tillgänglighetseffekter för fler kommuner, främst Älvdalen och Malung-Sälen, samt konkurrerar inte med kommersiellt flyg. Flygresandet präglas i viss mån fortfarande av pandemin. Men i Trafikverkets uppdrag ingår inte att bidra till att flygmarknaden återhämtar sig snabbare från en pandemi utan varje flygsträcka behöver motiveras utifrån bristande tillgänglighet.
Försökt anpassa utredningen efter pandemins påverkan
- Vi har i den mån det är möjligt utifrån vårt uppdrag försökt anpassa utredningen efter pandemins påverkan på flygmarknaden. Bland annat har vi gjort jämförelsen med ett genomsnitt av resandet på respektive linje 2015-2019 istället för att som brukligt titta på föregående års resande. Upphandlingen för regelbunden flygtrafik på beslutade linjer beräknas att presenteras under hösten 2022, säger Lennart Kalander.
Fler som valde att resa med tåg i stället för flyg
Kalander förklarar att när det gäller kollektivtrafiken för flyg så har Trafikverket märkt av både före pandemin och under pandemin att det är färre resenärer som väljer flyg.
- Att det är färre som rest med flyg före pandemin beror bland annat på att klimatfrågan spelar roll. Förmodligen kommer fler resenärer välja flyg när det i framtiden finns elflygplan. Under pandemin var det fler som valde att resa med tåg i stället för flyg på grund av att folk ville undvika smittspridningen, berättar Lennart.
FAKTA
Linjer med allmän trafikplikt för flygtrafik från och med 2023
Arvidsjaur – Arlanda
Gällivare – Arlanda
Hagfors - Arlanda
Hemavan – Arlanda
Lycksele – Arlanda
Pajala – Luleå
Sveg – Arlanda
Torsby - Arlanda
Vilhelmina – Arlanda
Östersund – Umeå
Kramfors – Arlanda
Mora – Arlanda
Källa: Trafikverket.
Text: Anna Svensson